Hej!

Hittade ett bra ställer på tomten att bygga en friggebod på. Tyvärr ligger platsen mindre än 4.5 meter från min tomtgräns. Dock är det en remsa på 10 meter mellan min tomtgräns och grannens tomtgräns (användes en gång i tiden för att köra ut timmer från området). Kan jag bygga närmare min tomtgräns än 4.5meter utan att fråga någon eftersom det ändå är mer än 10 meter till grannen? Inga andra tomter ligger närmare än 20-30 meter från platsen.

/Anders
 
Din tomtgräns! För att även den 10 m remsan har en ägare som du bör fråga.
 
Den ägs av byalaget == samfälligheten i fritidshusområdet så det blir inget problem. Kan tilläggas att detta är inget praktiskt problem, alla jag pratat med tycker min placering är den som är bäst och stör minst. Skall alltså prata med byalaget och få tillstånd. Området används inte längre och enligt detaljplanebestämmelserna finns det inge möjlighet att använda marken för tomtändamål.

/Anders
 
Får du det på papper, har du inga problem.
 
Jag tror att om 10m remsan räknas som väg (och det kan den mycket väl göra även om den inte används) så skall grannen på andra sidan "vägen" också tillfrågas. Jag vet att man gör så om ett bygglov avviker från detaljplan, då skall även grannar på andra sidan vägen tillfrågas.
 
Om den räknas som vär så brukar det vara mer än 4,5 m som gäller. Jag tror detta skiljer mellan olika kommuner men där jag bor är det 6m som gäller från väg.
 
Man ska inte göra saker mer besvärligt än man behöver. Friggebod är ju byggnadslovsbefriad och be att få på papper från byalaget å kör sen. Men om alla tycker det är bästa stället gör väl grannen det med, och då är det ju inga problem att få på papper från honom också, right?
 
Eld skrev:
Om den räknas som vär så brukar det vara mer än 4,5 m som gäller. Jag tror detta skiljer mellan olika kommuner men där jag bor är det 6m som gäller från väg.
Nja, det brukar finnas s.k prickmark 6 från väg, men det är inte ett generellt krav, utan läggs ut där kommunen tycker det skall vara. OM man har prickmark så är det tuffare än 4,5 m gränsen, inom prickad mark får man inte bevilja bygglov heller (kan gå att få undantag). Prickmark kan läggas ut godtyckligt av kommunen på betydligt större ytor än 6m från väg. Just friggebod tror jag faktiskt att man får bygga på prickmark, men jag är osäker.
 
Hemmakatten
Du skrev svaret själv, hempularen, "inom prickmark får man inte bevilja bygglov". Friggebod kräver inget bygglov och kan därför sättas upp på prickmark. Vi själva har vår friggebod på prickmark.

Dock finns det naturligtvis ingen regel utan undantag och det är att friggebod skall byggas i närheten av huset (man får alltså inte bygga 150m bort på prickmark) och strandskydd gäller även vid uppförande av freiggebod.
 
Hemmakatten skrev:
Du skrev svaret själv, hempularen, "inom prickmark får man inte bevilja bygglov". Friggebod kräver inget bygglov och kan därför sättas upp på prickmark. Vi själva har vår friggebod på prickmark.

Dock finns det naturligtvis ingen regel utan undantag och det är att friggebod skall byggas i närheten av huset (man får alltså inte bygg a 150m bort på prickmark) och strandskydd gäller även vid uppförande av freiggebod.
Oj!??!!??

I Sjöbo får man INTE bygga bodar på prickat! Jag tror du har fel där. Ring din kommun och kolla. Jag tror du kommer bli tvungen att flytta på din friggebod!
 
Misstänker att Kamilenski har rätt. Ordalydelsen i detaljplanebestämmelserna för "prickmark" brukar vara nåt i stil med "Område som ej får bebyggas", dvs det görs ingen skillnad mellan bygglovspliktiga eller bygglovsbefriade byggnader.
 
Min frigga står över tomtgränsen - Grannen äger den ena halvan och den andra är min... Där har ni något att bita i!

Självklart "byggfusk" anno 1979 och vite utföll till båda hushållen 1982 - Men friggan står fortfarande. 3000kr i böter 1982 måste ha svidit i plånboken minsann.
 
Hemmakatten
Jag HAR kollat både med kommun och expertis innan vi byggde friggan.
 
Iofs, varför skulle det vara förbjudet att ha en "parfriggebod"?
 
Det där med sjöbod kan handla om att marken är skyddad mer än av prickmark. Ex. får man inte bygga friggebod på strandskyddat område, eller så kan området ha någon form av K-märkningsnivå som förbjuder friggebodsbyggen. En kollega har ett sommahus i Skåne där man inte får göra någonting överhuvudtaget. Nästan så man behöver bygglov för att klippa gräset. Han åkte på böter (som han lyckades slingra sig ur) efter att ha fällt ett dött frukträd på tomten, höll på att kosta 12 000.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.