Hej,

vi har dållig avrinning från vårt dagvatten. Vid häftigt regn trycks vatten ut genom rörskarvarna i stuprören. Vi har haft hit Sita för slamsugning av dagvattenbrunn och spolning av rörsystemet. Det verkar dock inte ha hjälpt. I brunnen finns tre utlopp. Ett från husets regnattensystem och dränering och ett från garagets dito. Sen finns utloppet till kommuns dagvattensystem med vattenlås. Den senare vet jag ej hur det fungerar. Det finns ett blått lock i mitten av brunnen. Finns det någon renssil i det rörsystemet eller något som kan sänka förmågan till avrinning. Igår kom det ca: 5 mm under en 5-minutersperiod och då sprutade vatten från stuprörens skarvar. Jag tittade i dagbrunnen direkt efter regnvädret och vattennivån var ca en halvmeter högre än normalt, dvs en bra bit över det blå locket som inte syntes. Bifogar bilder på brunnen som jag har tagit idag på förmiddagen. Jag beräknade vattenflödet till ca 600l/min baserat på takytan och regnintenisteten. Jag har en ganska exakt väderstation på tomten som ger tillförlitliga värden.

Är det något jag kan gör för att förbättra avrinningen till kommunens dagvattensystem. Går det att rensa något i det rörsystemet såsom sil eller är det endast ett vattenlås och vad är det blå locket till för?? Jag kommer inte ner till det blå locket för att titta själv. Har för korta armar :)

mvh/Uffe
 
  • 20110830_113602-5645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Prova att spola vatten från trädgårdsslangen i dagvattenbrunnen på bilden och se om det rinner undan. Rinner det inte undan måste det ju vara något stopp ut mot eller i kommunens dagvattenledning.
Troligen sitter det ett T-rör som vattenlås och det blåa locket täcker den ena delen av T-röret. Troligen är det gjort så för att man ska kunna komma åt att rensa i röret ut mot gatan.
Kan du hitta brunnen där ledningen ansluter till kommunens nät kan du ju ev se hur det rinner där när du spolar i din brunn.
 
Ska testa det, men risken är att trädgårdsslang inte kan leverera det vattenflöde som behövs. Men jag tackar för tipset och går ut och provar.
 
Nu har jag provat med vattenslang och vattnet stiger till alldeles överkant på röret till kommunens ledning och då är halva rören från huset täckt av vatten. Borde inte avrinningen vara bättre och nivån vara i underkant på röret som går till kommunens ledning vid såpass litet vattenflöde som det var nu? Är det något som kan klägga igen innanför det blå locket?
Läge att att beställa spolning, sugning av röret till kommunens del kanske?

Tacksam för råd
/Uffe
 
U ulwivst skrev:
Nu har jag provat med vattenslang och vattnet stiger till alldeles överkant på röret till kommunens ledning och då är halva rören från huset täckt av vatten. Borde inte avrinningen vara bättre och nivån vara i underkant på röret som går till kommunens ledning vid såpass litet vattenflöde som det var nu? Är det något som kan klägga igen innanför det blå locket?
Läge att att beställa spolning, sugning av röret till kommunens del kanske?

Tacksam för råd
/Uffe
Hej Uffe!
Jag står i vad jag tror är ett liknande problem, vid kraftigt regn så kommer där upp vatten från en golvbrunn i källaren.
Hur löste det sig för dig?

Mvh
// Robin
 
Hej, enda lösningen för vår del är nog att byta dränering runt huset eller dra ut regnvattnet på grönområdet.
Vi har ingen golvbrunn då vi har enplanshus med torpargrund som ändå är hyfsat torr, så vi har inte gjort något ännu mer än att försökt spola dräneringen med spolbil.
Misstänker att du har ett större bekymmer och kanske behöver backventil eller liknande för att slippa få upp vatten från golvbrunnen.

Mvh
//Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.