Hej.
Jag undrar om nån har nån erfarenhet om larm som drivs med 12 volt. Sommarstugan som larmet ska bevaka saknar 220 volt. Har sett diverse larm som kan drivas med vanligt bilbatteri. Har även sett att kameror kan kopplas till dessa. Önske larmet vore att larmet funkade på 12 v. Att det fanns kamera som filmade/tog bilder om nåt hände och skickade video/bild via gsm nätet till min mobil. Att man kunde "ringa"upp kameran så man kunde kolla att allt stod rätt till. Skall kunna drivas med bilbatteri som laddas via solpanel. Om kameran kan sitta ute är det ingen nackdel. Funderar på att ha en ute och en inne.
Det vore till stor nytta om nån visste nåt om såna prisvärda larm och vilka som är fungerande. Säljs ju ganska mycke skräp på nätet. Behöver inte vara kopplade o godkända av nåt vaktbolag. Skall bara kopplas till min privata mobil så man vet att man får ha sina saker i fred.

mvh
Thomas
 
12-240 voltsomvandlare är väl en tänkbar lösning om du hittar larmet.....

Avancerat billarm?, borde finnas en hel del godis att hämta där...
 
Blev inte så mycke klokare av det. Finns kameror till billarm o larmar dom över gsm?
vore bra med erfarenhet från nån istallation som funkar.
 
Finns kanske men har inte sett något, men t.ex DSC som är ett vanligt kvalitetslarm
kan du driva med 24volt, så om du har en converter 12-24v som klarar 5A eller nått beroende på hur mycket deckare mm du kommer att ha
 
G
Glenn K skrev:
12-240 voltsomvandlare är väl en tänkbar lösning om du hittar larmet.....
.
Inte omöjligt, men onödigt då en sådan omvandling har lite väl hög egenförbrukning för långvarig batteridrift.

Borde finnas ej uppsjö av larm som kan drivas av batteri som huvudkälla, samt ett mindre batteri som reserv så du kan få ett larm i fall huvudbatteriet körs tomt (mörka vinterdagar med snö som täcker solpanelen)
 
DSC går utmärkt att köra på 12v ,lite meck att starta det bara
 
Ok, tack för tips. Men söker nån som har satt in larm som funkar. Finns som sagt en uppsjö på nätet som lovar både det ena o andra.O har nån koll på rättigheter o skyldigheter ang larm med kamera. Såg en sida ,som verkade vara länkad till polisen, där det verkade vara ok att sätta upp larm med kamera till sommarstuga som ligger ensligt.
 
Nu är inte jag så säker på detta, men brukar inte dom flesta av larm använda batterielliminator för 12 volts drift?
Dom flesta larm har i alla fall ett 12 volts batteri inuti huvud boxen som "Backup" för strömavbrott..
Kopplar man detta till ett annat större batteri så kan man säkert använda solcell för att ladda detta.. :)
 
Tack för tipset ang driften. Nu är det bara att få info om nåt märke som verkligen fungerar o vad detta skulle kosta. - 12v
- Kamera(or) via mms
- Larm via GSM
- Kunna ringa upp kameran o kolla när man vill
- Ej bundet till larmbolag.
- Kameran skall kunna se hjälpligt i mörker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.