Jag tycker att det är ännu mer irriterande att alla apparater (ugn, kaffebryggare, micro, etc, etc) skall ha en egen inbyggd klocka.

Två gånger per år får jag ett helvete när de skall ställas om till sommar-/vintertid. Men även efter strömavbrott måste man springa omkring som en dåre och ställa klockor.

Visst... vissa kanske menar att man kan strunta i att ställa dem, men finns det en klocka bör den åtminstone gå rätt anser jag (annars är det som upplagt för att man skall missa möten eller komma för sent till jobbet).

En del apparater brukar även stå och blinka "00:00:00" tills dess att man ställer klockan.

Varför i hela friden måste man ha en klocka i kaffebryggaren??? Den enda apparat där en klocka är motiverat är i mobiltelefonen. Den bär man ju med sig jämt.

Nu för tiden brukar jag välja bort produkter med inbyggd klocka, just p.g.a. det lilla helvete detta medför.
 
eviljava skrev:
...Varför i hela friden måste man ha en klocka i kaffebryggaren???...
Just kaffebryggaren är väl den produkt som den kan vara befogat att ha en klocka i då vissa tycker om att vakna på morgonen till doften av färdigbrygt kaffe :wow: (jag säger vissa då jag själv aldrig använt just den funktionen även fast jag har just en sån kaffebryggare :rolleyes:).
 
it-snubben skrev:
Just kaffebryggaren är väl den produkt som den kan vara befogat att ha en klocka i då vissa tycker om att vakna på morgonen till doften av färdigbrygt kaffe :wow: (jag säger vissa då jag själv aldrig använt just den funktionen även fast jag har just en sån kaffebryggare :rolleyes:).

Min kaffebryggare har tyvärr inte den funktionen. Däremot har den en klocka som måste ställas om då och då. :S

Klockfunktionen är alltså inte kopplad till kaffebryggarens övriga funktionalitet på något sätt.

Till saken hör att bryggaren hade sett mer "exklusiv" ut utan denna förbannade klocka.

Men nu åker den ut. Har köpt en Moccamaster istället. En viktig orsak till valet av modell var bl.a. avsaknaden av klocka. :rolleyes:

VÅGA VÄGRA KLOCKA!
 
Vi har också en massa maskiner hemma som piper. Har stängt av ljudet på de som går men många har inte den funktionen. Köpte nyligen en brödrost från PHILIPS och förvånad blev jag att den pep när brödskivan kom upp.
Angående klockor så har jag lyckligtvis funktionen att kunna stänga av den på ugnen. Micron ovanför får visa tiden. Det kan störa mig med att ha "osynkade" klockor.
 
har en ringsignal som jag tycker är vettig - det ringer om dörren till kyl/frys är ej stängt ordentligt . Dessutom finns det ingen klocka på displayen men det lyser temperatur i kyl och frys - en klok Samsung , tycker jag :).
Klockor som finns till ingen nytta och inte ställer sej själv är högst irriterande ..... :(
gaia
 
heisiandiishe
Googlade omkring just för att hitta svar på samma fråga angående diskmaskin. Minns att jag dock sett en siemens modell som hade ett blått ljus som lyste med en skarp ljusstråle ner under maskinen, på golvet, när den var klar. Hittar tyvärr inte den och står i begrepp att köpa.. Får väl ringa Siemens och kolla.

Moccamaster kaffebryggare är ju kanon. Enkel och brygger mycket gott kaffe. Haft i många år.

Förra siemens diskmaskinen var av dyrare modell, men var svår att ställa in för ett bra torkresultat samt pep metodiskt och högt vid programslut.

Tvätt och tork från electrolux, en medel-över medel modell piper inte och tvättar och torkar kanon.

Förra liebherr lyxmodellen av kyl frys och vinkyl side by side var överjävligt bra. maten höll forever och smakade bra samt pep om man råkade lämna den utan att ha stängt den ordentligt. Där är det ju befogat och pipet var normalt om än något förr frekvent. Hade räckt med ett pip var 10 sek istället för var 3 sek..

Ny integrerade kylen från siemens för 10 lakan är helt värdelös måste jag säga. Allt jäkla rinn inuti pga att så har alla integrerade kylar, men det fryser ibland och ibland rinner det och är blött. Svår att ställa in för en jämn kylning och maten håller en bråkdel av tiden jämfört med liebherren. Kastar mat hela tiden som precis gått ut. Det gjorde jag ALDRIG tidigare.

Ja ett gissel det här med att hitta bra vitvaror. Alla verkar ju vara hyfsat eniga om vad man vill ha för funktioner, konstigt då att till exempel ljudsignalerna fullkomligt regerar marknaden ändå!?!?
 
Avemo skrev:
Det måste väl vara för att dra till sig uppmärksamhet. Någon slags långsökt exponeringsbehov hos konstruktörer kanske? ...Kameror har ett meningslöst inspelat klickljud när man tar bilder....
Erik, förespråkaren av tysta apparater.
Kameran låter för att det är lag på det i Japan eftersom en del omogna idioter tog bilder på flickor i smyg på toaletterna och andra ställen man förväntar sig att inte bli kränkt.
 
heisiandiishe skrev:
Förra liebherr lyxmodellen av kyl frys och vinkyl side by side var överjävligt bra. maten höll forever och smakade bra samt pep om man råkade lämna den utan att ha stängt den ordentligt. Där är det ju befogat och pipet var normalt om än något förr frekvent. Hade räckt med ett pip var 10 sek istället för var 3 sek..
Hade tyckt att det vore än bättre om dörren stängde sig automatiskt när den stod på glänt. Så som en del lyxbilar gör.
 
Vilka problem ni verkar ha, jag har en fru som piper när hon ska tvätta,diska,städa även när jag vill ha en kopp kaffe serverad när jag sitter i fotöljen för att se att hon utför sina moment korrekt! ^^

(om jag har tur ser hon inte det här, då blir det jag som piper! )
 
Redigerat:
Värst var vår förra torktumlare från Electrolux. Pipet kunde inte stängas av generellt, utan måste tryckas bort vid varje start, vilket vissa i hushållet brukade glömma. Det var inte bara ett färdig-pip, utan en massa olika pip under processen. Nu är jag snart färdig. Bara lite till, så är det strax klart. Skall bara tumla lite till, sen...
 
Mikael_L
lordmetroid skrev:
Kameran låter för att det är lag på det i Japan eftersom en del omogna idioter tog bilder på flickor i smyg på toaletterna och andra ställen man förväntar sig att inte bli kränkt.
Men är det inte lite tokigt då att slutarljudet går att stänga av på kamerorna?

I övrigt håller jag med alla i tråden, jag vill inte heller ha vitvaror som piper och har sig, inte heller klocka på sakerna.
Använd er konsumentmakt, sluta köp skiten som piper, då lär sig fabrikanterna snabbt.
 
Kindvall skrev
Värst var vår förra torktumlare från Electrolux. Pipet kunde inte stängas av generellt, utan måste tryckas bort vid varje start, vilket vissa i hushållet brukade glömma. Det var inte bara ett färdig-pip, utan en massa olika pip under processen. Nu är jag snart färdig. Bara lite till, så är det strax klart. Skall bara tumla lite till, sen...

Ja herregud. Våran gamla Electrolux var likadan. Hur irriterande som helst. Som tur var brann skiten upp. Nåja, tur var det väl inte, men ändå. Nu har jag en Miele. Tyst och man kan stänga av pipet lätt.
 
egge skrev:
:) Försökte få svar på det en gång i ett "vi svarar på allt" program i radion och demonstrerade tillochmed detta i direktsändning med värmeugnen i köket på lunchrestaurangen jag råkade befinna mig på när de ringde och tyckte jag skulle ställa frågan själv (hade skickat ett mail innan).
.
Tänk, det har jag också undrat! På tvättmaskiner är det oftast valfritt, varför kan det inte vara detsamma på andra hushållsapparater, speciellt micron är jätteirriterande.

Och, du kom med i programmet iallafall! Vi var några arbetskollegor som undrade (jag undrar fortfarande) vem som äger en död person. Alltså, om jag vill hämta min döda mamma från bårhuset, får jag göra det?

Helene

ps Hej Mamma, om du mot förmodan skulle läsa detta, jag vet att du inte är död än! :cool:
 
Electrolux diskmaskin piper inte.
Inte heller Bauknecht tvättmaskin eller dess torktumlare.

Hos mig är det faktiskt bara micron som hojtar.
 
Vår Bosch micro piper i 10 sekunder. Man kan välja hur länge den ska pipa där 10 s är det kortaste och 2 min det längsta. Vem vill att den ska pipa i 2 min? Tvättmaskinen piper också så man kan ju glömma att köra den på natten. Fast den har jag ännu inte kollat upp om man kan stänga av ljudet på. Någon som vet? Det är en Siemens.

Då vår förra micro pep så mycket så sa vi alltid att det enda kravet vi ska ha på en ny micro är att den är tyst, men nu kunde vi inte välja då det var den här som kom med paketet till huset. Jag tror att det är en långsiktig plan av tillverkarna. Först gör de maskiner som piper som galningar och om några år kommer de lansera nya tysta maskiner som kostar lite mer. Och eftersom att alla är så less på ljuden så kommer de att slänga ut fullt fungerande maskiner i förtid för att få dom nya tysta istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.