psau skrev:
Ni lyckliga med ikea kök!!!

Ikea har en stor fördel har man ett problem löser de oftast detta snabbt och smidigt, de har en policy att göra så dessutom som de faktiskt följer.
.
Här måste jag hålla med. IKEA har ALLTID varit grymt smidiga att ha att göra med då det varit något fel. Jag är dock tveksam till att de vill byta hela kök som inte håller...
 
ledighetskommiten skrev:
Här måste jag hålla med. IKEA har ALLTID varit grymt smidiga att ha att göra med då det varit något fel. Jag är dock tveksam till att de vill byta hela kök som inte håller...
Vad säger dom om stommarna du monterade? Vill de kännas vid att kvaliten har blivit sämre?
 
Högtrycksslang i IKEA-kök, som någon nämnde, den reklamen har jag missat. "Don't try this at home" säger jag...

I vårt kök har vi IKEA-stommar från -07 d v s innan de senaste kvalitetssänkningarna om man får tro TS. Men i diskbänkskåpet har vi fått en svällskada efter en gång då barnens vattenlek gick litet överstyr. Det är ovansidan av skåpets bottenskiva som har svällt upp på en liten bit längs framkanten. Vattnet måste alltså ha sugits in i skarven mellan melaminet på ovansidan och det på framkanten och att en sådan skarv ska kunna vara otät, det tycker jag inte är godtagbar kvalitet med hänsyn till avsedd användning.

Lådutdrag, gångjärn och dämpare har vi inget att anmärka på hittills men de är ju av den gamla Blum-tillverkade generationen. Luckor, diskbänk, bänkskivor och täcksidor är av annat ursprung än IKEA.
 
Lite off-topic, men jag har en känsla av att om en produkt är lite för bra så försvinner den ur deras sortiment. Ingen erfaranhet av köken, men några bekanta hittade några hyllor för en 2 - 3 år sedan som var riktigt bra och massiva. När det skulle kompletteras ett år senare så fanns de inte kvar och istället fanns det bara melamin på spånskiva att köpa. De hade samma erfarenhet med matbordet de köpte som ganska kort efter försvann ur sortimentet. Det hade också mycket bättre kvalitet än IKEAs övriga.
 
Redigerat:
  • Gilla
rchusse
  • Laddar…
Kompletterade bokhyllan EXPEDIT i björk med ytterligare ett exempel för 2 år sedan för att inse att ramen toppdelen som tidigare varit björkfaner på spån nu är målad i "björkmönster" på folie.
 
ledighetskommiten skrev:
Här måste jag hålla med. IKEA har ALLTID varit grymt smidiga att ha att göra med då det varit något fel. Jag är dock tveksam till att de vill byta hela kök som inte håller...
Visst ställer de oftast upp...

Men jag har ett par gamla svärföräldrar som köpte ett Ikeakök för en del år sedan...

Jag monterade upp skåpen till dem i april månad men bänkskivorna passade inte...

Efter SJU leveranser stämde bänkskivorna och köket blev således klart lagom till jul eftersom Ikeas leveranstider är ganska långa... :x

En av deras döttrar fick också sitt Ikeakök komplett efter bara 5 månader... :x
 
Farzan skrev:
Högtrycksslang i IKEA-kök, som någon nämnde, den reklamen har jag missat. "Don't try this at home" säger jag...

I vårt kök har vi IKEA-stommar från -07 d v s innan de senaste kvalitetssänkningarna om man får tro TS. Men i diskbänkskåpet har vi fått en svällskada efter en gång då barnens vattenlek gick litet överstyr. Det är ovansidan av skåpets bottenskiva som har svällt upp på en liten bit längs framkanten. Vattnet måste alltså ha sugits in i skarven mellan melaminet på ovansidan och det på framkanten och att en sådan skarv ska kunna vara otät, det tycker jag inte är godtagbar kvalitet med hänsyn till avsedd användning.

Lådutdrag, gångjärn och dämpare har vi inget att anmärka på hittills men de är ju av den gamla Blum-tillverkade generationen. Luckor, diskbänk, bänkskivor och täcksidor är av annat ursprung än IKEA.
Och plastunderlägget till diskbänkskåpet fanns var ? :)
 
agaton sax skrev:
Lite off-topic, men jag har en känsla av att om en produkt är lite för bra så försvinner den ur deras sortiment. Ingen erfaranhet av köken, men några bekanta hittade några hyllor för en 2 - 3 år sedan som var riktigt bra och massiva. När det skulle kompletteras ett år senare så fanns de inte kvar och istället fanns det bara melamin på spånskiva att köpa. De hade samma erfarenhet med matbordet de köpte som ganska kort efter försvann ur sortimentet. Det hade också mycket bättre kvalitet än IKEAs övriga.
Ja, faktiskt. Deras klassiska dricksglas, tåliga, smala och lagom stora. De finns inte längre, nu finns bara stora och/eller breda glas som bara kan passa visuellt och Mick Jagger.

Klassiska Antonius trådbackar i grått eller vitt, finns nu bara i vitt. Min slutsats är att vitt är billigare än grått att tillverka, men IKEA hade samma pris på båda. Vi blev således tvungna att köpa vita och IKEA "sparade" någon krona.
 
platon1980 skrev:
Ja, faktiskt. Deras klassiska dricksglas, tåliga, smala och lagom stora. De finns inte längre, nu finns bara stora och/eller breda glas som bara kan passa visuellt och Mick Jagger.

Klassiska Antonius trådbackar i grått eller vitt, finns nu bara i vitt. Min slutsats är att vitt är billigare än grått att tillverka, men IKEA hade samma pris på båda. Vi blev således tvungna att köpa vita och IKEA "sparade" någon krona.
Kör man dubbla tillverkningslinjer eller har omställning kostar det extra. En färg ger storskaliga fördelar. Så således behöver inte den grå färgen va dyrare än den vita. Dock gör mindre volymer det dyrare. Som Ford sa en gång i tiden, det går att få bilen i vilken färg du vill bara du väljer svart.
 
ledighetskommiten skrev:
IKEA-köken är fortfarande lätta att montera (enl min mening). det betyder inte att det är hållbara saker.

Om du läser det som är skrivit behövs det inte ens att ungarna hänger i luckorna - med eller utan socker.

Sedan är som sagt den givna frågan - hur länge har man haft sitt kök?
Jag får väl avvakta och kolla kvaliteten. Satte ett ikea i min gamla lgh. Det var 10 år gammalt när jag flyttade, och i skick som nytt. Det nya som jag monterade har suttit uppe ca 1 år utan problem. Jag märkte ingen kvalitetsförsämring när jag monterade det iaf.
Det är ek-luckor på båda köken. Det kanske är bättre kvalitet än de lackade luckorna som de har?
 
Just att IKEAS stommar sväller, kan jag intyga :(
 
Jag älskar IKEA på alla sätt och vis, nu inte sagt att allt de gör är bra! Vissa saker är bara ren skit, men så är det i alla affärer (jag tycker inte att alla dyra affärer bara har bra saker heller..varken under kvalite är bra sortiment).

IKEA har ett stort sortiment med många saker och blandade kvalitéer och de sakerna som är som sämst, brukar inte bli långvariga i sortimentet tack och lov. Jag kan inte förstå varför vissa är så anti-ikea, bara av princip.. (jag känner flera som inte skulle sätta sin fot på ikea eller köpa en pryl - och de är enbart av princip.. de säger att allt är skit där utan att någonsin själva ha handlat där?!)

Tråden till ära så har jag inte sett att de gjort om stommarna nyligen, men jag/vi satte ett ikeakök härhemma för 1.5 år sen och det funkar utmärkt (inga uppenbara skador, eller svagheter.. inte heller på de sakerna vi köpte för några veckor sedan och kompletterade med). Vi har ändå valt deras typ näst billigaste luckor..

Köket jag var med och satte för *räknar* 8 år sedan i lägenheten jag bodde i då är än idag i topptrim, inga skador eller märken på luckor eller stommar (det var ståt luckor) inga missfärgningar vid diskbänken heller.

Om de nu gjort stommarna sämre får de ta och tänka om, en av deras storsäljare är ju just kök och skulle de börja göra skit igen (som de började sin kökskarriär med så vitt jag vet) så tappar de ganska mycket intäkter.. för de har FINA kök :)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Intressant att läsa om alla spekulationer fram o tillbaka och skillnaden på hur folk definierar kvalitet.

Ta stommarna till exempel, vad jag har upptäckt är att Ikea använder mindre material i sina stommar men dom gör det på ett smart sätt... Densiteten skiljer i stommen på olika ställen, den är extra hög vid alla infästningar men lägre där det inte finns någon belastning. Detta leder ju till mer lätthanterliga produkter, lägre kostnad o mindre miljöpåverkan utan att hållfastigheten försämras i praktiken. Däremot att modda ett skåp blir inte alls bra...egen erfarenhet....

När det gäller hållbarhet o tester så kör väl Ikea med samma normer som alla andra, det finns väl SIS, DIN, ISO osv osv

Naturligtvis kan inte Ikea mäta sig med kök som kostar 4ggr så mycket, speciellt när det kommer till smådetaljer som kan vara ack så viktiga men jag tror inte Ikea riktar sig mot den målgruppen. Jag har däremot svårt att tro att ett annat företag kan ta fram en bättre produkt i samma prisklass. Ikeas köksförsäljning är väl i storleksordningen 100ggr så stor som andra svenska aktörer om man räkna tex antalet sålda stommar eller liknande.

Jag är ganska övertygad om att man i långa loppet tjänar på att välja ett Ikea kök om man ser krasst ekonomiskt och funktionellt. Men det finns ju andra aspekter som marknaden efterfrågar och tur är väl det.

Bara för att jag har valt att köra BMW och Mercedes så betyder det inte att jag tycker Skoda är en dålig bil, däremot så värdesätter jag saker hos mina tyskar högt som skodan saknar.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Intressant att läsa om alla spekulationer fram o tillbaka och skillnaden på hur folk definierar kvalitet.

Ta stommarna till exempel, vad jag har upptäckt är att Ikea använder mindre material i sina stommar men dom gör det på ett smart sätt... Densiteten skiljer i stommen på olika ställen, den är extra hög vid alla infästningar men lägre där det inte finns någon belastning. Detta leder ju till mer lätthanterliga produkter, lägre kostnad o mindre miljöpåverkan utan att hållfastigheten försämras i praktiken. Däremot att modda ett skåp blir inte alls bra...egen erfarenhet....
Hmmm, hur menar du ..?
Är skivan som utgör skåpsidan olika hårt pressad på olika ställen på skivan? (på samma skiva)
 
Mikael_L skrev:
Hmmm, hur menar du ..?
Är skivan som utgör skåpsidan olika hårt pressad på olika ställen på skivan? (på samma skiva)

Ja det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.