Jag har läst de två konkurrerande branchreglerna gällande utförande av våtrumsutrymme.

Finns det någon som undersökt skillnaderna och vilken man bör välja som privatperson?..om man vill utföra arbetet själv.

För visst får man utföra ett våtrumsutrymme själv? Lite otydlighet hur vida man kan montera tätskiktet själv enligt dessa standarder.

Kom gärna med andra tips. Jag bedömer mig själv som händig men orolig för att inte följa reglerna.

Har just köpt mitt första hus så jag är fortfarande lite stressad ;)
 
Du kan välja att följa GVK , BKR eller MVK´s regler.
Men eftersom det just nu är ett stort virrvarr vilka regler som verkligen gäller, är det bäst att ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se vad de rekommenderar/kräver.
Men man kan väl säga att följer du BKR´s regler så är du ganska safe....

Lycka till!
 
Jag har gjort själv och enligt MVK´s regler. Fast det är klart, plastmattan lejde jag bort.
 
Visst får man väl göra ett våtrum själv och utgå från någon av de två gällande branschreglerna. Det viktiga tycker jag i så fall är att dokumentera ditt arbetet ordentligt så att man kan se vilka produkter du använt och hur du utfört arbetet. Även om man kan visa upp ett papper från en auktoriserad firma på att arbetet är utfört enligt någon av dessa två standarder så har det visat sig i allt för många fall att ett sånt papper egentligen inte är mycket värt eftersom alltför många firmor inte lever upp till kraven i reglerna trots att de är certifierade.

Det jag skulle kolla upp är hur försäkringsbolaget förhåller sig till att du gör det själv. Gissar att det inte är något problem, men händer något så är det viktigt att du kan visa att badrummet är gjort enligt gällande regler.

Har du hyfsad självkännedom och anser dig själv som normalt händig;) så ska det inte vara några problem, så länge du sätter dig in i vilka regler som gäller och exakt hur arbetet ska utföras. Det fanns väl en undersökning av ett försäkringsbolag som visade att hemmagjorda badrum var bättre än motsvarande utförda av hantverkare. Så länge man är hyfsat händig och är villig att sätta sig in i vad som gäller och följer det slaviskt så är jag helt villig att köpa resultatet eftersom man då aldrig gör några avsteg och har all tid i världen för att få ett perfekt resultat:)
 
Tack för svaren än så länge. Jag kan förstå att privatpersoner i vissa fall utför arbetet själv, med större noggrannhet. Problemet för mig är nog att jag jobbar som huskonstruktör (den bärande delen av huset, inte badrum), detta medför att jag blir väldigt noggrann gällande att följa regler mm. Enklast vore nog om jag bara valde ett system och utförde arbetet.

Någon som vet litteratur som behandlar just att göra badrum själv? (där kom min envishet om att följa alla regler in igen)
 
jag tror inte att du hittar allt i en och samma skrift.

Men läs BKR reglerna, de är ganska enkla att förstå, läs relevanta delar av säkert vatten, läs monteringsanvisningar från alla ingående komponentleverantörer. Dvs våtskyddssystemet, Rör leverantören, ex monteringsregler för komponenter till rör i rör från Uponor eller Roth. Läs reglerna för montering av golvbrunn från brunns tillverkaren osv. Även från tillverkaren av dina våtrumsgipsskivor (eller vilket skivmaterial du väljer).

Och tänk på att det mesta måste följas till pricka, om ex. LIP skriver att du skall använda en tätremsa, så skall det vara just exakt den som de anger med artikelnummer, osv.

En tänkvärd historia från en tråd här för ett par år sedan. En medlem hade gjort sitt badrum själv, efter alla regler tyckte han. Det började läcka, visade sig att han hade monterat klinkerramen till golvbrunnen (av rostfri plåt) med för lite fix, eller inget fix alls under, plåtkanten hade då ätit sig igenom tätskiktet.

Förs. bolaget nekade ersättning, han hävdade att det inte bröt mot reglerna efterssom det inte står någonstans att man skall se till att den inte ligger an mot tätskiktet. Han fick ingen ersättning.

Så det finns en del fallgropar.
 
S_Jonsson skrev:
Tack för svaren än så länge. Jag kan förstå att privatpersoner i vissa fall utför arbetet själv, med större noggrannhet. Problemet för mig är nog att jag jobbar som huskonstruktör (den bärande delen av huset, inte badrum), detta medför att jag blir väldigt noggrann gällande att följa regler mm. Enklast vore nog om jag bara valde ett system och utförde arbetet.
Hur kan det någonsin bli ett problem att vara för noggrann;) Mer än att man kan driva vanligt hederligt folk till vansinne:D
 
Thomas Lundquist
Jag tycker att ska man ha keramik som ytskikt så väljer man BKR-s brancshregler.
Man kan naturligtvis bygga sitt egna badrum själv, men utan råd av hantverkare/ experter så blir det lätt fel.
Det är så mycket som ska byggas och planeras innan själva tätskiktet är på plats.
Den informationen hittar man aldrig i en folder eller på ett forum. Den kunskapen skaffar man sig enbart efter erfarenhet.
 
Thomas Lundquist skrev:
Det är så mycket som ska byggas och planeras innan själva tätskiktet är på plats. Den informationen hittar man aldrig i en folder eller på ett forum. Den kunskapen skaffar man sig enbart efter erfarenhet.
Ska man anlita en "badrumsarkitekt" som utformar utseendet eller vad är det som är problemet innan tätskiktet? Vad är det rent konkret som man inte kan läsa sig till och inte ens kan få via ett forum som exempelvis byggahus där rätt många kunniga finns och som man enbart får av erfarenhet?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Ska man anlita en "badrumsarkitekt" som utformar utseendet eller vad är det som är problemet innan tätskiktet? Vad är det rent konkret som man inte kan läsa sig till och inte ens kan få via ett forum som exempelvis byggahus där rätt många kunniga finns och som man enbart får av erfarenhet?
Är det någon som hänvisat till en badrumsarkitekt?
Utseendet på ett badrum hamnar oftast efter tätskiktet.

Kortlingar är ett konkret exempel vad man missar som teoretiker utan erfarenhet.
Rör/ eldragning är ett annat exempel som lekmän sällan har koll på, men om man har praktik och rutin så ser en seriös hantverkare detta väldigt tidigt och man slipper utanpåliggande lösningar.
 
Är ditt råd att man aldrig ska göra något själv om man inte är en väldigt erfaren hantverkare, vilket sällan hemmapularen är, och ska man göra något ska man se till att få en riktigt erfaren hantverkare annars så kan det gå åt skogen? Är man teoretiker bara för att man inte är en hantverkare inom det område man vill göra själv, eller vad menar du med en teoretiker?

Visst, jag kan hålla med dig om att alla ska inte bygga om sitt badrum, men de som är hyfsat händiga, är intresserade av att följa de regler som gäller och har huvudet på skaft funderar kanske också på kortlingar etc. Man behöver inte vara en idiot bara för att man inte är en hantverkare och de flesta som gör sitt badrum själv väljer åtminstone att ta in en firma för att fixa elen.

Det flesta kan väl förhoppningsvis hålla med om att det mesta går att göra själv om man är någorlunda händig, följer de regler som gäller och också begriper att det jobb man utför i tätskikt/ytskikt också involverar vvs och el. Kan man inte vissa bitar så gissar jag att de flesta seriösa hemmapularna tar hjälp.

Ibland kan man på forumet mötas av attityden att det är nästan är lite provocerande att man som icke hantverkare gör vissa delar själv, vilket är rätt knepigt. Jag känner många hantverkare och de är själva anledningen till varför jag gjort mycket själv eftersom de gett bra råd, intalat mig att det är inte raketforskning det handlar om, men att det kan ta längre tid för mig jämfört med dem, men är man bara noggrann så kan det till och med bli bättre än om man köper in tjänsten eller låtit dem göra jobbet.:wow:
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Är ditt råd att man aldrig ska göra något själv om man inte är en väldigt erfaren hantverkare, vilket sällan hemmapularen är, och ska man göra något ska man se till att få en riktigt erfaren hantverkare annars så kan det gå åt skogen? Är man teoretiker bara för att man inte är en hantverkare inom det område man vill göra själv, eller vad menar du med en teoretiker?

Visst, jag kan hålla med dig om att alla ska inte bygga om sitt badrum, men de som är hyfsat händiga, är intresserade av att följa de regler som gäller och har huvudet på skaft funderar kanske också på kortlingar etc. Man behöver inte vara en idiot bara för att man inte är en hantverkare och de flesta som gör sitt badrum själv väljer åtminstone att ta in en firma för att fixa elen.

Det flesta kan väl förhoppningsvis hålla med om att det mesta går att göra själv om man är någorlunda händig, följer de regler som gäller och också begriper att det jobb man utför i tätskikt/ytskikt också involverar vvs och el. Kan man inte vissa bitar så gissar jag att de flesta seriösa hemmapularna tar hjälp.

Ibland kan man på forumet mötas av attityden att det är nästan är lite provocerande att man som icke hantverkare gör vissa delar själv, vilket är rätt knepigt. Jag känner många hantverkare och de är själva anledningen till varför jag gjort mycket själv eftersom de gett bra råd, intalat mig att det är inte raketforskning det handlar om, men att det kan ta längre tid för mig jämfört med dem, men är man bara noggrann så kan det till och med bli bättre än om man köper in tjänsten eller låtit dem göra jobbet.:wow:
Mitt råd är att om man ska bygga ett tätskikt själv med allt vad det innebär så bör man ha eller ta hjälp av en erfaren inom området.
En teoretiker är naturligtvis en som inte praktiserar i området frågan handlar om, utan enbart läser till sig kunskapen vilket är väldigt enkelt.

Nej du har rätt, det är inte raketforskning så fortsätt du med dina projekt.
 
Thomas Lundquist skrev:
Mitt råd är att om man ska bygga ett tätskikt själv med allt vad det innebär så bör man ha eller ta hjälp av en erfaren inom området.
Håller absolut med, ska man göra det själv så bör man sätta sig in i vilka regler som gäller och är man osäker kring utförandet så ta hjälp exempelvis via det här forumet eller ännu bättre om man har en hantverkare som man vet har koll på läget.

Thomas Lundquist skrev:
En teoretiker är naturligtvis en som inte praktiserar i området frågan handlar om, utan enbart läser till sig kunskapen vilket är väldigt enkelt..
Jag skulle inte vilja gå så långt som dig och påstå att kunskapen hos en hantverkare är så enkel att läsa sig så att vem som helst kan fixa det hur enkelt som helst. Däremot så finnst det garanterat många som kan ta till sig den "uppenbart banala kunskapen" och samtidigt känner att man vill prova och har förmågan att använda den för att exempelvis renovera ett badrum, som TS, som förmodligen kommer att lyckas alldeles utmärkt.

Thomas Lundquist skrev:
Nej du har rätt, det är inte raketforskning så fortsätt du med dina projekt.
Absolut, det är inte mycket som är raketforskning, utan de flesta klarar av de mesta så länge man ger det tillräckligt mycket tid och energi och har en viss förutsättning för det. Men saknar man, tid, lust eller förmåga så ska man absolut anlita någon som förhoppningsvis har förmågan.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
Ett tips är att om du handlar produkterna hos din lokala kakelhandlare så kan du säkert skaffa dig en kontakt där med en bred kunskapsbank som kan hjälpa dig att undvika "fallgropar". Oftast är det proffs bakom dessa diskar jämfört med K-rauta och biltema tex som tvärtom kan ge kostsamma råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.