Hej
Att koppla ihop dränering och/eller takavvattningen med avloppet är helt vansinnigt.
Om det blir fel någonstans i det kommunala nätet kommer hela din grund att stå i vatten som dessutom förmodligen inte är speciellt rent.
Rätt sätt att göra det på är att ansluta dräneringen till en stenkista.
Takavvattningen ansluts till dagvattenledning eller ett perkulatormagasin.
I många kommuner är det förknippat med dryga böter att koppla in sig på avloppet med dränering och dagvatten.
Gissa vad som händer vid ett kraftigt regn när vattentrycket från ditt tak får grannarnas
källare att bli fylld med bajs.
Vem kommer att få bekosta reparationen?
Att hitta tjuvanslutningar är lätt.Kommunen släpper ner färgade rökgranater i avloppsledningen och sen kollar man i vilka stuprör det ryker.....
Fredrik
 
Tur att man har 20 meter ner till närmaste brunn då, det lär inte komma något bakvägen här. :)
 
Att det skulle finnas ett generellt tillstånd att ansluta dagvatten till spillvattenledningarna i södra Stockholm som någon skrev ovan är fel. Så får man inte göra trots att dagvattenledningar saknas. De brukar tillåta att man ansluter dräneringsledning till avloppet men man får inte ansluta takavvattning eller ytavvattning, den får man ta hand om själv. Om marken består av tät lera som det ofta är här så är det knappast genomförbart att bygga en fungerande stenkista därför tillåter kommunen anslutning av dränering till avlopp. Vattnet från stuprören får man leda ut på marken en bit från huset.
 
Det är ingen som pratat om generella tillstånd?

Det är paragraf 26-29 i ABVA2007 som reglerar detta. Inget hokuspokus. Paragraf 27 reglerar det normalla fallet här i krokarna, drän och dagvatten går sedan hundra år tillbaka ut i avlopp eftersom det inte finns annat, och är det så får man fortsätta med det tills SV tillhandahåller en dagvattenledning.

LOD är en bra grej som kommunen förstås förespråkar, men det funkar inte alltid.
 
Att hitta tjuvanslutningar är lätt.Kommunen släpper ner färgade rökgranater i avloppsledningen och sen kollar man i vilka stuprör det ryker.....
Det lär inte funka något vidare om det sitter ett vattenlås på vägen.

så får man fortsätta med det tills SV tillhandahåller en dagvattenledning
och då lär det väl bli tvångsanslutning och alla som har dränering eller dagvatten anslutet får gräva upp sin trädgårdar... populärt... de kanske till och med kan få till att en anslutningsavgift måste betalas.
 
Vattenlås på stuprören ?
Det har jag då aldrig hört någon som har.
Det spelar ingen roll hurvida man får eller inte.Det är i vilket fall som helst dumt att blanda ihop systemen.Jag vill iaf inte ha mina dränrör fyllda med skit vatten eller känna min skyldig till att ha sabbat grannens hus....
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Vattenlås på stuprören ?
Det har jag då aldrig hört någon som har.
Nej men ibland sitter det ett mellan sandfälla och avlopp.
 
Eld skrev:
och då lär det väl bli tvångsanslutning och alla som har dränering eller dagvatten anslutet får gräva upp sin trädgårdar... populärt... de kanske till och med kan få till att en anslutningsavgift måste betalas.
Tvångsanslutning blir det väl inte, men väl tvångsbortkoppling. I praktiken kanske samma sak.
 
AnneFi
Med risk för att vara helt ute och cyklar så undrar jag en liten sak.

Är det inte dumt att fylla upp med lerjord runt huset?
Lera kan lagra massor av vatten innan det tar stopp. vilket gör att vattnet sen inte kommer ner till dräneringsrören.
Lera kan hålla vatten lääänge vilket måste betyda att huset står med en dyngsur mur runt sig.

Bara en tanke på hur jag har förstått att lerjord fungerar.
Men som sagt, jag kan vara helt ute och resa. Jag är ung och har mycket kvar att lära. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.