K
Hej!

Kan inleda med att jag är helt novis på VVS, så jag hoppas på att frågan skall vara mycket lätt att besvara.

Jag funderar på att köpa en bänkdiskmaskin men vill först försäkra mig om jag den går att koppla in. Och om det är möjligt för en något sånär händig i övrigt att koppla in den.

Enligt bifogad fil...
Har jag förstått det hela om jag säger att jag ska koppla in den vid 1:an. Efter att första ha stängt av vattnet gemon att skruva på 2:an åt något håll?

mvh Fredrik
 
  • ihopklippt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen till forumet..

Jag har installerat bänkdiskmaskin vid några tillfällen, och då har det enklaste varit att byta hela kranarmaturen till en som är byggd för bänkdiskmaskinsanslutning och har en särskild avstängning för vattenanslutningen till bänkdiskmaskinen.
 
K
Tyvärr så kan jag inte göra det eftersom jag bor i en hyresfastighet. Så jag vill inte lägga för mycket pengar på det hela.
 
Enklaste och billigaste lösningen är att koppla slangen på den befintliga kranen. Bara skruva loss "silen" i änden på kranen.

Inte rätt sätt men det fungerar oftast.

// Snozzi
 
Karnak skrev:
Tyvärr så kan jag inte göra det eftersom jag bor i en hyresfastighet. Så jag vill inte lägga för mycket pengar på det hela.
Ta ett snack med hyresvärden, eller fastighetsskötaren.
I de flesta hyresrätter jag bott, så har de fixat det utan kostnad..
 
K
Tyvärr så gör inte hyresvärden sådana installationer längre. Har tydligen gjort det innan men tyckte att det blev för mycket arbete så nu får man som hyresgäst ordna det själv. Det viktiga var att det var fackmannamässigt gjort.

Vill bara kolla upp så att det går att koppla in, är inte så sugen på att stå där med en nyinköpt bänkdiskmaskin som jag inte kan koppla in... ;)

/Fredrik
 
Snozzi skrev:
Enklaste och billigaste lösningen är att koppla slangen på den befintliga kranen. Bara skruva loss "silen" i änden på kranen.

Inte rätt sätt men det fungerar oftast.

// Snozzi
Jag skulle inte rekomendera att koppla in diskmaskinen på "pipen" på kranen. Dels så sliter det väldigt mycket på packningarna till pipen men också på packningarna i kranen. Men den främsta orsaken är att det kan bli överströmning av vattnet, dvs att dina grannar kan få varmt vatten när de vill ha kallt och vise versa när du använder maskinen. Det är inte alltid så uppskattat och skulle du som hyresgäst bli påkommen med denna installation kan det bli så att du blir ersättningsskyldig.   / Matte
 
Förstår och håller med dina åsikter helt och hållet Matte. När vi både i lägenhet (3 olika) så ahde vi diskmaskinen kopplad så utan problem men är inte att regkommendera som sagt.

Hur skulle det bli om man satte en backventil på slangen till diskmaskinen. Skulle man komma ifrån problemet eller kvarstår det, av ren nyfikenhet?

// Snozzi
 
Snozzi skrev:
Förstår och håller med dina åsikter helt och hållet Matte. När vi både i lägenhet (3 olika) så ahde vi diskmaskinen kopplad så utan problem men är inte att regkommendera som sagt.

Hur skulle det bli om man satte en backventil på slangen till diskmaskinen. Skulle man komma ifrån problemet eller kvarstår det, av ren nyfikenhet?

// Snozzi
Nej du skulle inte komma undan problemet. Det enda som skulle avhjälpa isåfall är att du har backventiler antingen inbyggda i blandaren eller direkt på inkommande kallt och varmt vatten till blandaren. Men fortfarande har man ett ganska högt slitage på packningarna. Oftast brukar det löna sig att göra en riktig installation från början.

I det här fallet så finns det ett extra vattenuttag att köpa till Fmm blandarna. Det monteras under locket på bild 1.  http://www.fmmattsson.com/pdf/sortkat06/kap7.pdf

/  Matte
 
K
Tackar matte!

Hittade samma uttag när jag var och kollade på Coop Forums byggavdelning. Inga problem att installera.

Så jag köpte en bänkdiskmaskin också. Men tyvärr så fick inte mina tallrikar på 28cm i diameter plats i bänkdiskmaskin fast det stod i produktbladet att den skulle klara 29 cm. >:(

Bara att lämna tillbaka och börja fundera på en ny lösning.
Så nu funderar jag på om jag kan köpa en 45cm diskmaskin och sätta i ett litet gatt som jag har i köket, dra avloppet korrekt men att sätta en förlängning på tilloppsslangen och koppla in den direkt till blandarens extrauttag varje gång jag ska diska.

Frågan är nu bara om det gör att förlänga/skarva/koppla ihop tilloppsslangen om en diskmaskin har Aqua-Stop...
 
K
Så jag köpte en bänkdiskmaskin också. Men tyvärr så fick inte mina tallrikar på 28cm i diameter plats i bänkdiskmaskin fast det stod i produktbladet att den skulle klara 29 cm. >
*pling*Dagens I-landsproblem ;)
 
Nja, jag skulle vilja kalla det 2006:s I-landsproblem. ;)

//Patrik
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vilket lyft av tråden...
 
Hejsan!

Lånar tråden.

Det är så att tjejen har fått för sig att ha en extra tvättmaskin, så vi har nyss varit och köpt en beg.
Så till saken just nu ser vårat vatten uttag ut som på bilden, finns det någon "grenkran" eller något liknande så vi kan använda samma vattenuttag?

e81201164519Pf49e.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.