T
Tänkte bara tipsa om att det nu är enkelt att få tag på (levereras sedan i våras till privatpersoner av de stora markstenleverantörerna så detta är inte reklam för ett specifik företagt) som kan användas till både det ena och det andra. Vi har använt det för att bygga ett vind och insynsskydd runt vårat utespa och vi är toknöjda. Så levande! Men det var svårt i förväg att föreställa sig resultatet och svårt att hitta bilder från vanliga trädgårdar. Nu är vi nästan färdiga och jag har lagt upp en bild på Stenbolagets FB-sida www.Facebook.com/stenbolaget för den som vill se. Gillar du det så får du gärna gilla Stenbolaget och sen mitt foto eftersom jag är med i en tävling. Men är du nyfiken på gabioner så är bilden värd att se så det är inte bara ett röstfiske :D
 
Det var jättesnyggt med dina gabioner!
Har själv funderat på det som stödmur i neränden av en slänt. Vad kostar gabioner med sten?
 
W
Bra tips. Såg riktigt bra ut. Har själv tipsat om det för ett par år sedan har jag för mig. Har funnits mycket länge, även till privatpersoner såklart. Thulica tex är en aktör här i västsverige.
 
Snyggt. Fick ni hålla på mycket med att lägga rätt sten på rätt plats, eller fyllde ni bara på?

Lite otydligt med storlekarna på hemsidan där.

Gabion rak bredd 200 höjd 100 för 365kr, men vad är djupet?
 
Är det inte som så att man får plocka ihop sin egen gambion... dvs 365 sek för en långsida osv.
Låter osannolikt billigt annars
Om så får du själv välja djup: 50 eller 100 cm.
 
Skrev precis i på en annan tråd och tänkte att det är lika bra att klistra in svar här med angående gabioner, när jag ändå har det i dataminnet.

VIKTIGT !!!
Det alla missar när de köper gabioner är rostskyddet. Finns billiga kinagabioner som rostar efter en vinter eller efter något år eller 2, sedan finns det certifierade testade gabioner.

A och B !!!!

A = Rostskyddet !!!!
1: Kallgalvade gabioner är bara skräp. Kina skräp
2: Varmgalvade gabioner är halvskräp. Kina skräp
3: Alu-zink galvade gabioner vilka tål <1000 timmar saltspraylösning är inget att satsa på.
4: Aluzink Bezinal A Gabioner tål >1000 timmar i saltspraylösning, Bra val !
5: Aluzink Bezinal 2000 A gabioner >3000 timmar i saltspraylösning är kvalitativa gabioner, klarar minst 50-100 år utan att rosta. Bäst Val !

Fråga Alltid efter certifikat på tråden samt ytbeläggning !

B = Tråddimmensionen
Superbudget 2,5 - 3,0 mm
Standard 3,5 - 4,0 mm
Hög kvalitet 4,5 -5 mm

Ha alltid koll på A och B !

Gabioner sätts ihop med spiraler eller med C-ringar (det senare kräver specialverktyg som du köper), vanligtvis.

Känner till 2-3 firmor som levererar kvalitets gabioner, resterande vad jag vet är inte värda pengarna ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.