Vi valde KA efter rekomendationer ifrån husförsäljaren och det är det dummaste man kan göra. Nu i efterhand så säger KA "eftersom jag själv har varit hantverkare så förstår man att det kan gå fel, man har större tolerans". Så ett tips kolla på nätet efter en oberoende KA.

Sedan vill jag säga att VårgårdaHus gör fantastiska hus på alla sätt. Men man verkar fullständigt ignorera vilka som sätter ihop deras kvalitetshus. Synd, för det handlar om deras rykte och jobb i slutändan.

 
  • fukt.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag håller med, att de inte kan anlita seriöst folk till att bygga deras hus!! man blir ju helt matt när man hör allt det här. Man ifrågasätter ju nu allt och det blir tungt för oss som ska bygga för första gång.
Det är som du säger deras rykte faller ju på detta, vilket är såå synd!


 
VårgårdaHus borde vid all typ av entreprenad ställa krav på att säljarna inte rekommenderar oseriösa hantverkare. Sedan skulle man ha en bättre dialog med kunderna och ta reda på hur entreprenaden fungerar. Fungerar den inte så måste det innebära konsekvenser.

VågårdaHus borde med den typen av kvalite/pris på byggsatsen, vara klart högre på försäljningslistan.
 
Till Oroliga, var i skåne ska ni bygga,ska själv bygga i fleninge.
 
Ville bara visa Massaa hur er hantverkare flytspacklar en grund. Först ligger det en hög med gipsskivor (som ingen orkar ta bort), sedan flytspacklar man runt dessa. Hålet sedan fyller man med papp. Konstigt att golven sedan inte är i våg ::)
 
  • flytspackla.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan fick ett tips om att detta forum skulle vara bra när man går i byggtankar.Skulle ha lite information om vårgårdahus var tanken och såg då denna tråd

Men det är mindre rolig att se att det husföretag som man har haft som första val,använder så oseriösa hantverkare.Har hört en del rykten via kompisar och detta verkar ju nu vara sant allt man hört.

Bilden säger mer än tusen ord!!!!!!!

Jag har fått mig en rejäl tanke ställare

Vart bor du PAN?
 


Pratade med polarn igen nu i helgen som känner folk som bygger vårgårdahus i Trollhättan.

Det är inte ett hus det har varit fel i utan det skulle vara ett flertal som under entrepenörerna har slarvat i.

Det är ju förjävligt att man inte kan lita på hus byggare nu för tiden.

Jag skall åka upp till de områden det byggs i och prata med dessa som bygger hus och se vilka husbyggare de har haft och vilka de kan rekomendera.

Med tanke på allt som skrivs om husbyggare blir man ju liv rädd när man skall göra en livs investering på flera miljoner. :-?

Tack för detta forum :).








 
Hej
Som sagt så har jag byggt med med Vårgårda i Eskilstuna. Imorgon bitti är det slutbesiktning. Vi har varit med snickarna kontinuerligt. Tårtleverans varje fredag.

De har varit otroligt bra. Det är lokala entreprenörer som har varit inblandade, så hade nått gått åt pipsvängen så hade det varit på grund av snickarna. Och i förlängningen säljaren som rekomenderade dem förstås. Inte Vårgårdahus.

Vad jag skulle komma fram till är att allt handlar om vilka snickare som man får tag på. Vårgårda levererar ju bara grundstommen som de lokala entreprenörerna sedan färdigställer. Så vad ni gör, TA ALLTID REFERENSER PÅ DE LOKALA ENTREPRENÖRERNA SOM SKA VARA INBLANDADE! Sedan kan det vara i princip vilken husleverantör som helst, jag tror inte att någon husleverantör levererar dåligt material.
 
Gratulerar Bobbyofswe till ett felfritt hus! Jag håller helt med dig att VårgårdaHus gör fantastiska byggsatser. Problemet är bara att man måste ta ansvar och hjälpa kunden hela vägen. Ta ett helhetsgrepp och låt inte kunden stå där med mössan i hand och ta alla smällar när det går åt he....

VårgårdaHus rekommenderar säljare + säljare rekommenderar hantverkare= kunden får ta alla konsekvenser

Juridiskt helt rätt men affärsmässigt superkorkat. Pröva istället ekvationen


VårgårdaHus rekommenderar säljare + säljare rekommenderar hantverkare= hantverkare och säljare får ta konsekvenser = gott rykte = intäkter > kostnader ;D
 
Tack! Det känns jätteskönt.

Du har naturligtvis rätt, husleverantören måste ta sitt anvar när det kommer till säljarna som i sin tur väljer entreprenörer.

Men vi vet ju att idag ser det inte ut så, som köpare måste man vara väldigt försiktig. Jag fick säljaren av vårt hus att byta snickare i eskilstunaregionen efter att ha tagit reda på vad de snickare han hade tänkt använda gick för.

Det är möjligt att det hade fungerat med de som han rekomenderade först, men jag ville inte chansa. De vi till slut använde hörde jag inte ett ont ord om och idag har inte jag heller något negativt att säga om dem. Antagligen för att jag var försiktig och tog referenser. Inte bara de som säljaren föreslog naturligtvis, en sökning på en sökmotor på internet kan ge mycket inressant information.

Så mitt främsta råd till folk som tänker bygga är fortfarande, TA ALLTID REFERENSER PÅ DE ENTREPRENÖRER SOM ÄR TÄNKTA ATT GÖRA ARBETET.
 
PAN skrev:
VårgårdaHus borde vid all typ av entreprenad ställa krav på att säljarna inte rekommenderar oseriösa hantverkare. Sedan skulle man ha en bättre dialog med kunderna och ta reda på hur entreprenaden fungerar. Fungerar den inte så måste det innebära konsekvenser.

VågårdaHus borde med den typen av kvalite/pris på byggsatsen, vara klart högre på försäljningslistan.
Jag har läst (PAN)s inlägg men hittar väldigt lite substans i det han säger
Du kanske skulle nämna hur slutbesiktningen gick om du har haft en sådan
Hur kvaliteansvarig har agerat efter dina många påpekningar om fel som du verkar ha haft

Jag tror inte någon säljare rekommenderar oseriösa hantverkare!!
Du som kund bör ta en del konsekvenserna för du har också ett stort ansvar att ge säljaren feedback på att du inte fattar vad han gått igenom med dig,då är jag övertygad att han hade gjort detta.Hade du också haft kunskaper och bra kontakter med hantverkarna så hade det aldrig skett det som du visar på bilderna det blir nästan pinsamt att se hur lite du verkar kunna om byggnation
Det är kanske så att man inte skulle bygga sitt hus i det skede som vissa verkar befinna sig i utan att ha väntat till man hade läst på och hur man skall handskas med
hantverkare och hur en entrepenad fungerar


du har haft delad entepenad så då föresätts det att man är insatt isjälva byggprocessen
och det ansvar man har som byggherre vilket du inte verkar ha en aning om.
Själv bygger jag i trestad och hittils allt väl men det erfodras tålamod och bra kontakter
för att hitta dom rätta entrepenörena så utför dom oftast ett bra jobb.

Känner man att man inte har den kunskapen så kan man alltid gå ut på nätet för där
finns den eller kanske man inte skulle ha byggt förrän man känt sig mogen



lycka till ;D
 
Jag håller helt med dig Clintan. Det finns för många okunniga kunder på det här forumet. Många fattar inte vad en delad entreprenad innebär. De läser inte kontrakt eller uppdaterar säljaren om problem. En säljare kan inte hålla sig uppdaterad om vad varje entreprenör har för anställda. Och det kan inte vara rimligt att kräva att det ska vara säljaren som ska vara ute på byggplatsen på sin fritid och kontollera alla byggen. Säljaren ställer upp och informerar kunden om olika tänkbara entreprenörer sedan får kunden göra ett val.

Okunniga och gnälliga kunder som ständigt ska ha obetalda tjänster är ett okynne i denna bransch. Det är dags att visa respekt mot alla lågbetalda säljare som jobbar häcken av sig för kunden.
 
Två forumister som försvarar husleverantören I SINA FÖRSTA INLÄGG..... kom igen nu va??!
Många av oss må vara okunniga husbyggare men för det inte korkade!
 
Kajjenne skrev:
Två forumister som försvarar husleverantören I SINA FÖRSTA INLÄGG..... kom igen nu va??!
Många av oss må vara okunniga husbyggare men för det inte korkade!
Tydlingen skall det vara få förunnat att deltaga i denna debatt iallafall om man
gör det första gångren.
Jag försvar inte någon husleverantör,varför skulle jag det när jag själv uppför ett hus.
det jag tycker är att man måste lämmna denna låga nivå på diskussioner och framföra konkreta fakta och inte bara massa svammel.
t.ex

1. Man har upptäckt något fel,då tycker jag man skall precicera hur hela processen har gått till med KA och säljare samt slutbesiktning och framför allt vad blev det slutgiltiga resultatet (Det är väldigt lätt att sätta in bilder på fel i första skedet men sen verkar batterierna ha tagit slut när man skall visa slutresultatet eller jag kanske har fel?)

Det här med okunniga husbyggare köper jag och alla kan inte vara experter på allt men då får man forma sina inlägg på sådant sätt efter sina kunskaper annars blir det lätt att det tolkas som korkat ;)
 
Ständigt detta misstänkliggörande, om man nu ser utifrån säljarens perspektiv i ett ögonblick så kanske det inte är så konstigt att de tröttnar på att ständigt bli attackerade.

Det är lätt här på forumet att lägga ut bilder men sen berättar inte den ansvarige om allt arbete som läggs ned på att åtgärda eventuella fel. Trots att säljaren inte har något ansvar pga entreprenadformen.


Så det finns osedvanligt oseriösa kunder på det här forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.