Jag är på gång att gjuta en betongplatta till ett garage, och blev lite brydd när jag stötte på ett inlägg här på forumet om att armereringen måste potentialutjämnas. Nu läste jag på Elsäkerhetsverkets hemsida att "Är inte armeringen i plattan berörbar så behöver den inte skyddsutjämnas." Så om min armering i plattan inte är berörbar så slipper jag alltså potentialutjämna, eller vad gäller just nu?
 
Mikael_L
Jag tror inte du behöver detta, men du ska inte lita riktigt helt på vad jag säger nu ... :blushing:
Men snart lägger sig fler in i diskussionen ska du se. ;)

Men i vilket fall är det ju ingen jättekostnad eller jättejobb att lägga ut en galvad stålwire 6mm och fästa med två galvade wirelås till varje armeringsmatta.
Själv har jag inte PU på min relativt nygjutna garageplatta, men det beror helt och hållet på att det glömdes bort i stressen mot slutet. Wire och wire-lås var redan inköpta och allt. :O
 
Betongplattan är ju berörbar och ledande.

//Patrik
 
Förvisso, men om naken betong skulle innebära ett krav på potentialutjämning hade de nog uttryckt sig annorlunda.
Det är säkert en bra idé med potentialutjämning, men jag kommer inte ha något rinnande vatten i garaget, och inte leka med elverktyg när det åskar, så jag tycker det verkar vara ett onödigt merjobb.
Själva wiredragningen mäktar jag nog med, men jag vet inte vad jag skulle göra med wiren när jag dragit upp den från plattan.
6 mm är ju inte tillräckligt, och kopplar man på 6 mm wire har man ju gjort armeringen berörbar men inte en tillräckligt god potentialutjämning...
 
Mikael_L
6mm wire är ju 28mm2 ...
 
Det heter inte potentialutjämnare längre utan skyddsutjäming. Det står ordagrant i föreskriften att armeringsjärn i betong, där armeringen är berörbar och tillförlitlig sammankopplad ska anslutas till skyddsutjämningen.
Är inte armeringsjärnet berörbar, behövs den inte anslutas.
 
I vilken sorts konstruktion skulle armeringen kunna bli berörbar? Jag sitter och funderar, men kan inte komma på varför man skulle låta armeringen sticka ut från plattan.
 
Om du drar ner en skruv eller likande i plattan så kan du träffa armeringen och då blir den berörbar. Lite där drar man gränsen
Skyddsutjämningen behöver inte heller utgöras av en vajer, utan lättast är att lägga 12 mm armeringsjärn i rutnät om 20 meter om jag inte minns fel. vilket i ditt fall är att lägga från kort till kortsida och från lång till långsida som ett +.

Borde inte kosta mer än 3-400 kr, och du också svetsar ihop dessa. Sen lägger ett armeringsjärn som ett L upp ut plattan på ett bra ställe.
 
Vad skulle kunna hända om man inte skyddsutjämnar? Och det som eventuellt kan hända hur vanligt är det att det blir farligt?
 
Men ännu enklare är ju att skita i det eftersom han inte behöver. Spar både tid och pengar.

Möjligen om man gjuter en platta med överkantsarmering och man vet att man ska skruva i den, då låter det realistiskt att gardera sig för risk att armeringen skulle kunna bli berörbar. Men om armeringen ligger minst 50 mm under golvbeläggningen som i sig lägger till 10-20 mm. Hur ska armeringen kunna beröras?

Vad är det för felfall som denna skyddsutjämning ska skydda emot, blixtnedslag?
 
norrbottenstorpet skrev:
Vad är det för felfall som denna skyddsutjämning ska skydda emot, blixtnedslag?
Precis,

Men det tar faktiskt hand om läckströmmar från grannar. Kan vara väldigt obehagligt att kliva på den golvbrunnen i det kaklade badrummet och ta i något jordat. Men det är inte så tillämpligt för ett garage där man oftast har skor på sig.
 
Somsagt du spar kostnaden för 4-5 extra armeringsjärn och tiden det tar att lägga ut dessa säg 30 min. Se det såhär.. idag kanske du har full koll på vart att ligger i plattan. men om 5-10-15 år kommer du inte ihåg det.
 
Iofs kan man säkert hitta armeringsjärnen med budgetmetalldetektor (typ en såndär som iaf förr kostade nån hundring eller två och också är "eldetektor" och som invändigt ser ut ungefär som en billig mellanvågsradio fast utan högtalare)...
 
O
Patrik_Hed skrev:
Betongplattan är ju berörbar och ledande.
Nej. Betong är inte strömförande. Möjligtvis kan elektricitet ledas genom en porös betongplatta ifall den är genomdränkt med en ledande vätska. Men generellt sett är betong och cement en god isolator.


"Armerad betong är ett heterogent, elektriskt ickeledande material som innehåller stålarmering."
Kaptiel 2.1 - Betongkonstruktioner - Allmännt:
http://www.trafikverket.se/PageFile...ch_utvardering_av_broars_tillstand_bilaga.pdf
 
Steamboy skrev:
Nej. Betong är inte strömförande. Möjligtvis kan elektricitet ledas genom en porös betongplatta ifall den är genomdränkt med en ledande vätska. Men generellt sett är betong och cement en god isolator.


"Armerad betong är ett heterogent, elektriskt ickeledande material som innehåller stålarmering."
Kaptiel 2.1 - Betongkonstruktioner - Allmännt:
[länk]
Med andra ord borde det alltså vara "ofarligt" att stå barfota på en betongplatta och fingra på en fasledare så länge plattan är torr och fin..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.