Vi ska dränera på husets ena sida eftersom vi dels ska byta trappa och dels gräva ur för en plattyta. Idag fick jag höra att man helst bör vänta en vinter efter dräneringen innan man belägger plattytan så att massorna hinner sätta sig ordentligt. Stämmer detta? Är det dumt att lägga plattorna direkt efter att dräneringsarbetet är slutfört?
 
Ja det är dumt om du paddar med tung padda kan du lägga plattor på närmades direkt men annars så måste du vattna ner och låta vintern passera
 
lexus skrev:
Vi ska dränera på husets ena sida eftersom vi dels ska byta trappa och dels gräva ur för en plattyta. Idag fick jag höra att man helst bör vänta en vinter efter dräneringen innan man belägger plattytan så att massorna hinner sätta sig ordentligt. Stämmer detta? Är det dumt att lägga plattorna direkt efter att dräneringsarbetet är slutfört?
Aldrig gjort. Har dränerat och lagt plattor direkt. Kunden har inte klagat iallfall.
 
Att vänta 1 år är inte fel. Har man en gjuten betongvägg så kan man köra med storpadda, murad grund, padda inte om du vill undvika att parkera paddan inne i källaren. En padda slår ungefär 1cm/10kg vikt. Dvs. en 500kg's padda slår 50cm.
Vidare ska sägas att det beror på vilken typ av material som används vid återfyllnad. Kör man makadam från dränröret och hela vägen upp så räcker det att padda på toppen med en 100kg's om det inte ska gå biltrafik på plattytan.
 
Vi får väl se hur vädret blir framåt. Om man slipper det här evinnerliga regnandet så kanske man kan hinna få på plattorna i höst. Markentreprenören hävdar att man paddar återfyllnaden tillräckligt för att kunna lägga plattor direkt efter. Får väl se. Hade jag fått bestämma så hade vi väntat men nu är det ju hustrun som är otålig och då är det väl bäst att lyda :) Men om vi får sättningar så får hon göra om det till våren.
 
lexus skrev:
Markentreprenören hävdar att man paddar återfyllnaden tillräckligt för att kunna lägga plattor direkt efter..
Det är inga problem fortfarande..

Packar man det dåligt blir det sättningar, say no more.
 
Kan tillägga att vi väntade. Och då fick jag reda på av skatteverket att man får återställa befintligt markskikt såsom det var innan dränering med ROT om det inte går mer än en månad efter det att dräneringen avslutades...

Nu var rent återställande ingen mening för oss, vi ville bygga till/ut, men ändå. Vänta alltså inte ett år om du tänkt betala någon för att göra det. (Eller överklaga, när jag sade att "men vår firma rekommenderade att man väntade ett år," så svarade tanten i andra änden "Men då skall ni ju helt klart överklaga!"...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.