H
Hej
Har en Cylinda DM36 där pumpen bara fortsätter att pumpa även om strömbrytaren stängs av. Det enda sättet att få stopp på den är att dra ur sladden. Någon som har erfarenhet av detta problem. Maskinen är inte 2 år.
 
då är det översvämmningsskyddet i botten på maskinen som är på verkat......antingen sitter där en liten "sockerbit" eller ett frigolit flöte
 
H
Då är det bara att rycka ut den och kolla. Men för att den ska lösa ut så måste det ju finnas ett läckage.
 
H
Mycket riktigt full av vatten på plåte´n och flottören i topp. Någon som vet varför det kommer vatten ur det rör som kommer uppifrån. Ringat in det med en elips. Ni kan även se en droppe på väga ner.
 
  • Cylinda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft en Cylinda DM36 i 4 år nu, det senaste året har den börjat strula, jag får samma problem som ni andra har (vatten på plåten under maskinen). Det räcker med att ta bort detta så fungerar den igen. har inträffat ca 4 ggr/år. Riktigt irriterande när man inte hittar felet. Jag undrar också vad det där röret är till för och varför det kommer vatten ur detta.
 
Antagligen någon form av överströmningsrör om någon sil/filter blir för tät i maskinen. Har ni kollat filtren/silen eller under den som sitter inuti maskinen, oftast en perforerad plåt som man enkelt kan ta ta lös?
 
Det är som du skriver ett överströmmningsrör, om det av någon anledning blir för mycket vatten i diskmaskinen så rinner det ner på plåten under diskmaskien och då slår den ifrån (pumpen går hela tiden)
 
En av de vanligaste orsaker till översvämmning i maskinen är faktiskt att det e stopp eller dålligt flöde i avloppet! hade själv stopp i avloppet o diskmaskinen vill ju pumpa ut ovillkorligen när den ska tömma. är det då stopp så trycks vattnet ut på plåten ist!

så mitt tips är att kolla vattenlåset under diskbänken. kolla även så inte avloppsslangen från diskmaskinen tar ngn för snäv knyck så det blir dåligt flöde.

detta tips fick jag av en diskmaskinsreparatör!
 
hjälpte mitt tips?
 
Vi hade samma problem och kom underfund med att jag hade diskat burkar med etiketten kvar. Lät maskinen torka några dagar på inrådan av reparatör sen gick den som vanligt.
 
Jag har rengjort maskinens filter och kopplat om avloppet, än så länge fungerar det (men det brukar ju ta några veckor innan man verkligen vet om det fungerar...)
 
Har precis samma problem med min dm36. Var hittar man flottören?
 
Cylinda har infört 5 års garanti på DM36, kan vara värt att kolla upp om just din maskin går på denna utökade garanti. (tror det var från 2008 dom införde detta) Våran maskin har nu fungerat bra i ett år men nu i veckan slog den ifrån igen...högst irriterande med intermittenta fel. Prova att ta bort den nedre luckan på baksidan och torka bort allt vatten. Våran maskin fungerade efter detta i 1 år.
 
Som nyligen diskuterats i en annan tråd handlar denna typ av problem ofta om att fettlagringar proppar igen rör, flottörhus, ventilhus etc. Det är kräver lite list men är egentligen inte svårt att ta isär rören själv och tvätta rent.
 
Skulle nästan misstänka diskmedel - att den inte löser upp fet som den skall och fettet avlagras på olämpligaste ställen. Kanske köra med dubbel mängd diskmedel då och då? Det säljs portionerade tabletter och dom har blivit rätt små med tiden och kanske räcker inte alltid för fetare disk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.