Hejsan

Jag står i begrepp att påbörja ett garagebygge på ca 120kvm och funderar lite över värme i garaget. Har tänkt att en luft-luft-värmepump vore enkelt och smidigt.

I villan har jag pelletsvärme.

Eftersom jag tänker dra ut varm/kall-vatten från villan till garaget är det nog inte så mycket extrajobb och extrakostnad att också dra dit rör för vattenburen värme. Då antar jag att golvvärme ligger nära till hands i garaget.

Nu undrar jag vad ni här på forumet ser för för- respektie nackdelar med respektive alternativ, luftluft och golvvärme, både praktiska och ekonomiska.

Thomas
 
Börja med att kolla om du har kapacitet kvar i pannan för 120kvm. Det kommer säkert att behövas en extra cirkpump och har du inte golvvärme i huset så kan du behöva en shunt också.

Skall du inte värma upp det ständigt så är något luftburet att föredra. Kanske tom en "byggfläkt" även om den drar mycket så värmer den fort och kostar i princip inget i investering.

Har du tänkt ha på värme hela tiden är något som har bättre driftsekonomi att föredra. Skall du ha luft-luft så kan du ändå behöva stöd i någon form då de inte ger så många W när det blir riktigt kallt. Den effekt som anges i specar brukar vara vid -7. Så med luft-luft bör du tänka på att du kan behöva mer än dubbla effekten för att ha någon värme alls när det blir kallt.
 
Hejsan

Tack för svaret, har inte tänkt på effektiviteten vid kalla temperaturer, det är ju helt klart en viktig bit. Det är ju när det är kallt den behövs mest...

`Tanken är att alltid ha en viss nivå på tempen i garaget. Pannan klarar det nog, men jag ska kolla lite på det med panna och effektbehov m.m. kan vara intressant ändå.

Hur mycket extraprylar skall ner i plattan när man lägger golvvärme ingjuten i plattan, är det bara slangen som tillkommer eller är det fler grejer?
 
Det är bara slangen som skall ner. Dock så kommer du att behöva dela upp det på säkert en 5-6 slingor då var slinga klarar ca 20-25m2 (har för mig att det blir ca 3m/m2 för 20mm slang, CC 30) och sedan en fördelare med ventiler på det. Dock så är det fri golvyta - kantbalk som är uppvärmd yta så i ditt fall är det kanske 100-110 beroende på väggar osv.

Det kan behövas några gångers fundering på vart man skall placera skåpet för fördelaren kontra slingorna, shunt och inkommande så det bli optimalt.
 
Du har ju möjlighet att få ner golvvärmen nu.. innan du gjuter..
Men inte sedan. :)
Jag skulle lagt ner slingorn när jag ändå håller på, och ska sen en kulvert ut, så ligger det väl nära till hands.
Om pannan räcker till osv.
Ser inga nackdelar med golvvärmen, har det själv i garaget.
3slingor på 78m2
 
Ja, det får nog bli till att lägga ner golvvärmeslang. Varför ska man ha flera slingor?
 
Jag gissar att det framförallt har med cirkpump men kanske också jämn värme att göra.
 
FredrikR skrev:
Jag gissar att det framförallt har med cirkpump men kanske också jämn värme att göra.
Ja jag funderade lite på det där, men har inga formler i huvudet om hur tryck och flöde förhåller sig till rörlängd och diameter, annars skulle man nog snabbt se det. Om man med en cirk.pump delar flödet på 3 slingor, så blir det 1/3 av flödet i varje slinga. Varje slinga blir bara 1/3 av längden men totala längden är fortfarande densamma. Det lägre hastigheten borde göra att det blir lättare för pumpen men å andra sidan är det tre parallella slingor. Känns som att det går åt samma effekt att pumpa då det är samma mängd och samma totala längd.

När det gäller värmefördelning kan man ju mycket väl lägga slangen så att till- och frånlopp, sett från mitten av slingan, löper jämte varandra hela vägen och på så vis jämna ut värmefördelningen.

Kanske har det att göra med längden i vilken rören levereras?
 
thomasx skrev:
Kanske har det att göra med längden i vilken rören levereras?
Njae, du kan få 500m slang på en rulle om du vill. :)

Från Uponors sida:
Generellt för Wirsbo-pePEX Q&E-rör 20x2 mm bör längden inte vara mer än 80–100 m, för Wirsbo-pePEX Q&E-rör 17x2 mm är den 80–85 m och för Wirsbo-evalPEX-rör 12x2 mm gäller 50–55 m. Längden avgör hur stort tryckfall det blir över slingorna som i sin tur är beroende av hur mycket cirkulationspumpen kan leverera, därför måste slinglängden begränsas.
 
thomasx skrev:
Ja, det får nog bli till att lägga ner golvvärmeslang. Varför ska man ha flera slingor?
Som någon annan saxade från Uponors hemsida så har det med tryckfall i slangen att göra. Med 20 mm slang är ett lämpligt val att ha fyra lika långa slingor om 90m/st. Det ger 120 kvm med CC300 på slangen. Det underlättar styrningen med lika långa slingor då flödet och tryckfallet blir i det närmaste identiskt i de olika slingorna.
 
Bra, tack för info!
 
Det är inte bara tryckfallet som skulle bli ett problem med bara 1 slinga. Det skulle bli otroligt stor skillnad i vattentemp från början till slut så ena sidan skulle vara kokhet och den andra iskall. För att kompensera det skulle det måsta till otroligt komplicerad läggning av rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.