subtilis
På vår tomt planterades i slutet av 60-talet häckväxten på modet sedan 50-talet: berberis. Mig veterligen är det både det fulaste och mest idiotiska man kan ha som häck. Erfarenheten har talat...

Min barndom tillbringades i en trädgård med bereberishäck. Under mina första år i livet alltid dessa ständiga taggar i fötterna! (Mina föräldrar bytte slutligen häckväxt till spirea).

Och nu, i ett eget hus med trädgård, alltid dessa taggar i fingrarna - trots att häckjäveln nu förintats. Det finns fortfarande en massa taggar i jorden (och åldrande grannen har kvar sin vidriga berberishäck, förstås - den röda, monstruösa sorten som för övrigt även lär sprida päronrost).

Jag anbefaller därför ett förbud mot berberis. Det är förberedelse till grov misshandel att plantera dessa buskar.
 
Man blir så tuff som det antal gånger man hämtade ut fotbollen från häcken.:D
 
Jag är uppväxt på sjuttiotalet och har svårt för berberis till följd av det. På min högstadieskola hade de berberisplanteringar runt om - ett taggtrådsstängsel hade varit ungefär lika charmigt. Men med tiden har jag motvilligt fått erkänna för mig själv att jag tycker att den allra rödbladigaste sorten kan vara rätt vacker i enstaka exemplar tillsammans med andra buskar. Som häck skulle jag inte vilja ha den (men mot gatan har vi trubbhagtorn som också är rätt elak när det gäller taggar).

Fast jag tror att du har fel om päronrost. Det lär vara barrväxter som vissa arter av en och cypress som är mellanvärd för den. Det berberis är mellanvärd för är svartrost, som sedan angriper vissa gräs inkl säd, vilket gjorde att det länge fanns lag om utrotning av berberis, men: "Lagen...upphävdes 1994 eftersom de moderna sädessorterna inte är lika mottagliga för svartrost som de äldre och man därför inte längre ansåg att berberis är något större problem för jordbruket." (ur Virtuella floran).
 
subtilis
Idag plockade jag troligen ut tagg nr 50 ur ett finger. Snacka om grov misshandel!
 
När vi flyttade in i vårt hus så sanerades tomten på alla växter av denna typ med taggar, vilket det fanns mängder av i mera eller mindre vildvuxet och vanvårdat format. Många är de rötter som grävts upp och extra tjocka skinnhandskar fick införskaffas. För att underlätta hanteringen så hyrde vi en container som allt kastades i utan att behöva ta hand om det ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.