Sätt lasern en till två meter från en vägg och markera strålarna backa sedan fem meter och kolla om den lägger strålarna på samma ställe jag har för mig att det står så i min manual.
 
J.B. skrev:
Sätt lasern en till två meter från en vägg och markera strålarna backa sedan fem meter och kolla om den lägger strålarna på samma ställe jag har för mig att det står så i min manual.
Ja det var finurligt, det bör ge en indikation om ev. fel.
 
J.B. skrev:
Sätt lasern en till två meter från en vägg och markera strålarna backa sedan fem meter och kolla om den lägger strålarna på samma ställe jag har för mig att det står så i min manual.
Säger ensamt ingenting, kan ju luta hur mycket som helst!

Sätt lasern på ett stativ och markera krysset rakt fram på en vägg på 5 m avstånd rotera sen båda ytterändarna på laserstrålen till krysset och markera dem, på min Leica Lino L2 får de max diffa 3 mm mellan de markerade linjerna.
 
Monterat skrev:
Säger ensamt ingenting, kan ju luta hur mycket som helst!

Sätt lasern på ett stativ och markera krysset rakt fram på en vägg på 5 m avstånd rotera sen båda ytterändarna på laserstrålen till krysset och markera dem, på min Leica Lino L2 får de max diffa 3 mm mellan de markerade linjerna.
Jo då, det testet säger allt en del. Inte helt olikt det test du föreslår, om jag förstår dig rätt. Fast ditt är ju lite enklare eftersom man inte behöver flytta runt lasern, bara vrida på den. Mitt som jag hittade på under tiden jag skrev inlägget är ju dock krångligast hittills ;) Kruxet i ditt fall är att rotationsaxeln möjligen måste vara helt korrekt, fast det ska ju å andra sidan nivelleringen kompensera för.
 
Testet att bara öka avståndet säger ingenting.

Om krysset ser ut så här kryss.png du backar och krysset ligger kvar, vad har du då lärt dig jo att lasern skjuter vågrätt men det är ointressant info eftersom det är linjerna som skall vara lod/vågräta.
 
Jag vet bara hur man brukar kontrollera avvägningsinstrument, men samma förfarande borde vara lämpligt även för laserpass:

1) Hitta en relativt plan yta.
2) Sätt upp två käppar på långt avstånd från varandra (för avvägningsinstrument minst 50 m, för laserpass kanske 10-15 m?)
3) Ställ instrumentet mitt emellan käpparna och läs av höjdskillnaden mellan käpparna (eller markera på käpparna, för laserpasset)
4) Flytta instrumentet nära den ena käppen och läs av (markera) igen. Skillnaden ska bli samma om instrumentet är bra kalibrerat.
 
Monterat skrev:
Testet att bara öka avståndet säger ingenting.

Om krysset ser ut så här [bild] du backar och krysset ligger kvar, vad har du då lärt dig jo att lasern skjuter vågrätt men det är ointressant info eftersom det är linjerna som skall vara lod/vågräta.
Låt säga att krysset ligger som du visar vid 1a mätningen, nära väggen. När man backar kommer ändarna på krysset att ligga kvar på samma höjd, men flyttas utåt sidorna, det gör att linjerna i de två kryssen inte överlappar om lasern inte är helt i våg, är den det så överlappar linjerna hela tiden. För att testa markerar man bara ändpunkterna när man gör första mätningen, nära väggen. När lasern sedan står på långt avstånd visas felet som ett avstånd mellan markeringen och laserlinjen. Testet att öka avståndet bör alltså säga ett och annat om noggrannheten.
 
Tänk om, tänk rätt
 
Monterat skrev:
Tänk om, tänk rätt
Antingen pratar du med dig själv, eller så får du förklara vad du menar, om du kan ;)
 
Ditt streck kommer att ritas upp på väggen med 5 graders vinkel oavsett vilket avstånd som du har.
 
magnu skrev:
Ditt streck kommer att ritas upp på väggen med 5 graders vinkel oavsett vilket avstånd som du har.
Ja, det har du ju så klart rätt i.
 
Ett klassiskt slangvattenpass bör/borde ha en noggrannhet på någon millimeter även på långa avstånd.
Ett lod med tunn lina är även det extremt noggrant om linan är några meter. ( och får pendla färdigt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.