Hej!
Vi ska bygga ut trädäcket och skaffa badtunna med plastinsats. Men vilken är bäst? Sotarns eller Sverigetunnan?
..och är det ok med vedeldad tunna i ett villaområde? Har sett att bl a Pollytunnan har elpatron på 6kW som alternativ uppvärmning, men hur mkt el drar en sån, och hur lång tid behövs för att värma upp ett bad?
 
Jag har byggt in sotarens största tunna. Vi är väldigt nöjda med den och har badat tokmycket under vintern
 
  • Uteplatsen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt fint ut!
Blir det mycket rök?
Hur ofta ska man byta vatten?
 
Hade pollytunnan under c:a 4år och var otroligt nöjda med den.
Kanonkvalitet, och man slipper glasfiber som kan spricka och blir dålig yta efter ett tag.
Pollytunnan är av PET c:a 1cm tjock, vilket gör att man kan borra och gänga saker direkt i plasten, som reningsverk, lampor m.m.
Kaminen som hörde till var vi också mycket nöjda med, dock vill man gärna ha en cirkulationspump i när man värmer upp den för att slippa veva runt med en skyffel då och då.
 
Det blir en del rök när man tänder kaminen och innan det har tagit sig ordentligt. Jag byter vatten efter varje bad. Det hör dock till saken att jag har egna brunnar och obegränsat med vatten. Det finns sandfilter att koppla till sotarns tunna. Jag har tänkt att bygga ett sandfilter till sommaren så att det går att använda vattnet flera dagar. Det känns lite onödigt att dra ur proppen efter varje bad på sommaren.
 
Jag har tittat på Sotarns paket med tunna på 2,0m med plastinsats komplett med kamin, ryggstöd och rökrör.
Ingår allt då?
Hur är det med gnistskydd? Behövs det?
Jag ser inte på SOtarns hemsida att de har sandfilter. Vad kostar det?
 
Det du har räknat upp ingår. Jag köpte till en trappstege som jag numera inte har någon nytta av eftersom baljan är nersänkt i trädäcket.
Jag har inte gnistskydd på min kamin och tycker inte det behövs för gnistorna men det skulle behövas för all snö och regn som kommer ner i kaminen. Med snö i den är den väldigt svårtänd och det ryker mycket innan allt är borta
Jag hade lite fel angående sandfilter hos sotarn. det är ett reningsverk han säljer
 
Jag kör med sandfilter och cirkulationspump, har kvar vattnet flera bad och det funkar bra, fryser inte på vintern heller sålänge vattnet rör sig.
Jag svetsade på ett galler längst upp på min skorsten då det kom ut gnistor,sotbitar och dylikt. Vet ej om d behövs men eftersom jag eldar en heldel papper i den för att få igång elden så kommer d ut mkt skit annars.
badtunna är grymt skönt att bada i och tyst å lungt...dock har vi inte använt våran mkt då det tar tid att elda upp en med 2kubikvatten i och man orkar inte efter jobbet då den enda inte blir klar innan 22 :(
 
Är det någon som kan förklara för och nackdelar med att ha kaminen i tunnan eller utanför?

Inbillar mig att jag kan få jämnare temperatur med kaminen utanför och ha en cirkulationspump.
Tänkt ha tunnan stå ovan mark tillfälligt i några år sedan bygga in den i en kommande trall.

007.jpg

015.jpg

Bild%20205.jpg
 
Har någon på forumet erfarenheter av ModulPool/Vedpools badtunnor i rostfritt?
Jag skulle vilja ha en spis i syrafast stål men är osäker om plast- glasfiber-rostfritt stål är bäst i tunnan.
ModulPool/Vedpools spis verkar OK, men går den att montera i Sotarens eller Sverigetunnans tunnor?

/P-O
 
Slänger även jag in en fråga här... Vi planerar på att köpa en badtunna till landstället ute i skärgården, då vi ska riva vår bastu som inte fungerar något bra.
De flesta verkar köra på plast-tunnor, då i PET-material, dvs solid, gjuten plast. Ej glasfiber som verkar kunna spricka med tiden?
Hur är det med de badtunnor i rent trä? Fördelar och nackdelar?

MvH Patrik
 
pwrdesign skrev:
De flesta verkar köra på plast-tunnor, då i PET-material, dvs solid, gjuten plast. Ej glasfiber som verkar kunna spricka med tiden?
Hur är det med de badtunnor i rent trä? Fördelar och nackdelar?

MvH Patrik
Sitter och funderar på samma sak som du. Jag är inne på en i plast, mest för att den kan tömmas utan att torrsprickor uppstår. Och tömmer man tunnan efter badet så slipper man ju allt vad filter heter.

Skulle ifs vilja ha träkänslan, men den går nog och fixa med inlägg som skruvas fast.
 
Jag köpte en i plast.
Blir en beg gammal vedeldad panna som uppvärmning.
 
När ni skriver att glasfiber skulle spricka efter ett tag så undrar jag vilken erfarenhet som finns kring det. Utan att veta så antar jag att tunnorna i glasfiber gjuts i en form som om det vore en båt och i avsaknaden av skarpa vinklar så torde ju risken för stressprickor vara ganska liten. Görs det rätt så finns det ingen anledning att det skulle bli vare sig dåligt eller sprickor.

Sprickor är ju dessutom ingen risk utan i det närmaste 100% faktum vad gäller trätunnor, ikke sant ;)

Jag har själv en i glasfiber från Skärgårdstunnan med kaminen i, cirkulationen sker med reningspumpen under uppeldningen. Inga problem med olika temperaturer.

En av de främsta anledningarna till valet av den var att den vinklade sittställningen är oerhört skön. Har provat trätunnor och även en liknande den Suhagg har på bild och det kändes som man satt upprätt som på en köksstol. Inte så avslappnande.

/t
 
Oh, yeah, glömde en sak.... ta pandanloo's tips om gnistskydd till edra hjärtan. Utan sånt skydd kan det bli rätt mycket nedfall i tunnan. Urtrist att behöva greja med

/t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.