Jag har fått färgstänk (små vita prickar) på antracit-klinker och undrar nu hur jag ska få bort det utan att skada/missfärga fogar och själva plattorna. Färgen går inte att skrapa bort eftersom plattorna inte är blanka utan har en ganska djup struktur. Törs jag gå på med lacknafta? T-sprit, sa någon? Aceton?

Att tvinga målarklåparna som är upphov till det hela att ta bort det är inte ett alternativ då jag inte släpper in dessa i huset igen.

(extra surt är det att jag inte kan få ekonomisk ersättning då de "har rätt att komma tillbaka för att göra om och göra rätt istället för att betala ersättning". Jag har släppt in dessa tidigare för att "göra om och göra rätt", men det blev lite för mycket "göra om och förstöra ännu mer").
 
Har du någon olagd platta kvar, så skulle jag prova med Bums på den. Om inte Bums förstör plattan, så är det väldigt bra på att lösa upp färg. Speciellt om den är ganska nymålad. Bums borde inte vara något problem på klinkers, men de har ju så mycket konstiga ytor nu för tiden, så jag skulle ändå prova först.
 
T-sprit och lacknafta brukar inte fungera bra på torkad färg. Riktig förtunning (stinkande variant typ tinner) borde funka bättre. Bums är säkert bra men jag har ingen aning om vad det är. Rådet att testa på en spillbit, eller på ett undanskymt ställe, är klokt. Jag tror dock att normala klinker tål att tvättas med förtunning utan att ta skada. Eventuellt kan du behöva skrubba med en vit "Schotch-Brite". Undvik grön då den ger större risk för repor/avmattning.
 
Tack för tipsen. Jag antecknar: Bums (alt. Thinner), testa på olagd platta, vit Scotch Brite.
 
Kan väl tillägga att jag inte tror att det är några problem att få bort färgen från plattorna. Dock skulle jag försöka undvika att få något lösningsmedel på fogen om det är möjligt. Nu vet jag ju inte hur mycket de har kladdat, men är det enstaka stänk på fogen skulle jag nog försöka att "peta" bort dessa mekaniskt. Jag ser en viss risk att lösningsmedel och upplöst färg kan suga in i fogen och missfärga den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.