Mitt nybyggda 1½-planshus på 133 kvm har bergvärme i golven i hela huset, alltså även uppe. Ingen annan värme förutom en braskamin. Enligt leverantören har jag viss överkapacitet. Golvvärmen är inställd på max 30 grader för att inte skada trägolven och det har fungerat utmärkt hela vintern som var. Nu undrar jag om det går att dra ut en slinga till garaget för att hålla en grundvärme på ca 12 grader. Garaget är 26 kvm, 10 cm frigolit i plattan och 95 mm gullfiber i väggar och tak. Golvvärme går ju inte, men går det att installera vattenelement som då måste hålla en högre temperatur?:S
 
Om du skall ha högre temp. i någon del så måste värmepumpen producera högre temp, till golvvärmen blandar man sedan ned tempen, men kör oblandat till radiatorerna. Haken med detta är att värmepumpen har sämre verkningsgrad ju högre temp, den skall producera, så värmekostnaden höjs för hela huset. Har inte koll på hur mycket det handlar om.

Om du nöjer dig med avsevärt lägre temp. i garaget än i huset så borde du kunna köra ut golvvärmetemp. till radiatorn i garaget, men låt det bli ett eller flera rejält feta element.
 
D
Eller installera en fläktkonvektor i garaget.
 
RoTe
ridax skrev:
Eller installera en fläktkonvektor i garaget.
En sådan bygger man lämpligast själv om man ändå bara ska ha den i garaget. En bilkylare eller liten lastbilskylare beroende på hur stort garage man har samt en lämplig fläkt.
 
Hej
Jag har dragit bergvärme till mitt garage och biobygge.
Det är helt klart bäst att installera fläktkonvektorer, då dom jobbar bra ihop med både golvvärme och bergvärme.
Bygga själv visst kan man det men det är inte något jag rekommenderar då det sällan blir lika bra och snyggt.
Jag vet inte hur andra vill ha det i sina garage men jag vill ha det snyggt.
Bättre att köpa färdigt som har termostat och olika fläkthastigheter mm.
Bara att kolla på nätet så kan man kanske komma över ett beg.
 
Eller så dimmensionerar du en vanlig radiator efter dina förutsättningar.
Gör en beräkning på hur mycket effekt garaget behöver när det är -15 grader ute och du vill ha 10 grader inne. Välj sedan en radiator som ger den effekten med samma temperatur som du redan har i ditt golvvärme system idag.

Så har jag gjort i min källare, de funkar helt fint! Och inget surr från nån fläktkonvektor som dessutom drar några watt extra.
 
BalooMannen man kan ju såklart göra så oxå, men det är inte något jag rekommenderar eller själv skulle göra.
Det tar väldigt mycket mer plats antagligen inte mycket billigare med tanke på storleken, du får ett mycket segare system.
(Det kommer att ta mycket längre tid om du tillfälligt vill höja temperaturen i garaget).
Sen vete katten om du inte tjänar in de få watt fläkten ev drar med tanke på att den är sjukt mycket effektivare.
Fläkten går ju bara när den behövs inte konstant. Annars är det ju som ett vanligt element.
Jag skulle utan tvekan sätta ett fläktelement.

Mvh Niclas
 
hempularen skrev:
Om du nöjer dig med avsevärt lägre temp. i garaget än i huset så borde du kunna köra ut golvvärmetemp. till radiatorn i garaget, men låt det bli ett eller flera rejält feta element.
Så kör jag här i huset. Har ett dubbelgarage i källaren och nu när jag bara har tre element kvar i huset, varav två i garaget, så har jag slutat hissa tempen på pumpen. Det får helt enkelt bli vad det blir i garaget.

Elementen är av den gamla typen, sektionsradiatorer, av rätt normal storlek. När det är som kallast är det nätt är det 5-10 grader därinne. Lite kallare än vad som är trevligt om man ska mecka, men det fungerar.

Jag tycker inte lösninge är optimal men så länge jag fixar frostfritt är det ok. Jag ser två alternativ framöver:

1. Om jag dubblerar radiatoryutan skulle klimkatet vara trevligare i februari/mars. Jag skulle fortfarande hålla mig under 3 kvm väggyta för elementen, så några herrejösses element behöver det tydligen inte vara. Jag tar nog det som blivit över från renoveringen av resten av huset.

2. Göra som i resten av huset. Bila upp, lägg golvvärme. Så blir det nog om några år och då passar jag på att sänka ner en saxlyft i golvet.....d^_^b

Sammanfattning: I praktiken verkar det inte vara så att man behöver täcka en hel vägg med element för att få ett drägligt klimat.
 
Fläktkonvektor är ett alternativ, men de är rätt dyra, och kostar 50-100W i fläktdrift? De är även en komplicerade teknisk grej som kan gå sönder... De sprider och andra sidan värmen bra över ytan.
Kanske man kan ha några stora effektiva element istället, som ändå avger nog med watt...

En liten fråga om jag får ta emd den i tråden? Hur har ni dragit ut värmen i garaget? Mitt garage kommer ligga 5-10 meter från huset. Skall jag dra en värmekulvert dit?'
Hur gör jag det?
 
Hej igen..
Jag tror min fläktkonvektor drar ca 20watt när fläkten går.. Men det gör den ju inte hela tiden, rätt sällan faktiskt.
Räknar man då in den yta den tar upp mot vanligt element samt hur lätt och fort det går att "ändra" temperaturen i garaget så är valet ganska lätt.
Den kräver inte heller samma framledningstemperatur vilket gör att du lätt spar in de watt den nu drar när fläkten snurrar.
Lägg då till jobbet och matrealet att dra alla rör mm till vanliga elementen så tycker jag att valet är ännu lättare ;o)
Men det är ju vad jag tycker, den viktigaste faktorn i garaget tycker jag är ytan man spar så man kan få upp hyllor på väggen istället.

Ugglan jag byggde min kulvert i markisolering
Det finns mer info om det på min hemsida.
http://www.biobygget.se/kallare.htm

kulvert.jpg
kulvert2.jpg

Mvh Niclas
http://www.biobygget.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.