Handlade en Woods DS15 nyligen och måste ju säga att jag är väldigt fundersam över ljudnivån på enheten.

Manualen säger 38-50dB och det var ju självklart en avgörande faktor vid köp av en avfuktare till källaren - Problemet är att vi störs så till den grad att nattsömnen påverkas. Att tillägga är väl att enheten står i källaren och vi sover uppe.

Manualen anger att om den lever om skall man öka avståndet mellan avfukataren och omgivande ytor - Den står nu mitt i stora gillestugan nere på ca 25kvm.
Det anges även att kylslingorna kan låta om vibrationer sätter dessa i rörelse. Provat att hålla i dessa under drift och påverkar inte ljudnivån överhuvudtaget.

Nu har jag inte riktigt dB mätare utan använde mig av 3 stycken olika iPhones med 2 olika applikationer. Bla den klassiska dB analoga mätaren som inte visar så exakt resultat men nog för att veta att det är mer än 50dB.
Att en iPhone inte på ngt sätt är exakt är väl en självklarthet, att köpa en mätare bara för att få svar på tal att den är högljudd är ju liksom inte ett alternativ - 38db motsvarar en visking, en viskning hörs inte från min källare och upp i sovrummet - Men det gör min avfuktare minsann.

Appen som visar ett faktiskt mätvärde är Arbetsmiljöverkets app som kallas enkelt för "Buller".
Just buller appen anger att ljudnivån på min DS15 mätt på en meters avstånd är:

Fläktläge 1: 59,7dB
Fläktläge 2: 63,8dB

Det är ju en BRA bit från 38-50dB.
Jag börjar tycka att den är ett dåligt köp - Hur funkar din maskin? Är den tyst och fin? Har du möjlighet att göra ett likvärdigt test? Störs du av din DS15? :S

Läge att returnera och fundera på ett annat märke om man skall fuska så med specifikationerna. Dvs, om det nu inte är så att min är felaktig.
 
Köpte en DS15 för ett år sedan till krypgrunden och tycker den är riktigt tyst jämfört med den snart 10 år gamla ED50 jag har i garaget. Däremot är det riktigt bra drag i fläkten på DS15 och mäter man framför utblåset blir det säkert en ganska hög ljudnivå. Går trots detta inte att höra i huset även om jag kryper på golvet och lägger örat precis ovanför där DS15 står i grunden några decimeter under bjälklaget.
 
Har en DS15 i krypgrunden och den hörs definitivt genom golvet, men jag tycker inte att det är särskilt störande. Framför allt är det fläktljudet som hörs.
 
Håller med om att det är fläkten som låter - Anser dock att tillverkaren bör iaf ligga i närheten av den specifikation som anges på utrustningen man säljer.
Det sår ju iofs "ca" men jag anser ändå att ljudnivån är så pass hög att det är läge att bara köra den på dagtid - Vilket på sätt och vis göra hela iden med en avfuktare fel, den bör ju gå NÄR det är för fuktigt...

Bränner iväg en fråga till Woods Sverige.
 
Jag mätte genom krypgrundsluckan, cirka 5 m från avfuktaren, med mobilen (HTC Desire) och den visade 48 dB. Blir väl drygt 60 dB om man är på en meters håll (-6dB för varje fördubbling av avståndet) Naturligtvis helt ovetenskapligt och med okalibrerad mobiltelefon :) Fläkten blåser då in i nästa rum i krypgrunden, så det är inte rakt framför fläkten som jag mätte detta.
 
svartöra skrev:
Jag mätte genom krypgrundsluckan, cirka 5 m från avfuktaren, med mobilen (HTC Desire) och den visade 48 dB. Blir väl drygt 60 dB om man är på en meters håll (-6dB för varje fördubbling av avståndet) Naturligtvis helt ovetenskapligt och med okalibrerad mobiltelefon :) Fläkten blåser då in i nästa rum i krypgrunden, så det är inte rakt framför fläkten som jag mätte detta.
Tack - Fick även in en annan siffra som tyder på att Woods spec vad gäller ljudnivå är helt absurt - Stämmer inte alls. (Om än man tar mättekniken med en nypa salt)
Helt klart okej om man kör den i krypgrunden eller i garaget - Men den marknadsförs som en "tyst" maskin med 38-50dB och med texten att det är perfekt till källare - Nu är inte källaren bebodd ännu men den dagen någon skall sova där nere så kan man definitivt inte få ngn god natts sömn med det brummet intill.

Mailat Woods och väntar på svar, återkommer med info från dem så fort jag hör något.

Redan kikat på andra avfuktare med förhoppningen att de håller vad de lovar gällande ljudnivå..
 
Jag har också en EchoDry (http://www.lfs-web.se/echodry-avfuktare.htm) som dock mest står som reserv. Den är mycket tyst men duger nog inte för kontinuerlig drift i många år, har ett taffligt slangavlopp och drar mer energi pga tekniken, men energin får man ju tillbaka som värme.
 
svartöra - vilken app hade du? Har samma telefon, nyyyfiken. ;)
 
"deciBel" heter den. V0.7.6 beta...
 
Aha, tog ner dB Level, trevlig men jag har inte kalibrerat så jag vet ju inte om den är ens i närheten av sanningen. (Det var jag som gav "den andra" siffran. ;) )
Jag får väl ta ner samma som du och se om de mäter likadant. :)
 
Efter en vecka utan svar från TES Scandinavia som är generalagent för Woods så returnerade jag enheten till inköpsstället.
Expediten ringde således upp TES och fick till svaret att en egen mätning av ljudnivån är förkastlig då dom själva mäter upp dessa enheter i tysta rum. Förändrar ju inte det faktum att maskinen är högljudd utan dess like.

Att denna expedit INTE rekommenderade just DS15 för inomhusbruk utan just för grunder och källare som inte räknas till boyta är inte den informationen jag fick när jag pratade med deras säljare vid köp.
Hon rekommenderade minsann denna maskin och hävdade att den skulle passa perfekt.

Stannade även och lyssnade lite på en Mitsubichi Energy MJ-E16V hos en lokal leverantör och måste ju erkänna att den låter inte ens i närheten av vår Woods. Den maskinen är aningen dyrare men skulle passa bättre för våra behov.

Mao - Jag vägrar att ta tillbaka denna produkt som troligen inte håller vad den lovar på ljudnivå samt att expediten uppenbart rekommenderat fel typ av produkt till vårt ändamål. Ingen ersättningsprodukt erbjöds.

Det är nu upp till TES att avgöra om det är en godkänt reklamation.

Vill poängtera att jag inte har något att invända mot dess avfuktnings kapacitet - Den är det minsann inget fel på.
 
TES godtog inte min reklamation, däremot stod butiken sitt kast då dem rekommenderade en DS-15 och tog tillbaka produkten med orden - Tja, vi har ju även fått tillbaka en del högljudda AC's i sommar.

Efter lite jollrande fram och tillbaka så kunde dem inte ta hem en Mitsubichi till mig.
Beställde en på nätet och sitter nu med ett tillgodo kvitto på 2995:- Aningen surt, visst.

MEN - Den nya avfuktaren imponerar - Vilken maskin jämfört med Woodsen. Jag tänker då för inomhusbruk i bebodda utrymmen. Tyst, effektiv och generellt mer känsla av kvalitet. Bara manualen skriker kvalitet om man jämför med Woods som är ganska sparsam.

Nej, ingen mera Woods inte.
 
Vill bara väcka liv lite i en gammal tråd..
har läst på rejält om avfuktare då källaren var i behov av det..

Efter många minuters läsning och diskussion med en fuktskadetekniker så blev det en Woods DS15 med mögelfilter. Otroligt bra maskin, går tyst och fint och både lukt och den tendens till fukt som fanns är borta i källaren! Både klädkällare och tvättstuga finns i källaren och är så skönt att kläderna bara luktar tvättmedel när man tar ner dom från strecket!

Finns säkert fler bra maskiner men är många som antagligen läser om detta (mer än jag) så ville bara lägga till min åsikt!
 
Du har köpt en krypgrundsavfuktare.

Man ska aldrig lita på en säljare......
 
  • Gilla
Hejhejhejhej
  • Laddar…
Fullt medveten om detta och det var inget han stack under stolen med.. Men med alla skrymslen och vråer som jag har i källaren var D15:s höga luftgenomströmning perfekt!
Då får jag en avfuktare som med större chans klarar att ta hand om all luft istället för bara luften i det rum avfuktaren står!!

Man behöver ju inte blint lita på säljare, man kan ju tänka lite själv ibland!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.