Hej

Skall lägga lågbyggande golvvärme i farstu (ca 1 kvm), hall (ca 8 kvm) och ett sovrum (ca 12 kvm). Fått offert på Roth Compact 14/10,5 allt material och arbete fram till flytspackling. Offerten är på 26500 kr för arbete och 39000 kr för material. Totalt 65000 kr eller ca 3000 kr/kvm. Och då är inte ens golvet flytspacklat ännu.

Tycker det låter smått hysteriskt dyrt och känner nästan som att någon försöker blåsa mig. Vad säger expertisen här? Någon som har koll på om det är systemet (Roth) som är svindyrt, och/eller om det är hantverkarna som är dyra? Köper att ställkostnader och kostnader för shuntar etc blir högre för mindre ytor, men vad "borde" det egentligen kosta i mitt fall?

Tacksam för synpunkter
 
Bland annat LK, Floore mfl erbjuder hjälp med dimensionering mm. Ta materialspecen och jämför med tex Rinkaby eller billigtvvs så ser du vad materialkostnaden blir...
Fundera sedan på rimligheten i antal timmar...
Glöm inte att i en affär ska alla vara nöjda dvs ingen hantverkare gör något under självkostnad plus viss vinst....
 
Alla golvvärme leverantörer hjälper till med dimensionering.. Roth är inte dyrare än något annat fabrikat.

Jag tycker nog att du ska kolla med en annan rörfirma..
 
Även Roth har ett dimensioneringsprogram på sin hemsida (eller hade iallafall för något år sedan).

Jag vet inte vad de där skivorna kostar. men jag tycker materialkostnaden låter hög. Bortsett från skivorna så tror jag att materialet borde kunna gå på mellan 15 och 20 000, då är den högre siffran väldigt väl tilltagen. Det dyraste är inte slangen utan de mer "centrala" delarna som fördelare (där slingorna kopplas ihop, och flödena regleras) och shunten (troligen behöver du en shunt som sänker tempen på vattnet till golvet jämfört med vatten till radiatorerna).

Vill man snåla så finns det alternativa fabrikat på just shunt och fördelare som ligger på typ en 3e del i pris, dock osäker på kvalitet.

men som sagt till detta kommer kostnaden för skivorna, som jag gissar att de kan kosta 5-600 per kvm.

Arbetsmässigt så låter det också högt, tiden för att lägga ut skivor och rör tar inte lång tid, borde gå på typ en dag för en gubbe, men så vet vi ju inte hur lätt eller svårt det är att komma åt och dra matningen från det befintliga värmesystemet.
 
Varför inte spackla in 12mm slang direkt?
För 30m2 betalade jag 30.000 och då ingick spackel, primer, fix och klinger+fog. Då kostade klinkers ca 500/m2 i utpris. Det som tillkommer är shunt och fördelare samt slang (ca 2000). På 20m2 får du nog lägga två slingor.
Total bygghöjd inkl klinker ca 30mm (spacklade ca 20mm totalt).
 
Hej

Tack för alla svar. Vad gäller materialkostnaden har jag fått svar - där handlade det om att de tagit i med shuntar som gjorde att jag kunde ha individuell styrning av olika rum etc. Efter neddimensionering av detta och byte till Thermotech ROT 12 c/c är nu materialkostnaden nere på 22 600 kr.

Däremot är deras offererade arbetskostnad fortfarande 26 500 kr, och detta EXKLUSIVE flytning. Det betyder alltså att det skulle ta 2 man ca 3,5 dagar att fixa 20 kvm golvvärmeslingor på slät betong samt inkoppling av dessa (räknar då på 500 kr/tim x 2). Jag tycker det låter som väldigt väl tilltaget. Vad säger ni som har gjort det, hur lång var arbetstiden?

Värmepannan står i ett angränsande rum, så det borde vara minimalt med strul att dra matningen.
 
Redigerat:
Den känns som väldigt väl tilltagen, utifrån min egen erfarenhet bör du ta in offert från ytterligare någon leverantör....
Lägga golvslingan gör du själv på någon timme på den ytan även om du skruvar slangen och inte använder monteringslisten.... Fördelaren tar inte heller den någon längre tid.
Det skulle vara provtryckningen om de räknar med att gubbarna ska stå och titta på tryckmätaren hela tiden ;-)
Vanligtvis provtrycker msn systemet genom att koppla en manometer på systemet, pumpa upp ett tryck, stänga alla externa kranar. Därefter väntar man ett dygn och ser om trycket fallit....
Prisbilden, ngn tusenlapp för fördelaren, ngra tusen om man kör den dyra shuntgruppen, slang under tusenlappen, kopplingar två tusen. Utan att se specen på vilka delar det rör sig om känns det som dyrt! Aspekten med att de tar mkt lång tid på sig gör att jag rekommenderar att ta in ngra konkurrerande offerter. Vanligtvis tjänar du på löpande räkning om du känner att du kan lita på hantverkaren och har möjlighet att hänga över axeln på honom. Jajamen jag litar inte på många hantverkare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.