Är det någon som har erfarenhet av byggmax dörrar?
Är intresserad av deras vitmålade förrådsdörr med fönster för 2995.
Ska ha garaget uppvärmt så den bör ju ha skaplig isolering.
 
magnus82 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av byggmax dörrar?
Är intresserad av deras vitmålade förrådsdörr med fönster för 2995.
Ska ha garaget uppvärmt så den bör ju ha skaplig isolering.
Deras vitmålade fönsterdörr för 2995 är en vanlig ytterdörr, inte en förrådsdörr.

Jag har i alla fall monterat fyra sådana dörrar, och är alltigenom nöjd med dem.
 
Nåt jag märkte när jag satte in en sån där vitmålad dörr från byggmax i garagebygget, var att jag fick borra upp hålen för karmskruvarna... Nåt att tänka på kanske...
 
Nöjd med min i källaren - Dock kanske jag inte skulle monterat den i vintras då den i dagsläget är aningen större... Borde man ju ha tänkt på då BM förvarar dem i kallförråd dessutom.
Jag har den spårfrästa utan fönster, även den för 2995 vill jag minnas.

Inga problem med mina karmskruvar som jag kan minnas.
 
Kan vara en miss av mig också, med karmskruvarna... Köpte den längre varianten dom hade på byggmax (finns en kortare också). Såg när jag satte i första skruven att det förborrade hålet var precis så djup som hylsan man justerar karmen med. Resulatet blev ju då att den inte gick att justera, utan att borra igenom karmen helt...
 
carlbanan skrev:
Kan vara en miss av mig också, med karmskruvarna... Köpte den längre varianten dom hade på byggmax (finns en kortare också). Såg när jag satte i första skruven att det förborrade hålet var precis så djup som hylsan man justerar karmen med. Resulatet blev ju då att den inte gick att justera, utan att borra igenom karmen helt...
När du säger det - Jag hade precis samma problem! Kanten på karmskruven var precis i kant med karm så att man inte kunde justera dessa mer ej heller få i platspluppar.
Jag borrade således upp med en 14 borr för att lösa problemet. Vid det laget hade jag redan strippat ur två hål då jag drog dem i botten. q(;^;)p
 
Mmm...Precis så vart det för mig.... En aning irriterande....
 
carlbanan skrev:
Mmm...Precis så vart det för mig.... En aning irriterande....
Att man gjort på det sättet är för att man med denna typen av karmskruv ska förborra i regel. Har du 14mm rakt genom karmen så kan du hamna snett och få spänningar i karmen när du sedan drar i karmskruvarna,
Utan här ska du använda ett specialborr för karmskruv, dvs det gör 2 borrhåll. Det borrar ur de resterande 14mm samtidigt som du får en förborrning i karmen. På detta sättet blir det precisionen bättre på det förborrade hålet. Det kallas för ett karmskruvsborr och ser ut så här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164029313
Det är väl investerade pengar om man ska byta några dörrar och fönster i framtiden.

Om jag gissar så finns det säkert många som monterat både fönster och dörrar utan karmskruvsborr, men sedan fått problem med justering och även sönderdragna karmskruvar om man saknar förborrningen i väggregel.
 
Redigerat:
Det var ju det som var lite av problemet - Det var ju bara ca 5mm gods kvar i hålen så att bara borra ut lite var det inte tal om. Allt eller inget.
 
slacker skrev:
Det var ju det som var lite av problemet - Det var ju bara ca 5mm gods kvar i hålen så att bara borra ut lite var det inte tal om. Allt eller inget.
Du ska alltid borra ur så att du får ett genomgående 14mm hål i karmen om du använder karmskruv.
Vitsen med karmskruvsborr är att det är så långt att du kan kila fast karmen och sedan borra ur karmen rakt igenom med 14mm och samtidigt få ett perfekt förborrat hål för skruvdelen.
Vanliga 5mm borr är normalt för korta så att du måste ta bort karmen om du vill förborra och risken finns att du ändå hamnar snett. Har vid något tillfälle inte haft karmskruvsborr tillgängligt och visst fungerar det, men det är så mycket krångligare att de 150:- kronor som det kostar är rena fyndet.
 
Jag trodde att att såna karmhål var till för att om man vill klossa eller kila upp karmen för att sedan dra i en vanlig skruv.
 
verktygsgurun skrev:
Jag trodde att att såna karmhål var till för att om man vill klossa eller kila upp karmen för att sedan dra i en vanlig skruv.
Tja, det kan man väl göra. Men vem gör så idag så att dörren inte kan justeras om det skulle behövas när du får 8 karmskruvar för en femtilapp?
 
AndersS skrev:
Tja, det kan man väl göra. Men vem gör så idag så att dörren inte kan justeras om det skulle behövas när du får 8 karmskruvar för en femtilapp?
Nä inte jag iallafall då jag ger 1,18 kr per karmskruv :)
 
Tack AndersS för nyttig information. Jag har nog också gjort fel på min ytterdörr. Fick inte plats med plastpluggen. Skar av pluggen och limmade lite försiktigt bara den platta delen istället :)
 
Vi satte in en ByggMaxdörr för 1 år sedan (den för 2995 med glas och fräst dekor) och MDFen sväller under färgen på några ställen. Ytskiktet är alltså inte helt tätt. Möjligt att det bara är på vår dörr men nöjd är jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.