Hej,

Vad föreslår ni?

När jag flyttade in var hallgolvet gråmålat (vet ej med vilken typ av färg). Min dåvarande man ville prompt avlägsna färgen med varmluftspistol och skrapa, fram trädde ett grangolv med rester av fernissa? -bärnstensfärgat.

Golvet blev sedan aldrig åtgärdat men när vi nu renoverar köket tänkte vi ta båda golven samtidigt, kök och hall ligger intill varandra utan dörr emellan varför vi helst vill ha likadana golv i dessa rum. I köket låg tretex, linoleum och plastmatta, under ett undergolv i gran som är plant och fint förutom några gamla fläckar ,nu torra, efter vatten som runnit.

Vi vill helst ha ljusa golv och tänkte därför först slipa, sedan vitolja (ej lut) och underhålla med såpaskurning.
Hur mycket tål ett oljat golv?
Vi har fyra små barn, inga djur.
Finns de gamla fuktfläckarna kvar efter slipning i köket kanske vi måste måla istället.

Vilken typ av färg?
Kan man måla golv med Gysinges matta linoljefärg? "Vanlig" linoljefärg har alldeles för långa torktider för hallen som är ett genomgångsrum, huset har bara en ingång.
Blir det för övrigt fult om vi vitoljar köksgolvet och målar hallgolvet ljusgrått?
De nya kökssnickerierna är linoljemålade med Ottosons vit gräddton

Tips, idéer och råd mottages tacksamt!
 
Ett oljat golv tål ganska mycket, särskilt Timberexolja är motsåndskraftig. Man måste slipa ganska djupt om man vill bli av med fläckar, beror ju på hur dupt in i träet dom har gått men det behövs säkert en riktig golvslip och det är kanske inte 100% säkert att fläckar går bort. Dessutom blir det ju en slät och lite död yta möjligen med märken efter golvslipen som är rätt bynglig att hantera om man inte är van. Personligen skulle jag föredra att måla golvet men det är ju en smaksak och maken verkar ju ha en bestämd åsikt.

Man ska absolut inte måla med Gysinges matta linoljefärg på golv, den är inte alls lika motståndskraftig som vanlig linoljefärg, kommer att bli sliten och smutsig väldigt snart. Har själv målat golv med deras färg och det är torrt och även tillräckligt hårt att gå på förvånansvärt fort, inom ungefär två dagar var det inga problem att gå på men då använde jag en ganska mörk kulör och målade tunt. Att ställa än värmefläkt intill som blåser över golvet skulle skynda på torkningen ytterligare. Annars kan man väl använda en golvalkyd som torkar fortare men det blir ju blankare och kanske inte lika snyggt. Ett ljust linoljefärgsmålat golv kan man slutbehandla med speciell olja som gör att det står emot smuts bättre, har inte egen erfarenhet men en kompis blir alldeles lyrisk när hon pratar om slutbehandlingsolja från firman Växtriket, www.vaxtriket.com

Vitoljan har nackdelen att när det blir slitet på utsatta punkter, t ex framför diskbänk eller närmast innanför en dörr så syns det väldigt tydligt och är svårt att bättre snyggt. Jag föredrar naturell olja av det skälet.
 
Tack för svar!

Hade nästan förstått att Gysinges matta inte är något för golv.

Vår kökssnickare slipar just nu som bäst golvet, ser ut att kunna bli helt ok, kanske att några mindre fläckar blir kvar men dessa är inte heller mitt på golvet.

Framför spis och diskho har vi tänkt ha trasmattor just för att golvet där slits hårt.

Frågar man på färghandeln så föreslår de först, lut och olja och sedan såpaskurning.
Vi skippar lutet, eller finns där någon särskild poäng med lut?

Har läst runt på byggfabriken, Kulturhantverkarna, bygga hus osv och blir inte riktigt klok på alla varianter.

Vi vill ha ett ljust, levande, naturligt golv som tål lite slitage. Vet att det kanske mest uppenbara svaret då blir skurgolv, men att ett obehandlat trägolv också då måste skuras ett antal gånger för att få en tåligare yta.

Ni som oljat, vilken olja har ni använt?
Timberex föreslår färghandlarn, andra förslag? Fördelar/ nackdelar?
Vi vill ha en så miljövänlig och säker olja som möjligt.

Räcker det att stryka ut oljan med bred pensel och sedan gnida in med trasa?
Hur länge måste man vänta innan man "flyttar in"?
 
Poängen med lut är att man i stor utsträckning slipper att golvet mörknar där ljuset kommer åt. Du har säkert sett hur mycket ljusare det kan bli där det legat mattor. Luten färgar inte heller träet, utan bibehåller ursprungsfärgen.
Så: om du inte vill måla golvet är det en god idé att luta innan du oljar.

Lycka till!
 
Är det inte så att luten torkar ut träfibrerna och gör det skört? Finns i alla fall vissa som avråder väldigt från lutbehandling.
 
Precis vad jag också hade trott, lut är inte vad man tänker på som vårdande direkt.

Finns här någon som har nåt att säga om Timberex kontra Gysinges golvolja, eller annan golvolja för den delen?

Efter oljning, såpskurar man på traditionellt sätt med linoljesåpa och kallt vatten , eller på annat sätt?

Slipningen av golven var nödvändig, annars hade vi kanske skippat oljan också.
 
Vi oljade först, naturell olja, och sedan har vi skurat bara. Det har transformerats till ett ganska fint skurgolv på de här sju-åtta åren. Men opigmenterad olja är nog verkligen att rekommendera precis som magnusk750 säger. Vårt kök har otroligt tydliga slitstråk, och hade det varit pigmenterat hade vi nog fått slipa det var tredje år för att få det snyggt.

Jag har funderat lite på lut. Nog borde den hemkokta såpan förr i världen ha varit rätt luthaltig? Man behövde ju spara allt man kunde på fettet, tänker jag.
 
Tack för synpunkter TorpSara.

Får jag fråga vilken olja ni använde?
Är de flesta golvoljor fullt jämförbara eller vinner vi något på att beställa från Gysinge?
 
Nej, Gysinge har Timberex har jag sett. Vi fick oljat med Bona Carl´s, som enligt golvläggaren är det bästa. Men jag vet faktiskt inte om det är någon skillnad.
 
Jag har skurgolv (helt nytt som lades in i våras) i vårt kök och vi är väldigt nöjda. Det är dock en del jobb med ett helt obehandlat golv och det måste skuras rätt ofta och däremellan dessutom torkas av ibland. Mycket jobb i början alltså men vi vill ha det så här. Det är inga problem att få bort fläckar från både det ena och det andra som blir på golvet och av egen erfarenhet vet jag att det tar något år sedan är golvet betydligt trevligare att ha att göra med och ser bättre ut (inte helt nytt alltså) Vi la in golvet med baktanken att om det inte blir alls bra så får vi måla men än så länge är vi nöjda som sagt.

I vårt första hus oljade vi köksgolvet (även det nyinlagt) med en pigmenterad golvolja från detta företaget http://www.fargriket.se/ och det blev inte alls bra. Oljan var bra men eftersom vi valt pigmenterad så slets det bort från just gångstråken och där vår hund låg mycket och de fläckarna gick inte att laga om vi inte hade slipat om hela golvet. Jag avråder därför starkt från pigmenterad golvolja. Vi hade mattor framför bänkarna men det slets ju ute på golvet ändå.

Däremot kan jag verkligen rekommendera deras olja överlag. Vi har använt den opigmenterad också på ett ekparkettgolv och på andra golv och den är väldigt bra att arbeta med och det blir ett hållbart och snyggt resultat.

Angående att måla golvet med linoljefärg så har vi även gjort det och det fungerar bra. Om ni måste gå genom rummet under tiden kan man kanske måla halva golvet eller lämna några brädor och måla i två omgångar. Det är lite knöligt och krångligt men skulle ju fungera, så länge man bara målar hela brädor och inte slutar mitt på någon fungerar det utmärkt. Målar man tunnt och med torkmedel (vilket iofs gör färgen något mindre tålig) tar det inte så lång tid för den att torka. Man måste dock ha tålamod framförallt med golv för målar man nästa lager för fort blir golvet lätt klistrigt.
 
Vill slå ett slag för Allbäcks linoljevax som vi har använt till våra golv. Ger ett tåligt golv till en bråkdel av vad Timberexolja kostar. Skippa lut helt och hållet. Dels förstör det fiber samt kan ställa till problem för framtida behandlingar då detta tränger ner i träet och kan ställa till med oönskade reaktioner som t.ex. bubblor i linoljefärg etc.
 
Nej lut hade vi redan bestämt oss för att inte använda.

Om vi nu oljar kommer vi ändå att kunna måla golvet senare om vi ångrar oss?
Jag är mest orolig för hallen, att ett oljat golv inte kommer att tåla slitaget, även om vi skurar två gånger per år.

Om vi målar men väljer bort linoljefärg, vilken färg kan då rekommenderas?
Alcro Entrée, har någon erfarenhet av den?
Vi vill inte ha högblanka golv.
 
Linoljevaxet finns även i olika kulörer!
 
Snurre: Hur blir vaxet på sikt då? Slits det som pigmenterad olja om man väljer en färgad variant?

Jag vaxade precis en liten hylla med Allbäcks linoljevax mahogny och tyckte det blev bra men dock att torktiden var ganska lång. Tog ett par dagar innan det var helt intorkat så det inte kletade av alls och då var jag ändå noga med att torka bort överflödigt ca en halvtimme efter att jag lagt på det. Känns inte alls som något jag skulle ta på ett golv efter den upplevelsen så det är ju intressant att höra din erfarenhet.
 
Jag har använt Timberex i ateljén/magasinet där golven var ganska grova. Förde på med pensel och torkade efter med trasa. Golven var såpskurade innan så dom mörknade ganska mycket av oljan. Det passade där men inget för den som vill ha känsla av ljusa skurgolv. Oljorna är känsliga för tidigare behandling, men har man slipat ytan så minskar ju den påverkan. Risken är att de intillliggande olika golven reagerar lite olika på oljan. Måla med linoljefärg är mitt tips. Bygg en liten spång genom hallen? Barnen kan gå på planka en vecka ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.