Hej på er!

Håller på att renovera vårt "1909-tals" hus och i stora rummet finns det en kakelugn. Inte den klassiska runda utan mer som en öppen spis klädd med kakel. Har tyvärr ingen bild just nu! De är ju ingen "riktig" kakelugn men ni förstår säkert...

Snart är vi klara med väggarna och då kommer vi till momentet att lägga golv. Det blir ett lite mörkare massivt trägolv i bredden 160 mm.

Frågan är vad man ska ha som skydd för golvet framför spisen. I nuläget så finns det inget glas framför eldstaden utan bara ett galler, men glas är planerat att det ska monteras in! Så mängden gnistor som i värsta fall stänker ut på golvet blir minimal...

Ska man köra på plåt ovanpå golvet? Eller klinkers "nerfällt" i golvet? Vad hade man förr i tiden?

Hela renoveringen går i byggnadsvårdsstil, därav att jag skriver i denna del av forumet.

Tacksam för svar!
 
står i samma tanke som dig, fast med en vedspis med ett "1909-tals" hus... fundera på om man skulle ta en halvmåneformad eller rektangulär kopparplåt som spikas fast med koppar nitar eller något annan koppar "spik" med stor skalle
 
I vårt fall så står spisen i ett hörn så själva formen på plåten eller klinkersen är ganska given...

Frågade farsan vad han tyckte och han visste inte mer än att om vi valde plåt så skulle vi välja ganska grov plåt eftersom att det lätt blev märken i de tunnare plåtarna. T.ex. om man tappar en vedklabbe eller nåt så blir det ett litet hack i plåten som syntes tydligt! Så väljer vi plåt så blir det en aningen tjockare modell!

Sen är ju priset en faktor oxå. Klinkers kostar inte så mkt för ngn enstaka kvadrat och det lägger jag själv. Men plåten blir ju besvärligare i vårt fall så det får en plåtkille komma ut och göra! Undrar vad plåten kostar per m2 och vilken tjocklek ska man ha?
 
Framför köksspisen var det troligen en gjuten betongplatta och vid kakelugnnarna låg det en lös plåt.
Referens är mina hus från 1870 talet.
Plåt att lägga framför eldstaden kan köpas hos dom som säljer vedeldade ugnar och spisar.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Plåt var det vanligaste, mässing, eller i enklare hus även zinkad järnplåt. Klinker är i Sverige en ganska sentida produkt. Som någon skrev finns det färdiga plåtar att köpa om det gäller någon vanligare form av ugn men om det inte finns standardformat som stämmer så är det enkelt att ta mått och kanske en bild på ugnen själv och lämna till en plåtslagare så behöver man inte betala hans tid och resa för att komma och ta mått. Plåtarna brukar ha en liten vulstkant längst ut för att hindra skräp att leta sig ut i rummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Hos oss är det sten framför kakelugnarna. Typ granit eller något som är nedsänkt i golvet. I gårdshuset finns där en gulaktig plåt framför vedspisen. Vårt hus är från början av 1900-talet.
 
mässingplåt förekommer relativt vanligt (kanske det gulfärgade i föregående inlägg) och borde gå att lägga in igen.
 
Tack för era svar!
 
Jag har gjuten betong vid samtliga kakelugnar och en engelsk röd, matt kakel ca 15*15 framför köksspisen.

Huset är från ca 1899...
 
W
Har 6 eldstäder i mitt hus från 1904, köksspis har mässingsplåt resten natursten.
 
Maveric77 skrev:
Hej på er!

Håller på att renovera vårt "1909-tals" hus och i stora rummet finns det en kakelugn. Inte den klassiska runda utan mer som en öppen spis klädd med kakel. Har tyvärr ingen bild just nu! De är ju ingen "riktig" kakelugn men ni förstår säkert...

Snart är vi klara med väggarna och då kommer vi till momentet att lägga golv. Det blir ett lite mörkare massivt trägolv i bredden 160 mm.

Frågan är vad man ska ha som skydd för golvet framför spisen. I nuläget så finns det inget glas framför eldstaden utan bara ett galler, men glas är planerat att det ska monteras in! Så mängden gnistor som i värsta fall stänker ut på golvet blir minimal...

Ska man köra på plåt ovanpå golvet? Eller klinkers "nerfällt" i golvet? Vad hade man förr i tiden?

Hela renoveringen går i byggnadsvårdsstil, därav att jag skriver i denna del av forumet.

Tacksam för svar!
Har du en öppen spis med stor öppning utan luckor fake-klädd med 'kakel' eller har du en rektangulär kakelugn, dvs minst lika klassiskt som kolonnformad beroende på rummets status under sent 1800-tal ?
Varför vill du sätta dit glas? Klarade de sig utan glas när den byggdes? Om du sätter dit glas, varför behöver du då ett skydd i golvet framför?
Med 1909-tals hus menar du ett hus från 1909 ca eller ett mkt gammalt hus från före 1909 (skattemässig distinktion snarare än bebyggelsehistorisk)? Finns möjligen ett foto av kakelugnen?
Klinker eller 'bränd lera' var nog mer ovanligt än kalksten i ett block före sekelskiftet. Kanske är det t.o.m. billigare med kalksten/ölandsten, (dock bör det då inte vara i ytbehandling 'bankkontor' utan mer hyvlat).
 
Spisen är mer en vanlig öppen spis klädd i kakel! Vad som fanns i den från början vet jag inte, men nu när vi köpte huset så satt där ett grovmaskigt galler i luckan som släppte ut en hel del gnistor... Och detta gallret var tillfälligt ditsatt med lite ståltråd så det lär inte ha varit den ursprungliga lösningen!

Jag har startat en annan tråd där jag ställer frågan om huruvida glas eller finmaskigt nät är att föredra... Finns det tankar kring detta här kanske?
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.