Taktik är svårt, tror att det mycket beror på hur budgivningen utvecklar sig. Att höja starkt i början tror jag inte på, visserligen blir man snabbt av med ett antal budgivare, men dom skulle försvunnit ialla fall. Det gör bara att mäklaren slipper jobba så mycket.

Däremot så tror jag att det kan vara smart att i vissa lägen höja rejält på sitt sista bud (eller näst sista bud), om inte så många (helst en) är kvar. Ett sätt att markera "detta är mitt hus". Det kan också vara så att mäklaren om han jobbar med "falska" budgivare då inser att detta är ett slutbud. men en sådan markering när många budgivare återstår ger inget. jag tror också att man kan laborera lite med tiderna mellan buden, kan man ex. lägga sitt avgörande bud utanför banktid (och då ev tidsbegränsa budet "kontrakt ikväll" annars inte), så kan man ju hoppas att någon inte lyckas kolla med sin bankkontakt om de kan gå upp ytterligare. På samma sätt kan det kanske vara bra i vissa lägen att försöka dra ut på budgivningen, typ jag återkommer med nytt bud i kväll, etc. Ev. kan man få någon budgivare att tröttna på den hopplösa budgivningen, och hitta något annat. Det är väl kanske om man har en känsla för att huset kommer att dra iväg ovanför ens egen förmåga.
 
co skrev:
Exakt så lyckades vi knipa vårt hus! Fast som sagt om vi köpte det billigare eller dyrare än marknadsvärdet lär vi aldrig få veta och nu är det nästan tio år sedan och värdeökningen på fastigheter har liksom gjort den frågan helt oväsentlig!

Just att lyckas "knipa till sig" ett hus är nog ofta en bra affär. Vi fick reda på att vårt nuvarande hus skulle säljas genom att grannarna till huset (mina svärföräldrar... ::)) som visste att vi var intresserade ringde och skvallrade att det varit en mlkare där. Jag gick upp till mäklaren, frågade vad de skulle komma at begära för huset, och erbjöd begärt pris på stående fot utan visning. Tillade att detta bud gällde om de INTE gick ut med offentlig visning, ville de göra det drog vi tillbaka vårt bud och avvaktade utvecklingen. Men säljarna gillade både oss och tanken på att slippa massa visningar. Så vi fick huset til ett bra pris, och de slapp en massa visningar. Mäklaren slapp en massa jobb! ;) Alla nöjda och glada! :D Särskilt vi eftersom priserna precis efter detta rakade i höjden och vi nog fått betala ca. 200.000 mer ett halvår senare... ;)

Slutsatsen var alltså att så snabbt som möjligt erbjuda ett bra pris och en snabb och enkel överenkommelse för säljaren.
 
Budgivning är också ett lätt sätt för mäklaren att trissa upp priset.Man vet ej om man bjuder över sig själv efter som man inte har någon kontakt med andra budgivare.
Har själv blivit överbjuden med både 100-200 tusen kr sen har mäklaren ringt och sagt att de andra hoppat av.
Mitt råd var iskall lägg ett sista bud i 11 timmen
 
co skrev:
Exakt så lyckades vi knipa vårt hus! Fast som sagt om vi köpte det billigare eller dyrare än marknadsvärdet lär vi aldrig få veta och nu är det nästan tio år sedan och värdeökningen på fastigheter har liksom gjort den frågan helt oväsentlig!
Så knep en köpare vårt första hus. Vi fick ett i vårt tycke mycket bra pris och trevliga köpare på kuppen. Fast man undrar hela tiden om man inte skulle fått ett högre pris om vi haft en riktig visning. En annan surdeg är att vi redan betalat 100.000 för marknadsföringen, Förstasidan och en helsida i Notars bilaga. Det sved i snåltarmen. ;)

mvh
David
 
Sophia skrev:
Slutsatsen var alltså att så snabbt som möjligt erbjuda ett bra pris och en snabb och enkel överenkommelse för säljaren.
Slutsatsen på denna tråd ser ut bli att det fins lika många olika taktiker som det finns objekt til salu :p ::)

Iaf, min kompis lyckades med en liknande taktik som Sophia. Hon var ute efter en större lägenhet i en relativt populärt bostadsområde i en större by. Var med och bjöd på 2 stk med det resultat att hon var med att driva upp prisarna i det området -utan att få lägenhet. Budrundarna hade varit med flera spekulanter som höjde några tusen i slängen, evigvarande således. Bestämde sig då för at byte taktik, och dagen efter visning gick hon til mäklaren - som hon nu blivit kompis med (denna hade varit mäklare för hennes första lägenhet, och skulle sälja den igen :) ). Ingen hade lagt in bud änn, hon la då in et tidsbegrensat bud på 2t 150.000 över utropspris (eller något så där, ungefär det samma som dom andra lägenhetarna hade gått för). Mäklaren hade faktiskt inte varit med om något likande, men lyckades få säljaren acceptera. Då blev det fest! ;D
 
Ett tips till. Om du verkligen hittat "drömhuset", gör så här. Sätt först ett tak på vad du är beredd att betala. När budgivningen överskrider din gräns, så fortsätter du att buda.... När du sedan "vunnit" budgivningen så anlitar du givetvis en besiktningsman som förhoppningsvis ser i vilket skick huset är. Efter besiktningen så prutar du ner prislappen till din tänkta gräns......

Jag förlorade nyligen en budgivning pga att jag i n t e gjorde som jag just beskrivit. Utgångspris var 795.000 (gammalt hus...). Min gräns lade jag på 1.060.000. Budgivningen slutade på ca 1.250.000. Läste sedan på villavärdet.se att huset sålts för 800.000 kr!

Är det så att det inte är rimligt att komma ner i ditt tänkta högstabud så är det bara att hoppa av.... ;)

Låter det som en rimlig taktik?! Jag tycker det...
 
Visst ska man bjuda först, och sedan "ifall" man hittar stora fel pruta.
Det extemt stora glappet på 450 000 kr kan nog inte förklaras av prutning. Jag gissar mera på svarta pengar! Ifall någon vill pruta närmare 40 procent efter lagt bud så borde säljaren sagt nej!
 
Håller helt med i "mitt" fall. Antingen svarta pengar, eller mkt allvarliga fel på huset....
 
...men om då säljaren inte accepterar ditt prutande så kan han sälja till nummer två ???
 
En bra taktik i budgivning är att sätta upp en gräns för sig själv, annars kan man i "stridens hetta" råka gå längre än man tänkt. Det är som på auktion, man måste hålla huvudet kallt.

Sedan tror jag absolut på att sätta sin gräns lite "ojämnt". Vi fick vår förra bostad genom att gå 10.000 kr över ett jämnt 100.000-tal.

Det här med mäklare som tar in "falska budgivare" tycker jag man kan stävja genom att prata med mäklaren. Jag pratade med honom redan innan och sa att vi hade vår finansiering klar samt att jag efter budgivningen (per telefon) skulle vilja ha namnen på de andra som bjudit. Jag fick lite namn och det kändes bra, jag ringde dem inte och dubbelkollade i och för sig.
 
ja, accepterar han inte mitt prutande så kan jag gå miste om hela kakan. Men då har jag i a f varit med ordentligt i matchen... :-/
 
Vi är nyblivna husägare till ett hus som vi är jätteglada att vi "fick". Det är det mest perfekta läget, lagom stort, lagom trädgård och allt. Vi betalade nästan 500 000 över utgångspris pga att området är så populärt och totalt blev det 2,1 milj... DOCK är huset i nedgånget skick vad gäller ytskikt osv (helt friskt annars, nytt tak och inga stora akuta åtgärder behövs förutom total uppfräschnin inuti, nytt kök, badrum och nya stammar mm.) Men allt detta visste vi ju, det syntes vid visningen och som sagt, inga akuta grejer framkom vid besiktningen (2 st olika). Nu får jag för mig, genom vissa inlägg här på forumet, att vi kunde ha kommit undan billigare genom att pruta efter att vi vunnit budgivningen.... Men hur skulle det gått till? Vi kan ju inte komma och gnälla på saker som var fullt synliga vid visningarna och inga andra nedslag har ju framkommit? Huset är nedgånget inredningsmässigt helt enkelt.....
 
Men nu gällde det väl inte "allmänt" slitage, utan större saker som är svåra att se på husvisningen..
Förresten, provade ni att pruta!? ???

Faktum kvarstår att det hus jag bjöd på gick för 1.250.000 kr, trodde jag. Men nu visade sig att det gick för 800.000 kr. 260.000 kr under mitt bud.......(jag hade bjudit 1.060.000 kr....) :-/
 
Taktiken verkar funka så nu behöver jag era tummar! Vi är två stycken kvar och vi har precis passerat 2 miljonerstrecket! Håll en tumme för att den andra budgivaren hade sin gräns där och lägger sig är ni snälla;-)
 
Tycker det hela är oseriöst.

Som säljare bör man genomföra en besiktning av huset innan fösäljning och adressera de eventuell fel som uppkommer i besiktningsprotokollet. Det kan naturligtvis finnas kvar saker i besiktningsprotokollet som man inte gör något åt men obereonde av vilket så infomeras blivande köpare om detta då protokollet ingår i försäljningshandlingarna. På detta sätt stoppar man dom ytterst oseriösa budgivarna som har uttalat sig på denna tråd. Visst kan man ge överbud för att sedan hoppas på att en eventuell besiktning pekar på saker som man "rimligtvis" inte kunde förstå själv när man tittade på huset.

Att föregår sådan dumhet är det enda rätta.

/Sunemangs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.