Pressningen borde ju logiskt vara den samma men att spånskivetillverkarna lägger en sträng med extra mycket spån vid tex hyllplanshålen och dörrinfästningar tex
För att kunna göra detta så måste man nog vara en mycket stor kund hos spånskiveverken då en sådan skiva måste specialdesignas med tanke på hur den senare skall sågas.
För en lekman kan ju detta tolkas som sämre kvalitet då det används mindre material men jag tycker det verkar smart. Sedan har jag ingen aning om om detta gäller för alla skåp och även för bokhyllor o garderober, men principen borde ju funka överallt.
 
Har du belägg för det eller upplever du dom så?
För det går ju emot alla IKEAs principer att specialbeställa en spånskiva som bara passar just en enda sak. Det kan ju varken va effektivt eller billigare än att köra hela skivan i samma höga hållfasthet?
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Har du belägg för det eller upplever du dom så?
För det går ju emot alla IKEAs principer att specialbeställa en spånskiva som bara passar just en enda sak. Det kan ju varken va effektivt eller billigare än att köra hela skivan i samma höga hållfasthet?
Vid väldigt stora volymer kan det plötsligt bli både effektivt och billigt, men det är volymerna det beror på.

Att man öht kan designa en skiva på detta sätt var dock en nyhet för mig. :)
 
Stefan N skrev:
Har du belägg för det eller upplever du dom så?
För det går ju emot alla IKEAs principer att specialbeställa en spånskiva som bara passar just en enda sak. Det kan ju varken va effektivt eller billigare än att köra hela skivan i samma höga hållfasthet?
Jag vart nyfiken när jag för någon månad sedan skulle modda ett skåp och grävde lite.
Ikea verkar ju ha flertalet egna spånplatteverk och styr utvecklingen på marknaden åt olika håll.
Om du tex läser första stycket i länken nedan så nämner dom att dom gör densitetsoptimerad lättviktsspånskiva utan att tulla på hållfastigheten.
http://www.swedspan.com/particle-boards

SWEDSPAN's particle boards fully comply with strict standards on emissions, surface quality and density profile. For instance, the optimised density profile guarantees a comparatively lightweight particle board without any reduction of mechanical properties in the sections where higher strength is needed.


Jag skulle nog vilja säga att det ligger helt i linje med Ikeas ambition att hela tiden försöka minska på kostnader.
 
Mikael_L skrev:
Vid väldigt stora volymer kan det plötsligt bli både effektivt och billigt, men det är volymerna det beror på.

Att man öht kan designa en skiva på detta sätt var dock en nyhet för mig. :)
Volymer är väl grundpelaren i hela Ikeas framgång.
 
Ok, det låter ju troligt. Va mest nyfiken bara.
 
Dom har ju som sagt egna fabriker där dom pumpar ut skåp m.m så det är nog inga problem att "specialbeställa"
 
Jag kan bekräfta att IKEAs spånskivor har olika densitet (åtminstone för en del produkter) beroende på om det skall finnas några infästningar eller inte. Dvs där det skall sitta skruvar, hyllbärare eller liknande är skivan hårdare pressad än där det inte skall sitta något. Jag har en bekant som varit inblandad i maskintillverkningen till spånskivefabrikerna. IKEA har egna fabriker som gör spånskivor. Redan när spånskivan tillverkas vet man om vad det skall bli för produkt i slutändan. Dvs om det skall bli en Billy-bokhylla eller ett köksskåp t ex och då gör man skivan hårdare på de ställen där det behövs. Exakt hur de gör har jag inte fått veta men min gissning är att man helt enkelt tillför lite extra material på rätt plats innan pressningen. (Eller rättare sagt, man minskar inte på mängden material där det skall sitta infästningar.) Tekniken medför stora besparingar med tanke på IKEAs sanslösa volymer.
 
Nimajneb skrev:
Ta stommarna till exempel, vad jag har upptäckt är att Ikea använder mindre material i sina stommar men dom gör det på ett smart sätt... Densiteten skiljer i stommen på olika ställen, den är extra hög vid alla infästningar men lägre där det inte finns någon belastning. Detta leder ju till mer lätthanterliga produkter, lägre kostnad o mindre miljöpåverkan utan att hållfastigheten försämras i praktiken. Däremot att modda ett skåp blir inte alls bra...egen erfarenhet....
Håller med om smartheten. egentligen inget problem - om man placerar skåpen eller innesluter stommen smart så risken för att den utsätts för fukt minimeras. dock är det tyvärr inte alltid så i kök (eller bad).
Samma erfarenheter av kapade skåp för 5 år sedan då jag skulle bygga "en special" i ett hörn.
Ändrar inte att det är problem nu. Nämnde tidigare en bekant som fått skjuvning i sin stomme. Nu har jag hört samma sak från en granne som nyssmonterat (listar det sista i helgen). Dessutom svågens granne som skulle sätta köksskåp som förvaring i uterummet och i ett skåp inte fick skruven att fästa. (Lågt moment på skruvdragaren, men det sket sig ändå. Fick köra sågspån + lim och borra om hålen.) som jag skrivit tidigare så har i alla fall jag kunnat acceptera det tidigare. I synnerhet då melaminet styvat upp konstruktionen lite extra.

Däremot är det -som jag skrivit tidigare - ett huvudproblem att man faktsikt ändrat materialet som ska omsluta spånet.

Det är intressant att se hur det finns folk som gnäller på att andra kritiserar IKEA samtidigt som man ursinningslöst själva försvarar dem. Ingen väg är ju vettig. Själv tycker jag de gjort både bra och dåliga saker, men snålheten nu är ju korkad.
Varför kan ingen av IKEA-förespråkarna (hur många av dem är IKEA-anställda?) kommentera den snikna dolien som faktiskt ingen annan tillverkare har, och det av en anledning?

Nimajneb skrev:
När det gäller hållbarhet o tester så kör väl Ikea med samma normer som alla andra, det finns väl SIS, DIN, ISO osv osv
Nej - egentligen säger det inget. Folk har en övertro till att saker är testade enl standarder utan att veta vad de numren står för.
Även om båda väljer att testa enl tex DIN så kan man ju välja olika testmetoder (nummer). Dessutom kan man ju välja att ha samma test, men få olika graderingar. (Tex IKEAs laminatgolv som testas enl samma std som vissa från ex Tarkett, men har en lägre klassning på tex slitage och hårdhet.)
Lägg till att de flesta standarder inte testar en hel produkt. en standard kanske mäter slaghållfasthet och tryckkänslighet på en spånskiva, men den säger inget om tex uppsugningsförmåga (vatten), skjuvhållfasthet eller (som i detta fall) kvalitet på omslutande skikt. Jag har inte koll på ev tester på IKEAs kök, men vis från att ha kollat standarder förut så säger dessa LÅNGT ifrån allt.

Nimajneb skrev:
Jag har däremot svårt att tro att ett annat företag kan ta fram en bättre produkt i samma prisklass. Ikeas köksförsäljning är väl i storleksordningen 100ggr så stor som andra svenska aktörer om man räkna tex antalet sålda stommar eller liknande.
Här har du en brist i resonemnaget. Det vi jämför är priserna i konsumentledet. Då har säljaren gjort sina påslag. Att IKEA har grymma inköp är allmänt känt, men även att de på huvuddelen av sitt sortiment har ett enormt påslag. De är mycket smartare än att (som många andra i den branchen) sätta en procentsats i påslag. De kranar helt enkelt ut det som går på respektive marknad. det är därför IKEAkök är betydligt billigare i tex Polen. Att IKEA pga bra inköp skulle vara mer privärda än andra lågpriskök är alltså långt ifrån säkert.

Nimajneb skrev:
Jag är ganska övertygad om att man i långa loppet tjänar på att välja ett Ikea kök om man ser krasst ekonomiskt och funktionellt. Men det finns ju andra aspekter som marknaden efterfrågar och tur är väl det.
Som jag skrev tidigare så beror det ju helt på vad man är ute efter. Vikll man bara ha något som ser snyggt år några år innan man ska flytta så .. Vill man slippa fundera på köket 15-20 år framåt så ... Ja jag skulle tyvärr numera inte ens fundera.

Nimajneb skrev:
Bara för att jag har valt att köra BMW och Mercedes så betyder det inte att jag tycker Skoda är en dålig bil, däremot så värdesätter jag saker hos mina tyskar högt som skodan saknar.
I detta fall så är det ju inte riktigt den jämförelsen. Det är snarare Skoda mot en billighetskorean helt utan rostskydd och med hjulupphängning och ram med tveksam hållbarhet. Funkar säkert ett tag för de som tycker det är viktigast att kromet blänker ... ;)

Hoppas verkligen IKEA byter tillbaka som de brukar göra då de går för långt i sin spariver.
 
Nimajneb skrev:
Volymer är väl grundpelaren i hela Ikeas framgång.
Man har dessutom under flera år ändrat sortiment för att standardisera mått så man ska kunna använda "samma specialskiva" i tex kök, garderober och bokhyllor.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst ställer de oftast upp...

Men jag har ett par gamla svärföräldrar som köpte ett Ikeakök för en del år sedan...

Jag monterade upp skåpen till dem i april månad men bänkskivorna passade inte...

Efter SJU leveranser stämde bänkskivorna och köket blev således klart lagom till jul eftersom Ikeas leveranstider är ganska långa... :x

En av deras döttrar fick också sitt Ikeakök komplett efter bara 5 månader... :x
Där ser man. Jag har bara goda erfarenheter. Restade saker eller fellevererade/trasiga saker har kommit på några dagar efter ett kort samtal med någon glad person. Det är därför jag tycker det är så tråkigt att man nu tydlgen ska snåla på själva produkten.
 
Det verkar som om vi då är rörande överens om att konstruktionskvaliteten kanske man istället skall säga är högre på ikeastommarna än andra om man tar in tex en miljöaspekt.
Att det finns enskilda borrhål som inte håller måttet ser jag mer som en kvalitetskontrollsmiss än att konstruktionen är felaktig. Denna typ av fel kommer vi tyvärr alltid att stöta på i spånskiveprodukter.
Vidare så verkar vi vara överens om att stommarna inte skall moddas eller användas på ställen som inte är klassade som kök map fuktighet tex, Mao det är förkastligt att använda köksstommar i ett badrum då dom inte är designade för detta ändamål.
Detta ligger i linje med test stoderna som används. Är det ett köksskåp så testas detta som ett köksskåp. Sedan om vi övergår från sto konstruktion till ytbehandling så testas även denna för köksanvändning och olika ytor har olika krav, eg ovansidan på skåpet har mycket lägre krav än ett hyllplan osv. Jag skulle tro att samtliga seriösa tillverkare säkerställer att deras produkter uppfyller dessa normer. Utöver detta så skall vi nog räkna med att dom stora drakarna har ytterligare tester mer kopplade till ett totalt kök.

Att skåp skulle skjuva sig låter mer som en monteringsmiss och jag förstår inte. Hur en melaminyta skulle göra till eller från.

När det gäller prissättningen så jobbar nog Ikea på samma sätt som elektronik o bilbranchen mm man sätter prisnivåer som passar den enskilda markanden. Att Polen då har ett lägre pris blir ju logiskt då arbetskraften i varuhuset är lägre plus att mycket av Ikeas sortiment skall ju komma ifrån Polen.

Att Ikeas har enorma marginaler verkat inte som det stämmer, det är väl snarare så att dom har enorma volymer o mindre marginaler o på så sätt genererar jättelika vinster till skillnad från dom som är mycket mindre på marknaden.

Ditt bilexempel förstår jag inte, jag likställde Ikea med en Skoda och ser inget fel i den logiken.

Men

Ytbehandlingen verkar vara den springande punkten och här känner även jag en viss tveksamhet, inte för att jag tror att melamin är lösningen då detta har en förmåga att börja släppa in fukt i kanterna efter en tid. Jag tror nog att den plastfolie som nu tydligen används är rätt väg då man ju faktiskt även kan Linda den runt kanter. Men jag undrar om inte Ikea bara är halvfärdiga här. Några micron till skulle nog inte skada.
 
Hmm, lite bla bla från "tråden".
Hur är det för er som monterat nya kök från IKEA? Hörde från en kollega att det var OK.
Jag kommer troligen inte köpa från IKEA efter vad jag hört mellan raderna. Man är ju ingen idiot :)
 
BennyA skrev:
Jag kommer troligen inte köpa från IKEA efter vad jag hört mellan raderna. Man är ju ingen idiot :)
Om man menar att dom som väljer att köpa Ikea kök är idioter så bör man snarast söka vård för då har man en farligt konstig bild över verkligheten.
Det betyder inte att man kan välja andra kök, men att antyda att folk med Ikea kök är idioter är pinsamt omoget!
 
:blushing: Ursäkta mig, har inget alkolås på datorn. Jo jag skäms, men är mogen för att be om ursäkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.