Hej. Det verkar inte svetsas så mycket här under möbelsnickeri men jag testar i alla fall.

Jag vill svetsa lite hatthyllor och skoställ och kanske inredning till en walk-in garderob. Var ju några år sen man svetsade hemma på gården och där hade vi ju riktiga grejor. Nu står jag på byggvaruhuset och undrar om jag klarar mig med en svets för 500 spänn eller om jag skall upp i tusingen för att det skalla vara bekvämt att jobba med och smälta tillräckligt. Det är ju inte direkt någon heavy-duty svetsning vi snackar om. Fyrkantprofiler som kanske kan vara en 2-3 (4?) mm tjocka. Hur tjocka svetspinnar (amp? kw?) behöver den klara av för att fixa det?

Tack och bock!
 
Jag har precis loppat ihop en arbetsbänk i 3mm stål, hade 2mm pinnar tror jag o körde på runt 60 ampere, det är första gången jag nånsin hållt i en pinnsvets, så snyggt kanske det inte alltid blev, men det lär ju hålla ihop iaf!
Den svetsen jag hade gick till 150 eller 180 ampere om det spelar nån roll, men körde inte hårdare än 60 som sagt, o det funkade fint!
Hoppas det hjälper...
 
Jag hade gått på en mig svets, mycket lättare att få en snygg fog än med en pinna svets. Lätt att bränna hål ed en pinna svets om ibte godset är så tjockt.
 
En inverter med TIG tillsats är ju oxå ett mycket bra alternativ, om än lite dyrare.

Går dock att få sjukt snygga svetsar med en sån...

//Jante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.