Finns en tråd om rörliga räntor så denna är tråd är för de som tecknat lån med längre bindningstider.

Rörliga räntor i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/priser...-m/95633-vilken-roerlig-raenta-har-ni-53.html

De vanligaste bindingstiderna är;
1 år
2 år
3 år
5 år
10 år

Men givetvis får samtliga som lägger om lånen ange vilken ränta de blivit erbjudna samt i vilken bank.
Intressant är även annan information som lånets storlek, totala lånet och belåningsgrader.

Tips på "förhandlingsknep/metoder" tas även emot tacksamt d^_^b
Att inte amortera, att amortera, att ge en rabatt från prislistan, att ge rabatt från upplåning, att bli helkund, att jämföra...
 
Är det många banker som nytecknar eller ens har kvar rörliga räntan numer?
Känns som de flesta menar 3mån när det pratas om rörligt. :)
 
>>FredrikR, i denna tråd diskuteras enbart räntor på lån längre än 3 månader.

Räntor per 2011-08-30 i de fyra storbankerna samt SBAB och DanskeBank:

_____SEB___SwedB___Nordea___SHB___SBAB___DanskeB___Snitt

3mån_4,18___4,20______4,30_____4,24____4,12____Individ._____4,19
1År___4,31___4,30______4,35_____4,33____4,25____4,29_______4,31
2År___3,89___4,09______4,10_____4,08____3,75____3,85_______3,96
3År___4,09___4,16______4,25_____4,26____3,88____4,10_______4,52
5År___4,38___4,39______4,70_____4,74____4,31____4,35_______4,48
10____4,89___4,88______XX_______5,15____4,78____4,75_______4,89

Hoppas tabellen blir läsbar.

Inte stora variationer.
Billigast enligt lista skulle vara att låna på SBAB på två år till 3,75%.
Sedan beror det ju även på rabatter och annat.
 
Redigerat:
loffes skrev:
>>FredrikR, i denna tråd diskuteras enbart räntor på lån längre än 3 månader.
Fast det står 3månader och mindre i ämnet ;)
 
Ett tips är att titta på upplåningsräntan vs offererade utlåningsräntan så ser du hur stor marginal banken har på olika bindningstider. Tex så har SEB 1,31%-enheter marginal på 3-månader och 1,95%-enheter på 1år. Det gör att du i praktiken kan få lägre ränta på 1år även fast den annonseras högre.

Som förhandlingsknep tror jag på att visa upp en stabil ekonomi med inga/få lån förutom bostad, låg belåningsgrad, ett sparande osv.
 
Redovisar alla banker sin upplåningsränta?
 
FredrikR skrev:
Redovisar alla banker sin upplåningsränta?
Har bara sett det hos SEB, infon kanske man får om man är kund?
 
Jag har för mig jag tagit upp frågan vid låneomläggningar men inte fått något svar, eller om svaret rent ut var att de inte redovisade sin upplåningsränta (Swedbank).
 
FredrikR skrev:
Jag har för mig jag tagit upp frågan vid låneomläggningar men inte fått något svar, eller om svaret rent ut var att de inte redovisade sin upplåningsränta (Swedbank).
`

q(;^;)p,
Fast det är nog inte så stor skillnad på vad SEB har. Storbankerna bör ju ha relativt lika upplåningsräntor.
 
MB77 skrev:
Fast det står 3månader och mindre i ämnet ;)
Nja, det står "3 månader mindre än"

">= 3 månader" hade varit bra..
 
loffes skrev:
Vad är det som direkt styr bolånen?
Som jag har fattat det (och här blir jag gärna uppläxad) ger svenska banker ut bostadsobligationer som andra försäkringsbolag etc investerar i. Räntan bestäms enligt tillgång/efterfrågan.

Om ingen är intresserad av att investera i svenska räntepapper så stiger räntan och om det ser ut som att svenska huspriser kommer rasa så stiger räntan.

Och ibland sjunker räntan. :)

Dock så är det så (?) att de löptider som obligationerna ställs ut på inte alltid matchar lånet på den underliggande "säkerheten" (ditt bolån).
 
Hur är det med svenska statspapper?
Har du någon koppling till svenska låneräntor?
Nu är väl dessa en trygg hamn för placerare.

Huspriserna går väl ner något nu men det är väl inget dramatiskt. Är det så då att eftersom huset blir mindre värda så minskar även säkerheten för bostadsobligationerna (huset) och då ökar risken vilket gör att räntan går upp för att attrahera investerare.

Då styr bostadspriserna räntan betydligt mer än den svenska ekonomin generellt?
 
Två års räntan är ju lägst som det ser ut idag.
Kan man anta då att även den rörliga (3 mån) kommer sjunka de närmsta två åren för att sedan stiga?
 
Jag har 2,87 på ettåring hos SEB, tecknade för en månad sen. Lån på 5,8, höga inkomster, hus värt 7,5.

Deras motkrav var 10' i buffertsparande månadsvis i valfri placering, just nu kort uttagsavgiftsfri räntefond, IPS, helkund samt att vi tecknade deras egna bolåneskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.