Skall bygga en parkering för två bilar. Har därför schaktat ut ca 50cm och skall nu fylla på med div. material enligt rekommendationer.
Det jag däremot är inte riktigt klar med är ifall jag skall lägga markisolering (5cm cellplast) eller inte. Div folk i branschen säger att det skall vara isolering men instruktioner på t.ex. Benders hemsida skriver ingenting om det...

Så min fråga är: Är det klokt eller dumt att lägga 5cm isolering längst ner, under all samkross och allt det andra?

Högst upp skall jag lägga gatustenar (210x140x60).

PS: Hoppas på ett svar inom kort då jag närmar mig steget med väldigt raskt takt...
 
Om du inte ska ha värmeslingor så är det dumt att isolera
 
Som jag förstått det är markioslering främst till för att förhindra att tjälen lyfter marken.
Har luskat lite i detta för ett kommande projekt och jag resonerar som så, har inte ytan problem med tjälskott idag så behövs nog inte markisolering. Så jag kommer att skippa det för mitt projekt.

Lite info som jag trillat över.
www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Tjal_o_frost.pdf
 
Ja, det var främst för att undvika tjälskott. Samtidigt så var jag tvungen att gräva bort ca 1m vilket betyder att inkommande vatten och avlopp ligger på ca 50cm just nu. Tänkte lägga isolering i alla fall ovanför dessa rör och när man ändå är igång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.