Hej,
vi har ägt en fastighet sedan 1990, för två år sedan bestämde vi oss för att riva vårt gamla hus och bygga ett nytt. Vi kontaktade då Vattenfall (vår nätägare) som kom med ett byggskåp (som vi hyr av dom) och kopplade bort vårt gamla hus samt flyttade in vår elmätare i byggskåpet. När nu huset börjar bli klart och vi vill koppla in det vill Vattenfall ha drygt 26 000:- för en nyinstallation!!!!! Vi har alltså haft ett obrutet abbonemang på fastigheten sedan 1990. Vad säger ni, det här kan väl ändå inte vara riktigt?

MVH
Stenper
 
nepp det är inte rickigt, be att få tala med en som kan reglerna. Du kan plocka fram en gammal räkning som bevis på att ni har hafft anslutningen sen tidigare.
 
Vi gjorde som Bonnen sa och dom är inte riktigt lika tvärsäkra på att vi ska betala längre!!

/Stenper
 
Låter som sagt fel,

Jag köpte nu i sommar en fastighet där Vattenfall äger nätet, även vi ska riva huset och bygga nytt.
Efter att ha pratat med Vattenfalls kundtjänst och tekniker så gjorde vi såhär:

-Köpte ett fasadmätarskåp som monteras på en ställning med skärmtak.
-Kontaktade en elfirma som skickade en elmätarflytt till Vattenfall.
-Jag fick själv ansvara för att gräva fram inkommande matarledning, från tomtgräns till huset.
-Vattenfalls elektriker kom och flyttade mätaren från huet till skåpet (helt gratis).
-Nu har jag byggel till samma taxa som ett helt vanligt elabonemang.
-När jag byggt klart så flyttar vi fasadskåpet till husväggen till en kostnad av 3300kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.