Linda87 skrev:
Hej.

Är helt ny här. Vi har bokat en tomt och träffat fyra olika husföretag. Två är vi fortfarande intresserade av; JB-Villan och Vårgårdahus.

Frågan är hur vi ska välja? Alla ni som har erfarenhet av att bygga hus, kanske med ovanstående till och med, hur gör man?

Priserna vi fått är ungefär lika, de verkar bygga likvärdigt, Vedum Kök och Bad hos båda m.m.

Vi vill dessutom ha ner priset lite, kanske oinredd övervåning/måla, tapetsera själva?

Tacksam för alla tips jag kan få!


/Linda
Linda!

Vi byggde hus 2003 och använde ingen av ovanstående husleverantörer utan vi byggde i lösvirke med Rejnäsvillan som materiallverantör. Däremot har jag en arbetskamrat som byggt med Vårgårdahus och var mycket nöjda.
Min kollega var inom fastighetsbranschen och var en "krävande kund" dessutom.
De hade i alla fall då..2001 bra standard på material..råspont på tak..bra isolering osv.
Jag avråder från att lämna övervåningen oinredd då det tenderar att bli oinrett "forever".
En övervåning är ett utmärkt skilsmässodike:D
Vet inte om ni har barn..men om inte så kanske ni skaffar och då är barn ett utmärkt hinder för eget arbete...
Vi valde Vedumkök och jag tycker det var ett bra val. Vi har kompletterat med en köksö från IKEA, men jag skulle nog inte välja IKEA vid ett nybygge.
Det går an att skruva ihop en Billy bokhylla..men ett helt kök..njaaa.
Du får dessutom utmärkt hjälp av Vedum att rita köket om du vill modifiera delar av husleverantörens grundförslag.
Som ett slutligt tips kan jag säga att försök håll budget och fundera igenom varje tillval om det verkligen är värt kostnaden. Det är lätt att resonera.."huset kostar ändå 3 miljoner vad gör 100 tusen hit eller dit. Helt plötsligt går notan på 3,5 Mkr
Lägg däremot pengar på tomtarbete inklusive stenläggning för det kostar massor om ni inte gör det vid byggnation och försöker spara ihop senare.
Spara ihop 150 000 gör i alla fall inte jag på några månader...
 
Hej,
Vi bygger med VårgårdaHus.
Det är populärt just nu. Så kolla leveranstid.
Avräkningen för att välja bort Vedum och ta Ikea blev mycket dyrare. Dessutom så är Vedum väldigt fint
 
Om ni väljer helentreprenad, kolla _noga_ upp vilka företag de anlitar för alla typer av jobb, mark, grund, bygg, vvs, etc. Verifiera alltid allting själv med husföretagens huvudkontor, kommunen, miljökontor, kompisar, rubbet - lita aldrig blint på en säljare.
 
Jag byggde med VH 2009-2010 och är mycket nöjd. Gjorde en hel del ändringar av planlösningen, vilket de ställde upp på till 100%. Ska man sälja hus idag måste man nog vara lite serviceinriktad och flexibel. Om man bygger hus tycker jag att man ska ha möjlighet att påverka en hel del. Det är få tomter där man bara kan slänga upp ett kataloghus rätt upp och ner. det ska ju passa med väderstreck, infarter och trädgårdens utformning mm.
Man ska även tänka på att det hela tiden är byggaren och målaren som avgör hur slutresultatet blir. Inte den som tillverkar skalet.

Jag valde dessutom bort Vedumköket och köpte ett eget Ballingslöv. På pappret kan det se ut som att man byter ett kök för 40000:- mot ett för 110000:-. Då ska man dock tänka på att köket i kostnadskalkylen är väldigt snålt inrett. När du valt de luckor och bänkskivor du vill ha samt satt in lådor och inredning i stommarna, så blir Vedumköket minst dubbelt så dyrt.
 
Nu har vi haft ett andra möte med Vårgårdahus och det har klarnat mer och mer. Största skillnaderna jag har hittat är:

Vårgårdahus: Generalentreprenad, flera olika köksluckor som standard, ett badrum som standard, centraldammsugare ingår inte, KA ingår inte, kort väntetid till byggstart, endast normalschakt ingår.
Pris: 3231000, med tomt, avgifter m.m.

JB-villan: Totalentreprenad, en kökslucka som standard, ett badrum, centraldammsugare ingår, KA ingår, lång väntetid till byggstart (dock fördel för oss), grovplanering ingår. Pris: 3238000, med tomt, avgifter m.m.

Det som tillkommer hos båda är yttertrappa.

Vad tror ni? Magkänslan är bra hos båda faktiskt.. Kom gärna med egna erfarenheter. Referenser ska jag självklart kolla upp.

Har även funderat på att ta in en advokat för kontraktsgenomgång, när den dagen kommer, särskilt om vi väljer VH, då det blir flera kontrakt.
 
Och tack igen till alla som tipsar, det är guld värt =)
 
Nu kom jag på fler:

Vårgårdahus: Golvvärme på övervåning, helkaklat badrum på övervåning. Räknat på enkelgarage med förråd.

JB: Radiatorer på övervåning, plastmatta i badrum på övervåning.. (Det handlade om något med fukt och täthet, kan inte detta så bra). Räknat på dubbelgarage med förråd.
 
Jag vill ju ogärna vara pessimisten. Men om ni har satt 3,2 som max och fått de där priserna så lär det hamna på betydligt mer än 3,2 i slutändan. Fast 3,2 kanske var vad ni ville ge max för bara huset.

Det blir alltid lite tillval. I köket så kanske ni vill ha lådor istället för luckor och andra vitvaror? Annat kakel än standard i badrum, kanske ett badkar, spottar, extra eluttag mm mm. Är utvändig målning med i priset? Bara färgen till vårt hus kostar ca 20 000, och vi har ett ganska litet hus.

Sedan så tillkommer finplanering av tomten och markarbetet för grunden drar väl i princip alltid iväg. Vår tomt såg väldigt lättbyggd ut men det var visst en grop i berget precis där vi skulle ställa huset så det blev 100 000 extra för schaktning och grus.
 
Tror liksom byggankan att 3,2 milj kan vara svårt att hålla. Buden från de olika tillverkarna verkar vara ungefär likvärdiga beroende på hur garaget värderas av er. Hur är det med innerväggarna och energiförbrukningen?

Testa att ge husfabrikanterna ett erbjudande istället för att de erbjuder er. I erat erbjudande ska ni ta med det ni vill ha med; utvändig målning och yttertrappa och vad mer det kan vara med ett pris som ni kan acceptera. Det kan givetvis bli en del gnissel med säljarna men affärer är affärer och det är lätt hänt att bli för snäll om man inte håller på och köper och säljer som yrke.
 
Redigerat:
byggankan: Du är ingen pessimist, blir så glad när folk är ärliga. Det var det jag misstänkte själv faktiskt. Och det allra värsta skulle vara om vi stod där med skägget i brevlådan, i värsta fall med ett för dyrt hus osv. Jag skulle ju inte se huset som något bra överhuvudtaget i så fall. Vi har redan valt till en hel del, min sambo är elektriker så såna saker är inget större problem, färgen ingår hos JB, men inte hos Vårgårda, men vi får måla själva hos båda. Vi får fundera helt enkelt, men detta tog ner mig på jorden, tack!

johke: Innerväggarna verkar vara lika, har bara sett energiförbrukning hos VH än så länge. Ska träffa JB en andra gång för alla frågor som uppkommit. Okej, så har jag inte ens tänkt. Kanske är för feg för det, men ett hus vill vi ju ha. Tror du att de går med på det, de kanske börjar dra in på annat istället?
 
Om din sambo är elektriker så lär han ju också veta om bra byggare, vvsare mm. Har ni funderat på att köpa stomrest eller lösvirke istället? Om han kan göra elen och hitta byggare ni litar på så tror jag att ni kan spara mycket pengar. Kolla t.ex. Villa varm om ni vill ha helt egna ritningar eller fiskarhedenvillan om ni vill ha något att utgå från.
 
Hej Linda,

Jag tror inte att de väljer bort något om ni gör så här: I erbjudandet som ni ger dem formulerar ni som så att vi ger er 3,2 milj (eller vad ni finner rimligt) om vi får det som ingår i den leveransbeskrivning som ni förmodligen har fått plus vad ni finner viktigt som till exempel ytertrapp, färg till utvändig målning, möjlighet att välja olika köksluckor och så vidare. På så sätt tar ni initiativet och husföretaget förstår att ni är seriösa köpare som det inte går att tjäna extrapengar på hur som helst.

Vi praktiserade denna metod när vi köpte.

Mitt intryck är att det är köparnas marknad just nu och det ska ni utnyttja!
 
Vi är mitt uppe i ett bygge, dock ej med något av ovan nämnda företag. Vi valde att köpa prefabricerad stomme med delad entreprenad, där vi gör det mesta invändigt själva. Har man ork och vilja (eller bara något slags uppdämt kontrollbehov...) att sköta precis allting själv så kan jag lova att det är en spännande, rolig och lärorik resa att göra :)

Om jag får komma med några konkreta tips oavsett husföretaget och entreprenadsform:

- Undersök vilken uppvärmning de räknar med som standard. Vi fick många offerter där de räknat på bergvärme, vilket initialt inte alltid är det mest ekonomiska i en stram budget.
- Garage är ofta dyra från hustillverkare, kanske räcker en garagebyggsats för er?
- Investera i en geoteknisk undersökning så snart ni har en tomt, eller tidigare om ni är överens med markägaren. Det är tryggt att kunna ta höjd för eventuella kostnader i markarbeten (pålning, sprängning, etc.) innan de sätter skopan i backen. Pålning (som det blev i vårt fall) smittar av sig i kostnaderna för grundläggning och VVS.
- Ska ni ha kamin/öppen spis? Ta själva in offert på kamin och montering från butik. Ofta har husföretagen rabatt hos någon leverantör som kan vara värd att utnyttja.
- Välj en oberoende KA utan koppling till husföretaget, för er egen skull.

De stora besparingarna har vi i efterhand funnit vara just målning/tapetsering och elarbeten (om man är/känner behörig elektriker). Men, offerterna från hustillverkarna innehåller ofta en del hål som inte har med själva entreprenaden att göra.

Kategorin "ja just fan, det tänkte vi inte på...":

- VA/Vatten. Anslutning till kommunalt eller borra/anlägga eget?
- Väg/uppfart till huset.
- Anslutningsavgift till elnät (ca. 67 000:- om man har längre än 200m till närmaste station)
- Anslutningsavgift tele/bredband.
- Kostnader för bygglov/bygganmälan och nybyggnadskartor.
- Lagfart och pantbrev, stor punkt om man bygger helt nytt på tomt utan befintliga pantbrev.

Hoppas att ni kan ha nytta av någon av våra erfarenheter, lycka till!!
 
Vad mycket matnyttigt! Tack. Han är elektriker ja, men han jobbar med högspänning och är runt över hela Sverige.. så han har aldrig jobbat lokalt här, med byggare och så. Däremot har vi vänner och bekanta som har elföretag, är trädgårdsanläggare och en som gjuter plattor m.m. Först var vi inne på att anlita våra vänner, men måste man inte kunna väldigt mycket om hus osv om man ska hålla i allt själv? Vi är inte korkade på något sätt, men vi kan egentligen ingenting om husbyggen =) Man kan ju lära sig såklart, men frågan är om man vågar?

Jag tycker att det är konstigt att det är svårt att bygga ett hus för under tre miljoner idag..? Det är ju så mycket pengar! Jag ska fundera på detta och diskutera med sambon också.

Ang. Fiskarheden så har vi träffat dem, fick ingen bra känsla tyvärr och det hade endast med den säljaren att göra.

Sledgas: Alla de posterna du har skrivit har vi räknat med, utom Pantbrev, för vi vet inte än hur mycket det blir och väg upp till huset.. Tack! Kom gärna med fler tips i den kategorin!
 
Hur mycket kan ni lägga på själva huset för att hålla er till er budget? Och vad är det ni har för krav på huset? Ibland så får man sänka kraven och inse att huset kanske inte måste vara riktigt så stort, eller ha riktigt så häftig fasad osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.