Jag har ett gammalt garage som jag tänkt bygga om som sommarstuga. Golvet är idag i betong och med vissa mörka fläckar jag antar är fukt.

Så jag kikade på en broschyr från Isola om Platon och såg att det var så mycket mer som behövdes än bara mattan, det var:

-Ventitex. Ljuddämpare
-Förseglingsband. Tätning mot tjuvluft och kalla golv
-Skarvband. Längsgående skarvar
-Uppvik. Längs väggar
-Golvsockellist. För ventilation av golv
-Lastfördelande skiva.

Min fråga är om man verkligen måste ha allt detta? Jag antar att Isola naturligtvis vill tjäna så mycket pengar som möjligt, men för mitt bruk, ett par veckor på sommaren, så borde det väl räcka med Platonmattan enbart och se till att det blir en liten springa vid väggen så att luften får fri passage.
 
Jag har varit med och installerat ett komplett platon-system i ett radhus som har en mindre bäck under bottenplattan :(

För att ett system som detta skall fungera som det är tänkt krävs allt detta plus en fläkt. Man tar uppvärmd luft från rummet och ventilerar bottenplattan för att sedan blåsa ut den utanför huset ... Det är noga som bara den med storleken på uppvik. Skiss på huset bestämmer placering och en "platon-tekniker" kommer sedan och provar funktionaliteten.

Om du slipar bort fläckarna och ser till att golvet blir torrt, plus att du ordnar riktig dränering runt huset, kanske du kan slippa använda platon.

 
Hej.
Hur ligger garaget?
Är det till största delen ovan mark?
Är det lätt att gräva runt?
Håller med föregående att du nog först ska försöka gräva runt garaget och dränera bort fukten. Det ska bara inte vara möjligt för fukten att vandra in under plattan då du är klar.
När du dränerat riktigt och konstaterat att det inte vandrar in mer fukt så är det dax att gå vidare med nästa steg.
Allt organiskt mtrl (läs trä) måste skyddas från att komma i kontakt med betongplattan. Där fungerar platonmattan utmärkt. Ta ett snack med leverantören igen och fråga vad som behövs då man har en torr platta men vill ha extra skydd då du ska bygga på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.