riktigt snyggt med belysningen.

om man ska spekulera lite om teglet så skulle jag tro att de där har använt en form undertill o därmet ej kunnat trycka ihop teglet tillräckligt o inte använt så mycket murbruk. om du tar mindre murbruk o bara trycker dit stenarna så borde fogarna bli liknande
 
sir_daniel skrev:
riktigt snyggt med belysningen.

om man ska spekulera lite om teglet så skulle jag tro att de där har använt en form undertill o därmet ej kunnat trycka ihop teglet tillräckligt o inte använt så mycket murbruk. om du tar mindre murbruk o bara trycker dit stenarna så borde fogarna bli liknande
Tack!

Ja, det kan man ju göra. Men jag tänkte också mer på färgen på själva sidan av tegelbitarna. Den har ju en vit hinna på sig av något. Känns som man målat med något.
 
frågan är varför det är målat/behandlat.
 
  • Gilla
Oaklake
  • Laddar…
Det här tror jag blir kanon !

Är du säker på att det är målat? Vad finns ovanpå valvet? Om det är jord, eller något annat fuktigt, så borde det kunna vara saltutfällningar i teglet.
Är det ett rum ovanpå, så tror jag att teglet är återanvänt och att den vita hinnan är resterna av en kalkputs, som täckte väggen där teglet fanns innan det hamnade i ditt källartak. Hur stora är dina taktegel? De ser väldigt gamla ut, definitivt äldre än 1930.

Är det en skorstensstock du har mitt i rummet? Blir det någon slags öppen spis också? Eller vinet kanske inte gillar all extravärme?

/ Fredrik
 
Jag undrar lite varför du lägger golvvärme i källaren om den ska vara mat/vinkällare?
Vi har ett motsvarande, fast inte lika coolt, rum i vårt hus. Där valde vi att inte lägga golvvärme och att bara sätta Platon på väggarna (i.st.f. Isodrän) när vi dränerade om.

Det rummet håller mellan 10 och 20 grader beroende på årstid. Är inte tanken med en matkällare att man ska utnyttja kylan från marken? Vi har nu köpt ett aggregat från Norcool som vi ska ha för att justera ner temperaturen på sommaren. Den ventilerar också ut fukten.
 
Tornhill 2 skrev:
Det här tror jag blir kanon !

Är du säker på att det är målat? Vad finns ovanpå valvet? Om det är jord, eller något annat fuktigt, så borde det kunna vara saltutfällningar i teglet.
Är det ett rum ovanpå, så tror jag att teglet är återanvänt och att den vita hinnan är resterna av en kalkputs, som täckte väggen där teglet fanns innan det hamnade i ditt källartak. Hur stora är dina taktegel? De ser väldigt gamla ut, definitivt äldre än 1930.

Är det en skorstensstock du har mitt i rummet? Blir det någon slags öppen spis också? Eller vinet kanske inte gillar all extravärme?

/ Fredrik
Hej,

Näe, jag kan inte bli klok på vad det är på teglet. Det ser, precis som du säger, ut som att det verkligen är äldre än 1930. När jag sökte på Blocket efter äldre tegel så hittade jag bitar från sekelskiftet som verkar ha samma storlek och yta. Så antingen är bitarna återanvända, eller så är det så att själva källaren är äldre än 1930 och huset ovanpå är byggt då.

Angående murstocken är det bara stöd till murstocken ovanför. Alltså finns inga rör ner till källaren, och precis som du skriver blir det allt för ojämn temperatur för vinet att elda där inne lite då och då.
 
pinebar skrev:
Jag undrar lite varför du lägger golvvärme i källaren om den ska vara mat/vinkällare?
Vi har ett motsvarande, fast inte lika coolt, rum i vårt hus. Där valde vi att inte lägga golvvärme och att bara sätta Platon på väggarna (i.st.f. Isodrän) när vi dränerade om.

Det rummet håller mellan 10 och 20 grader beroende på årstid. Är inte tanken med en matkällare att man ska utnyttja kylan från marken? Vi har nu köpt ett aggregat från Norcool som vi ska ha för att justera ner temperaturen på sommaren. Den ventilerar också ut fukten.
Nu på sommaren har vi hållt ungefär 14-17 grader nere i källaren, vilket är perfekt för vårt ändamål som är att lagra vin lite kortare tid samt kunna vara där och dricka vin utan att frysa ihjäl sig.

Vi har ännu inte bott någon vinter i huset så vi vet inte vilken temperatur det håller då. Om det är så att temperaturen inte sjunker till mer än typ 14 grader så skippar vi golvvärme, men om det blir mycket kallare kommer vi ha svag golvvärme på.

Rören kostade 2000:- så det var värt pengarna att lägga dom som backup tyckte jag.
Någon sorts ventilation behöver det bli för att bli av med fukten, men förhoppningsvis räcker detta och vi slipper kyla/värma rummet något.
 
Det kan vara begagnat dvs putsat på en gång i tiden.
Testa att "måla" på lite murbruk på det nya, ta cementvatten och testa om du kan få liknande resultat.

oops såg att det redan va svarat på i tidigare post.
 
AXS
Kan teglet vara kalkat?
 
Kan det inte vara fukt som teglet sugit åt sig å sen har kalk/salter lakat ur. (kanske inte rätt beskrivet)
 
Ojoj vilket spännande projekt!
Man blir faktiskt lite avis, själv har jag bara ett litet rum i källaren som jag byggt om.
Har du tänkt ha separata rum för vinet och "sittplatsen"? Jag tänker i samma banor som pinebar, det är lätt att tempen stiger både när man sitter där nere och har belysning på. Det såg ut som halogenspottar på bilden och de ger bra med värme (= inte optimalt för vinlagring).
Jag hade nog behållt teglet som det är och inte gjort för mycket med det. Gillar den rustika stilen oerhört mycket.
 
Hej angående färgen på teglet, så vet jag inte hur det är gjort hos dig. Men jag vet att om man har en en lerkruka, dvs en innerkruka till växter som är ny så kan man pensla den med filmjölk och därmed få den att se gammal ut på kort tid. Om det är tillämpligt i det här fallet vet jag inte men det kan ju vara värt att prova på någon spillbit. Det borde gå att hitta information om detta på någon trädgårdssida eller tråd. jag vet att jag såg det på något inredningsprogram på TV.
 
Såg att detta låg på förstasidan. Vad roligt!

Tack för alla svar om teglet. Jag har fått många olika alternativ nu. Vi skall nog testa och kalka lite på en tegelbit och se hur det blir. Annars putsar vi in det så det blir likadant som murstocken.

Har fått frågor på PM om vad det är för lampor som lyser upp väggarna.
De kommer från Clas Ohlsson, ni hittar dem här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161039471

Så här ser de ut. Mina är bara kapade lite med vinkelslipen för att inte ta så stor plats.

36-1831.jpg
 
Bifogar en skiss över källaren då det kanske är svårt att förstå hur vi tänkt när man inte varit här och sett den live.
 
  • kallare-modell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis ! Kanon bra början !
Man är väldigt nyfiken på inredning, vinhyllor mm/ Skisser ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.