D
Vadå? 5-10% förlust är nätförlusterna i distributionsnätet. Inte förlusterna i själva villacentralen eller liknande. Det är väl många olika faktorer som påverkar kWh-priset både när det gäller el och fjärrvärme, så vilket som är billigast per kWh ut till kund avgörs ju till ganska liten del av distributionsförluster.
 
Nätförluster och annat är det enda som kan skilja. Den sas "lägsta" formen av energi är ren värme. Energin försvinner inte utan omvandlas bara. Alla förluster i system sker i slutändan i form av värme. Oavsett vad som händer i villan så blir effektiviteten 100% eftersom även förlusterna är värme.

Påståendet att fjärrvärmekilowatt är effektivare än motsvarande elkilowatt är alltså ren lögn. Det finns inga svarta hål i panncentralen som upphäver termodynamiken.

VH/Findus
 
prototypen skrev:
Förlusten i elnätet ska visst vara runt 5%.
Fjärrvärmen vet jag inte med ett delta T på 120 grader och en isolering på 5-6 cm kan ju inte vara förlustfri.

Protte
Menar du att delta T skulle vara 120 grader? Om jag förstår rätt skulle det innebära att du lämnar tillbaka nära nog nollgradigt vatten?

Om det är något jag inte fattat, så upplys mig gärna.

ΔT är den temperatursänkning som fjärrvärmevattnet får i din fjärrvärmecentral (räknat som skillnaden mellan levererat fjärrvärmevatten och returvatten). Hur stor sänkningen är beror i sin tur på hur värmesystemet i din fastighet är uppbyggt.
 
Tror nog att Protte menade när rören ligger i backen. Där har du ju det varma vattnet i rören och den (ska vara) kalla marken utanför. Men 5-6 cm isolering tror inte jag stoppar all värme.....
 
D
Nej isoleringen stoppar nog inte all värme. Men sedan antar jag att man inte kan säga ett delta t på 120 grader och 5-6 cm isolering. Det är ju inte så att det blåser en nollgradig storm utanför rören där nere djupt ner i marken. Har inte satt mig in i hur man räknar, men antar att det är viss skillnad när de är nedgrävda i jord. Antingen att man får räkna på ett annat delta t eller en annan lambda då jorden bidrar med isolering.

Men som sagt. Bara som jag tycker spontant utan att ha satt mig in i det.
 
Som el/fjärrvärmekund så betalar du ju bara för värmen/energin som når fram till huset, om det är 10% förluster på vägen från källan så drabbar det inte den enskilde konsumenten.
Det kwh pris som är satt är ju dessutom redan anpassat för att täcka förlusterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.