Mimmi_74 skrev:
Sen är en viktig aspekt förhållandet till sambon. Att leva i ett renoveringsprojekt kan vara väldigt påfrestande på ett förhållande. Är ni villiga att riskera detta?
Jag skulle tycka att det var fruktansvärt påfrestande att flytta in i ett helt färdigt hus där ingenting behöver fixas. Vilken mardröm........:cool:
 
Håller fullständigt med dig, men det låter som Mimmi har dåliga erfarenheter!
 
M
Personligen så har jag inga dåliga erfarenheter, men det räcker att titta på vänner och bekanta som tagit sig vatten över huvudet i sina renoveringsprojekt eller på "Arga snickaren". Visst renoverar och bygger vi också men tar det i etapper i ett lagom tempo.
 
Jag lägger inga värderingar i det ena eller andra förhållningssättet till detta - konstaterar bara att myntet har två sidor.
 
Vi flyttade in i vårt radhus som är jättefint renoverat. Men skulle vilja ta steget till en villa och då få renovera efter hur vi vill ha vårt drömhus. Givetvis vill vi inte riskera vårt förhållande, men jag tror nog att detta stärker förhållandet när båda får vara med och bygga sitt hus efter hur vi vill ha allt. Men absolut en bra poäng
 
Gjorde en liknande grej i Stockholm förra sommaren på ett hus på ca 150kvm. Jämförde många offerter, tog in referenser från vänner och bekanta och letade noggrant minst sagt. Här kommer lite input.

Putsa fasaden 230-330" ("213 kvm fasadyta men inte så mycket vinklar och vrår)

Dra ny el inkl elcentral, flytt kök mm 90"

Badrum 9 kvm ca 175"!!! Ja det kostade så mycket med dagens tätskikt=duk, specialväggskivor, lite flytt av avlopp, rivning, gjutning av nytt golv för korrekt fall, nytt innertak med spotlights, IKEA inredning och ganska standardbetonade kakel/klinker, golvvärme, några spottar, rörmokeri, duschvägg osv. Blir måååånga kvm vägg på ett sånt badrum.

Nytt kök (IKEA) på ny plats i huset ca 45" i skåp och inredningar och etjocka ekskivor från IKEA. Sen tillkommer vitvaror, diskbänk, blandare, eljobb, rörmokeri, snickare för uppmontering osv. Sotarbesiktning för flytt fläkt, bygglov för det osv

Ommålning alla rum inkl renoveringstapet och ganska standardbetonad tapet på det ca 250-300tim med proffs som gjorde det noggrannt så ca 120"

Lite rörmokeri för flytt av kök, byte en stam mm 50"

Snickare som "hjälp" byta ett innertak ca 30kvm, flytta/öppna upp någon vägg, lägga igen någon dörr. Lägga golv på ca 20kvm, byta alla innerdörrar osv 100"

Jag var personligen med och hjälpte till de flesta dagarna och det var riktigt duktiga hantverkare som jobbade på! prisnivå ca 400-550kr/tim

Bergvärme inatallation på befintlig pannas plats, 9kw 170m borrdjup, 140" vilket var riktigt billigt. En bekant gjorde om samma i våras och då låg offerterna på 145-175" för exakt samma installation. Sen tillkommer bygglov för det, ev skrotning av befintlig tank och panna.

Så jag personligen tror du har mycket svårt att få till det för under 1milj. Jag lade personligen ned ca 600-700tim, en bekant 300tim och min fru säkert 200tim utöver hantverkarna. Men då målade vi själv även om garage invändigt, hela källaren på 75kvm, täckte alla golv, rev och hämtade/flyttade material mm

Att installera vattenburen värme utöver det kan du nog räkna med ca 5000-8000kr/element inklusive arbete beroende på hur lätt det är att dra rör osv

ROT avdraget är en pöl i världshavet vid en sån här totalrenovering...

Byggde nytt för 5 år sedan och det är också betydligt dyrare än de flesta kalkylerar med. Tillkommer massor när man tror att man räknat med allt!
 
Redigerat:
Gör i princip samma sak, är färdig med endel av momenten. (detta är dock ej i sthlm)

1. Byta tak samt isolera mer förmodligen (gamla är eternit och jag vill ha betongpannor)
Spont, papp e.t.c allt utom pannorna 20 000, sprutade ca 250mm vitull kostade ~14000, förstärkte takstolar, gles, plast, virke e.t.c 15000.

2. Renovera fasad (putsfasad och då måla om)


3. Nytt kök med golv, tak och väggar samt vitvaror
70 000 (granit klinkers golv, mellansegmentet med vitvaror, (med extra lull lull vinkyl e.t.c) annars ikea ekkök, bänkskivor ej klara.

4. 4 st sovrum med nya väggar, golv, tak och målning
5000/rum (14mm ekparkett, gips spackel microlite på väggar & tak samt 4 strykningar

5. 2st Badrum ca 6-8kvm med dusch i varje, nya väggar, golv, tak golvvärme
1st 6m2 totalt inkl reglar gips våtrumsskivor kakel & klinkers vägghängd toalett mora blandare ikea badrumsinredning spottar e.t.c 27000kr
1st 9m2 liknande standard annan inredning dock, 34000

6. Pannrum, nytt värmesystem för vattenburen värme, ev bergvärme
Konvertering från direktel --> vattenburen golvvärme i 3 plan, ved + luft/vatten ca 150 000

7. Ny rördragning för vattenburen värme i hela huset (2 våningar)
se ovan

8. Ny el i hela huset samt nätverk draget till 4 sovrum samt 2 vardagsrum
allt efter samt inkl mätartavlan bytt. 6000kr (hade en del sedan tidigare)

9. 2st vardagsrum, byta golv, tak, väggar samt 1 kamin, renovera befintlig skorsten.
Glidgjutning 3 pipor * 8m inkl ny stos, kamin e.t.c i runda slängar 20 000 (kaminen 15000kr av detta)

10. Nya rör för avlopp mm
Avlopp samt ink vatten in i huset gick på ungefär 6000kr inkl grävning, 12 m till den kommunala anslutningspunkten.

Mycket gjort själv med hjälp från goda vänner, material av hög klass,
 
Hur byter man golv, tak och väggar i 2 vardagsrum för 5000kr och använder material av hög klass?
Annars ser jag inget som avviker om man gjort det mesta själv/svart. Materialet kostar ju ungefär samma oavsätt var i landet man bor.
 
Klickgolv 20 kvm på kampanj kostar ca 1000:-
Rot-gips 100:- skiva 1800:-
spackel och remsor till gipset 300:- 300:-
skruv till skruvaut. max 300:- 300:-
tapet på utförsäljning från 50:- /rullen 600:-
snickerifärg till lister 200:- 200:-
takfärg 200:- 200:- summa 4400:- 600:- kvar att köpa lim,penslar,spackelspade,svamp och borste till tapet, det går om man vill, men tror mera att det går på det dubbla. Detta är inga lågbudgetpriser utan från återförsäljare med hög klass på sina varor, det gäller att ha pengar över när det finns bra erbjudanden, själv köper jag matrial som jag oftast inte har användning för just nu, bara det är bra priser så kan man köpa ett litet lager...
 
Hm! Glömde tråden, börjar bli gammal och senil, jo Tobbe din kalkyl kan mycket väl hålla, det gäller bara att hålla i pengarna, planera inköpen noga, alla små extra detaljer gör att du/ni spräcker budgeten rejält. Vet det av erfarenhet.
Ps Taket ska inte ens kosta så mycket du budgeterat, badrummen ligger något lågt räkna på 20% mera, ta in riktiga offerter på dem och glöm inte att vara med och dokumentera arbetsmomenten i våtrummen, oavsett om du gör det själv eller lejer ut. Jag arbetar själv med våtrum, så jag vet att seriösa firmor INTE blir sura om ni fotar under arbetets gång.
Hela din renovering kan kosta mellan 800 000:- till 2 000 000:- för något likvärdiga renoveringar beroende hur noga ni är med att få det nyaste på marknaden. Det skiljer alltså en hel del för "likvärdig" slutprodukt som i detta fall är denna fastighet...
Lycka till! Husbyggare/badrumsbyggare, vet att många inte kommer att hålla med mig om "mina" prissättningar men vi har dessa priser i Dalarna iaf!
 
Putsfasaden kostar mellan 350:- och 1400:- kvadratmatern beroende på om du gör arbetet själv,färdigpigmenterad puts, tunnputs eller tjockputs, eller lejer bort allt till en firma, det kostar i ditt fall som dyrast ca 300 000:- för fasaden....lite beroende på hur skicket är.
 
Jag tyckte att jag handlade budget till mitt vardagsrum (30kvm) och hittade följande kvitton på detta (år 2005):
Klickgolv : 3300
Renov.gips : 1318
Tapet : 2770
Takfärg : 700
Grålumppapp : 160
Brytare/uttag : 909
Spackel, skruv, lim : 506
Lister/foder : 789
----------------------------
Summa : 10.452kr
Och detta är för ETT vardagsrum. Därför blev jag lite skeptisk till halva kostnaden för 2 vardagsrum. Nu förtäljer inte historien storleken på rummen, är det 2st X 7,5kvm så kanske det fungerar:)
 
Lät helrenovera min villa på 300+ kvadrat under tiden 2007-2011. Nu nästan klar. Nytt tak, nya hängrännor, dränerat runt om hela huset. Två nya kök, fyra badrum, två toaletter, allt helrenoverat. Nya ytskikt i 10 rum totalt. Bastu. Trädgård med nya gräsmattor, två murar, stensatt uppfart + en ganska lång trappa. Valde inte de dyraste materialen, men bra kvalitet, t ex Kährs trägolv i ekfanér istället för äkta parkett, granitskivor i köken, Ballingslöv kök och Husqvarna vitvaror.
Är nu uppe i över 4 mille. Så jag tror du får räkna med 2 mille för din kåk. Jag budgeterade för 3,3 mille, men särskilt kök och våtutrymmen har en tendens att bli mycket dyrare än man tror.
 
Vad jobbar du med Szture? ;)
 
Jag är jurist. Och du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.