Hejhej,
Vi bor i tidstypiskt 70tals hus med allt vad det kan innebära haha.. nu är det som så att jag funderat lite på hur mycket jobb det kan innebära (och vad det kan kosta) att öppna upp innertakena på lite mindre än halva huset (handlar kanske om 50 m2 boyta) dvs vardagsrum, matrum, kök och en liten hall - och öppna upp till nock..

Idag har vi vindsutrymme där med knappa ståhöjd på mitten..

Hur gör man? hur ska man tänka? vad tror ni det skulle kosta med material? (vad behöver man för material).. finns för och nackdelar med att öppna upp?

Vad skulle det kosta att leja ut tro? (blir ju en hel del sopor och klättrande)

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden kan jag inte bidra med för jag är en sån som gör allt själv och då kostar ju bara materialet. Det lär kosta mer än att inte göra ngt alls förstås. :)

Själva arbetet behöver inte bli så märkvärdigt, men det beror ju på vilka förutsättningarna är idag. Det du/ni får göra är ju att riva taket mellan boytan och vinden, isolera mot underlagstaket (råspont eller vad det kan vara för tak på ditt hus). Sedan plastar ni eller inte plastar beroende på vilken filosofi ni har, på med det undertak ni vill ha. Klart!

Sedan är den stora frågan hur detta ingrepp kommer påverka ert hus. Nackdelen som jag ser det är att ni helt förlorar uppsikten av vinden. Vinden försvinner ju inte, den blir bara väldigt liten, dvs utrymmet mellan isoleringen och t ex råsponten. Om det börjar mögla där eller läcka in fukt så lär ni upptäcka det först när det uppstår skador och då är det att riva upp allt som gäller. Med en besiktningsbar vind kan ni i tid upptäcka problemen och åtgärda.

Men den risken kan man säkert leva gott med om man verkligen vill ha öppet till nock. En del jobb blir det, men behöver som sagt inte kosta skjortan om ni kan göra en del själva.
 
Tack för inlägget!

Om man nu bortser från själva arbetsinsatsen en stund och så funderar jag på vad du sa om vinden.. eller snarare kanske kommande bristen på en! Hur gör man själva byggnationen mot det befintliga taket? alltså.. hur mycket luft har man? isolering? (man bygger alltså inte ihop det nya med taket utan man har någon slags luftspalt?)

VI har dålig ventilation på vinden, svartmögel .. ja troligen.. men att ha i åtanke är att det har varit takläcka i huset och det är bytt för kanske hm 5 år sedan.. så det är lite kvarvarande resultat av den där läckan.. (de bytte bara allt utvändigt så att säga)

Vi kommer ju fortfarande att ha halva vinden kvar (ovan sovrum och badrum),

MVH Sandra
 
Principen är egentligen precis densamma som du har idag, fast du liksom flyttar upp innertaket närmare yttertaket. Du bör alltså ha en luftspalt mellan isoleringen och det underlagstak du har (kan vara råspont. masonitskivor eller ngt annan spännande). Kan vara några cm bara.

Om läckan var för 5 år sen och mögelväxten inte fortsatt så är det ju bra. Men har det svarta fortsatt att breda ut sig så har ni fortfarande fukt på vinden. I det läget skulle iaf inte jag vilja bygga bort vinden. För som sagt, kommer det till punkten att det måste åtgärdas så innebär det att riva bort hela innertaket och göra halva huset obeboligt. Inte så kulit!
 
Nja, detta känns mycket förenklat. Förslaget ovan förutsätter att du behåller dina nuvarande takstolar och då jag med 100% säkerhet kan säga att de byggda för att inte synas och att de nu blir synliga.
Det du vill göra är att bygga ett ryggåstak misstänker jag, där takstolarna inte syns, eller? Och då måste takstolarna konstrueras om, speciellt om de inte är fribärande utan ligger på någon bärande innervägg. I vissa konstruktioner med låg takvinkel lägger man även en limträbalk längsgående i konstruktionen.
Så innan du går vidare bör du be någon kolla ev. bärande väggar och nuvarande takstolskonstruktion.
 
  • Gilla
Jinikanini och 1 till
  • Laddar…
Ah, stämmer. I min naivitet tänkte jag inte på takstolarna i 70-talshusen.... Har själv ett hus från -36 så jag utgick från den typen av takstol. En del vill ju ha det tvärgående bjälklaget synligt och då hade hederliga gamla ramstolarna funkat. Men i ditt hus är det säkert fackverkstakstolar. Då blir det till att dona med avlastningar mm.

takstolar.jpg

(Bilden kommer från http://www.isolar.se/bygg.asp)
 
  • Gilla
Embridioum och 1 till
  • Laddar…
AndersS: Jag förutsätter också att takstolarna ska vara kvar, det är mycket charmigt.. även om jag tror dig när du säger att de inte är byggda för att synas direkt.. men det borde väl man kunna fixa till? Tycker det är mycket snyggt med högt till tak och lite synliga reglar/balkar kors och tvärs (nu antar jag att de inte kanske går helt kors och tvärs?.. rutnät är lite mycket även för mig.. men själva de stora bärande balkarna får gärna synas)

MVH Sandra

PS - det är bara två korta innerväggar som ska rivas plus en vi byggde själva för ett par år sedan. Så det är inget bärande så långt iaf.
 
Jag har själv inte varit upp på vinden (ni vet att det är ganska högt upp dit va..) men jag ska fråga min andra halva om hur konstruktionen däruppe ser ut. Jag tror att det är trekanter (takstolar) med stödben utåt sidorna.. men som sagt vet ej..

MVH Sandra
 
Snigla skrev:
AndersS: Jag förutsätter också att takstolarna ska vara kvar, det är mycket charmigt.. även om jag tror dig när du säger att de inte är byggda för att synas direkt.. men det borde väl man kunna fixa till? Tycker det är mycket snyggt med högt till tak och lite synliga reglar/balkar kors och tvärs (nu antar jag att de inte kanske går helt kors och tvärs?.. rutnät är lite mycket även för mig.. men själva de stora bärande balkarna får gärna synas)

MVH Sandra

PS - det är bara två korta innerväggar som ska rivas plus en vi byggde själva för ett par år sedan. Så det är inget bärande så långt iaf.
Tyvärr är inte takstolar från -70 talet charmigt, utan du tänker på gamla takstolar från äldre hus där man använder helt annat material och sammanfogningsteknik, samt dimensioner. Merparten av dessa takstolar har förstärkningar/sammanfogningsdelar som inte finns på de äldre konstruktionerna och ser för jä..... ut att ha synligt, enligt min åsikt.
Så vill ni öppna upp så går det givetvis men det kräver att ni lägger ned mycket arbete att bygga om takstolar och säkra konstruktionsmässigt. Har ni inte kunskapen själva är mitt råd att ta hjälp på plats så att ni gör rätt.
Vill inte verka negativ utan saklig då merparten av 70-talshus inte är byggda för just denna förändring att enbart ta bort innertak.
 
  • Gilla
I.Hallberg
  • Laddar…
AndersS: Trodde inte riktigt på att de var fina från början heller, tänkte bara att man kanske kunde göra nått av dem så att säga, Tex planka in dom.. hugga lite i plankorna och måla (förutsätter att man inte har massa andra stödreglar kors och tvärs då..).. min mammas hus har sådana pyntbalkar (eller vad man ska kalla dem) i vardagsrummet och det har alltid sett trevligt ut.. pappa och hon gjorde dem när de flyttade in.

Gör inget om du är negativ hehe, det tycker jag iof inte heller att du är.. utan mer saklig och det är ju vad man vill ha när man kastar ut frågor och tankar här! Visste man allt behövde man ju inte fråga (eller bollplanka med nån)..

Alla idéer man har är ju inte så praktiskt genomförbara.. men skadar ju inte att tänka igenom dom riktigt :)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
mattetvilling skrev:
Har du sett detta underverk av jobb:
[länk]

Ska ta mig en titt tack :)
 
Snigla skrev:
Ska ta mig en titt tack :)
Svimma inte Sandra när du ser ombyggnationen av taket ;) , för det är ett stort och ambitiöst jobb utav trådskaparen. Det finns lite genvägar om du inte vill gå hela vägen och göra det enklare, men det ger en bra bild av ombyggnad hela vägen till ett ryggåstak.:)
 
vi ska i vinter eller höst ge oss på o öppna upp till nock i vårat hus från ca 1909.

vi har mer åt ramverk hålltakstolarna.
tog i våras o bytte tak samt isolerade det då utifrån, så ser mer fram emot att göra det, plus att kunna isolera gaveln uppe på vinden (sista kvar o isolera på huset)
får se om man kanske tillverkar/köper "fuskbjälkar" för att få ett snyggare utseende på dem, då rummet är blivande tv/vardagsrum
 
AndersS skrev:
Svimma inte Sandra när du ser ombyggnationen av taket ;) , för det är ett stort och ambitiöst jobb utav trådskaparen. Det finns lite genvägar om du inte vill gå hela vägen och göra det enklare, men det ger en bra bild av ombyggnad hela vägen till ett ryggåstak.:)
Har redan svimmat haha.. jävlar i mig vilket jobb han lagt ner :wow: den där tråden är numer bokmärkt och jag har gett credits till den det berör.. d^_^b

Har försökt hinta maken om tråden också men han fortsätter titta ner i sina böcker haha.. han vet att det kan vankas på tok för mycket jobb när jag är på det humöret ;)

Jag gillar genvägar dock.. i den mån det fungerar praktiskt. Sa jag att jag gillar genvägar?? ja hm det gjorde jag nog.. vilka genvägar pratar vi om? :p

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.