Jag hade tänkt använda en sådan här golvbrunn i plast till mitt garage, men är lite fundersam på hur jag ska gjuta in den i plattan.
Ska jag helt enkelt fixera den så att brunnsgallret (överkanten av brunnen) ligger ca 1 cm nedanför golvnivå?
Eller ska jag glömma tanken på att använda en sådan här simpel inomhusbrunn i ett garage?
image1_8bcf5eecdd5862ef6f841c4ceefa58b5.jpg
 
Följfråga: Jag har tänkt placera brunnen i hörnet av garaget och bara släpp ut smältvattnet från brunnen strax utanför plattan. Kan det då duga med ettimage1_793f8e5806ec7e712953799f57ae7fca.jpg sådant här litet inomhusrör såvida det inte blir några stora tryck på det?
 
Höjden styrs ju av hur stort garaget är och därmed hur stort fallet blir. 1 cm låter väldigt lite.

Om en vanlig plastbrunn duger beror nog på placeringen. Kan den förväntas bli överkörd av bil, kanske detta inte är det bästa. Sitter den så att det är omöjligt att bilen kommer åt den, kanske det kan fungera.
 
För mig var det som så att jag hade förberett med en plastbrunn, kommer inte ihåg om det var purus eller jafo eller va det nu heter...hur som helst.

Bygglovspapper med informationsblad påstod att man skulle ha riktig oljeavskiljare vid avlopp i garage, samt att man skulle kontakta tekniska förvaltningen.
När jag tog kontakt med dem fick jag veta att det inte ställdes några sådana krav, alltså inte krav på oljeavskiljare.

Dock valde jag att byta till Purus HEAVY golvbrun, för till den så kan man köpa en annan insats (oljespärr), och då kunna kompromissa med kommunen vid ev. tvist.
Samt att det kändes bättre att ha en golvbrunn som tål lite högre last. Så, upp med plastbrunnen, lyft upp armering, lyfta bort frigoliten, ta bort 75mm avloppsröret, dit med 110 istället. Drygt, men känns bra i efterhand...

Min brunn lade jag 2 eller 3 cm under kantelementen, och killen som hjälpte mig att gjuta drog med slodan ett fall på 1,5m radie runt brunnen. (1 bilplats).

Så min åsikt på din fråga, ja det går bra att ha en sån, men av olika anledningar kan det kännas bättre att ha nåt annat.
Jag fixerade min brunn genom att blanda lite grovbetong (färdig påse) och skicka på lite runtom så att den kändes stum, några dagar efteråt så gjöts plattan, och den sitter kvar än... ;)
 
Såvitt jag vet så är gråa PP ok för ingjutning...
 
JOW skrev:
Såvitt jag vet så är gråa PP ok för ingjutning...
Det finns olika hållfasthetsklasser. Alla är inte godkända för ingjutning. Sök här på forat, finns mycket skrivet om skillnaden mellan rör.
 
Okay, tack för info!
 
Exakt en sådan golvbrunn samt de grå PP-rören har jag gjutit in i min garageplatta.

Jag lade den 20 mm under golvytan och gjorde ett lokalt fall för just smältvatten.

Bara ställde brunnen på markskivorna och "gjöt in den" med fogskum och lade sedan armeringen över (med hål för brunnen)

Sitter fint där och håller att gå på, men klarar inte ett bildäck, så lägg den i mitten (men tänk på att den inte hamnar med fall och allt precis där man vill ställa en domkraft...)
 
Jag har just skaffat en Purus golvbrunn modell Oden 75. Ska gjuta in den i garageplattan. Har bilat bort den gamla gjutjärnsbrunnen från 1965. Den hade en plastövergång 96 till 75 mm och anslöt alltså ett 75 mm avloppsrör med gummipackning. Denna gummipackning känns helt OK med silikoninfettat nytt rör istoppat.

Nya plastbrunnen anslutas med en 15-graders rörböj för att anpassa till den befintliga vertikala avloppsvinkeln som jag mätte upp till 10 grader, de avloppsvinklar med fall som råder idag är ju ca 3 grader. Dessutom kunde jag vrida brunnen lite på plats så att den hamnar mitt i befintlig klinkermatris (skapar symmetri i klinker hålet som jag tagit upp om 3x3 plattor a 150 mm.

Angående oljeavskiljare: pratade med support hos Purus (i samband med att jag undersökte vilken brunn man ska ha och vilka regler som gäller). Han sa att endast garage större än 50 m2 behöver oljeavskiljare. Små enbilsgarage behöver inte det, här räcker det med vanlig enkel brunn. Plastbrunn duger fint om bilens hjul inte kommer åt. Eller så kan en grov rund sil i rostfritt sättas dit som klarar ett hjultryck.
 
Jag har en gjutjärnsbrunn i garagedelen och plastbrunn i förrådsdelen.
Rören jag gjöt in var orangea 120mm? rör med övergång till brunnarna, detta på inrådan av betongaren. :)
Men jag tror inte du får problem om du väljer gråa rör.

Jag har 78m2 garage och ingen avskiljare, detta helt enligt kommunens föreskrifter, dock är inte garagets golvbrunnar ihopkopplade med det kommunala avloppsnätet.
 
Vi gjöt in en ACO-drain ränna. Har för mig att den kostade ~500:-/m och vi gjorde ett lokalt fall över hela ytan där bilen står på ~4cm mha dragbanor. Blev riktigt bra och det är inte en droppe vatten på övriga golvet samt att den tål att köras över. Det finns oljeavskiljare till systemet med om man vill/måste ha det. Det jag ångrar är att jag inte gjorde rännan längre men det är lättare att få ett långt fall mot en ränna än en rund brunn.
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.