Hej!

Vi har ett hus byggt 1950 med ganska nyligen installerad frånluftsventilation. I källaren har vi en tvättstuga som när huset byggdes bara var förråd. I detta utrymme finns det nu en frånluftsventil som tar hand om fukten. Dessutom finns det en gammal tilluftsventil/don (en sådan med en lucka som kan ställas i olika lägen).

Vi skall nu fixa iordning väggarna i tvättstugan och min fundering är då om jag skall byta ut tilluftsventilen mote en modernare variant eller om jag skall sätta igen den helt?

Om den skall sättas igen, hur gör jag det på enklaste/bästa sätt? Känns lite knöligt att få in cement där eller?
 
Jag tror att med den nya ventilationen ni har ska ni bara ha frånluft i tvättstugan (och kök och badrum till exempel). Går inte luckan och gallret som jag gissar att ni har på utsidan att bila bort för att sedan kunna mura igen hålet?

(Vi har tilluft i köket (kanske har med köksfläkten att göra?) och de andra rummen men inte i våtutrymmena...)
 
Redigerat:
Maxikatten skrev:
Jag tror att med den nya ventilationen ni har ska ni bara ha frånluft i tvättstugan (och kök och badrum till exempel). Går inte luckan och gallret som jag gissar att ni har på utsidan att bila bort för att sedan kunna mura igen hålet?

(Vi har tilluft i köket (kanske har med köksfläkten att göra?) och de andra rummen men inte i våtutrymmena...)
Det går säkert att bila bort utan några större problem men hålet är ju kanske inte mer än 20*20*20 cm så hur murar man igen ett sådant hål. Vilka produkter används då? Jag tänkte att det kanske lättare att på något sätt fylla utrymmet med betong.
 
Sätter att fylla igen hålet kan variera lite med vad för material det är frågan om. Ett sätt är tex att skära ut lämplig bit av cellplast med fogskum längs kanterna. Likaså lämplig bit lättbetong som du kan fästa med gipsputs. Båda sätten passar till hus av murblock eller betong
 
myrstack skrev:
Sätter att fylla igen hålet kan variera lite med vad för material det är frågan om. Ett sätt är tex att skära ut lämplig bit av cellplast med fogskum längs kanterna. Likaså lämplig bit lättbetong som du kan fästa med gipsputs. Båda sätten passar till hus av murblock eller betong
Ok, det låter ju ganska hyfsat enkelt. Grunden är betong. Såg framför mig att man skulle mura upp med tegelsten vilket inte kändes helt banalt :(

Hur är arbetsgången om man använder cellplast. Är det bara att skära ut cellplasten i lämplig storlek så att det nästan fyller hålet helt, fogskum i kanterna och sedan putsbruk på? Behövs det nån plast eller så med tanke på fukt?
 
Redigerat:
Hur kommer det nu tilluft till tvättstugan efter att ventilen stängts? Borrat 100mm hål i innerväggen till rummet intill som förhoppningsvis har tilluftsventil? Skulle själv aldrig permanent pluggat en sådan ventil, men tryckt in en dubbel påse full av gullfiber som isolering och tätat under vinterhalvåret. Bra att kunna öppna efter tvätt t.ex. sommartid när det behövs extra luftomsättning om det inte finns avfuktningsaggregat. Nya ventiler har mycket lägre kapacitet än dessa. Tvättstugor från den tiden hade en sådan ventil plus frånluft via kanal upp genom skorstensstocken.
 
Nej det finns ingen tilluftsventil i angränsande rum. Låter som en bra idé med påse med gullfiber för att undvika kallras. Behöver nog sätta ett nytt nät innanför yttergallret också. Tilluftsventiler finns för övrigt på de två våningsplanen ovanför och i källaren finns bara frånluftsventiler (mekaniska). Kan det ställa till problem om dessa tätas med gullfiber och påsar? Har inga problem med fukt i källaren (nydränerat med Optidrain).
 
Då måste tillluft från fasadventilerna på övervåningarna kunna nå ner till källaren och rummen där. Ventilationshål i alla innerdörrar? Om översta våningen har ett varmt torrt rum går det att sätta ventrör genom bjälklagen rakt ner till källaren med liten kanalfläkt i. En tvättstuga brukar alltid bli lite fuktig till och från...
 
Det är inga dörrar mellan ventilerna på mellanplanet och källaren så den luften når ner dit. Jag testar med plastpåsar och gullfiber när kylan kommer krypande så får vi se hur luften blir i tvättstugan. Blir den sämre får man minska på tätningen. Dessutom finns det en ytterdörr i tvättstugan som är långt ifrån tät.
 
harry73
Har ni räknad på ventilationen? Tanken med ett modernt system är att man har frånluft i alla våtytrummen och köket och tilluft i de övriga rum, Då strömmer ren torr luft genom hela huset, så att fukt och matlukt inte sprider sig. Har man tilluften och frånluft i samma rum, då är ventilationen i detta rum bra, men funkar ventilationen inte längre i resten av huset.
Sen ska man anpassa kapaciteten av varje frånluftsventil så att den kan ventilera den delen av huset som den borde ventilera.
 
harry73 skrev:
Har ni räknad på ventilationen? Tanken med ett modernt system är att man har frånluft i alla våtytrummen och köket och tilluft i de övriga rum, Då strömmer ren torr luft genom hela huset, så att fukt och matlukt inte sprider sig.....
Det gjordes i samband med installationen av frånluftsventilationen och då var dessa ventiler stängda (om än inte lufttäta).
 
Har samma fundering själv. Har precis som TS dessa tilluftsventiler, i hus med tegelfasad byggt på 50-talet, med kedja i tvättstugan och dito som är ansluten till murstocken. Har ingen öppen tilluft alls i källaren som består av WC, tvättstuga, förråd och gillestuga samt svale. Däremot är trappan upp till entréplan helt öppen.

Borde jag sätta en spaltventil i dörren in till tvättstugan (kör avfuktaren om vi lufttorkar tvätten)? Då ska den väl sitta låg i dörren.

Funderar på att sätta spaltventiler i sovrumsfönstret samt en vanlig tilluftsventil (med termostat) i vardagsrummet/matsalen. Ska dessa sitta högt eller lågt?

Har en köksfläkt kopplad till murad imkanal som ansluter till skorsten, frånluft i ett av sovrummen (används som kontor) samt paxfläkt utan kallrasskydd i badrummet.
 
Redigerat:
harry73
pezlin skrev:
Det gjordes i samband med installationen av frånluftsventilationen och då var dessa ventiler stängda (om än inte lufttäta).
Då kan (/borde) du sätta igen tilluftsventiler.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.