Vi skall göra om vårt badrum. En av väggarna vätter ut mot en äng och inga grannar i sikte. Min idè är att montera en stor vägg av glas. Vad tror ni om detta? Kommer det att dra kallt? Vad skall man satsa på för glas? Hade varit kul om man kunde skjuta en bit av glaset åt sidan så man kan ligga och njuta av sommarens härliga sol rakt in i badkaret.

Kom gärna med tips om detta. Väggen är 4 meter bred.
Mvh Martin
 
Ni får väl sätta larm-minering på ängen....

Borde väl gå att enkelt göra med isolerglasvarinater av uterums glaspartier. Kolla skånska byggvaror ex.
 
Detta kan bli ursnyggt! Blir lite avis...
 
Låter såååå fräckt!! ;D ;D

Hoppas inte det är några fågelskådare i närheten ;)
 
esch.... glaset blir immig och oklar av ånga och kondens på ingen tid om den har så dålig isoleringsförmåga som uterumsglas ;)
gaia
 
gaia skrev:
esch.... glaset blir immig och oklar av ånga och kondens på ingen tid om den har så dålig isoleringsförmåga som uterumsglas ;)
gaia
Det finns väl medel mot sånt oxå.

Låter helfräckt tycker jag.
 
Fräckt, men vansinnigt opraktiskt. Kondens, kalkavlagringar i stora förnsterpartier. Ingen övrig insynskydd, hm. Vad anser t.ex. tonårsdöttrar om arrangemanget?

Satsa på högt sittande fönster och öppningsbara takfönster. Om det inte hänger på kostnaden så finns det lösningar för glaspartier i taket som kan skjutas undan.
 
Så himla opraktiskt behöver det väl inte bli! Om inte fönstrena utsätts för direkt vatten (vilket fönster aldrig ska) blir det ju inte mer kalkavlagringar än på vilket badrumsfönster som helst. Kondens kan undvikas med en badrumsfläkt. Insynsskydd behöver ni kanske inte ha men en tunn gardin eller rullgardins som dras för/ner vid önskat behov löser det.
Nej, kör ni på denna idé som kommer bli fantastiskt underbar!
 
En fråga som nästan hör dit. Finns det glaspartier som kan sättas som yttervägg till en bastu?
 
FlitigaLisa skrev:
Så himla opraktiskt behöver det väl inte bli! Om inte fönstrena utsätts för direkt vatten (vilket fönster aldrig ska) blir det ju inte mer kalkavlagringar än på vilket badrumsfönster som helst. Kondens kan undvikas med en badrumsfläkt.
Badrumsfläkten behövs inte, jag glömde en detalj... inga problem med varken kondens eller avlagringar, skjutdörrarna står ju öppna! :D
 
Det här låter helgalet och helballt tycker jag. Måste bara få se bilder på detta om ni genomför det. GO FOR IT! Själva kommer vi ha en ytterdörr från badrummet till altanen så man kan kliva ut där direkt efter bastun och eftersvettas med ett glas kall god dryck.

Bolets: "så man kan ligga och njuta av sommarens härliga sol rakt in i badkaret" skulle inte funka för mig för jag gillar inte att ta ett bad mitt i sommaren när det är varmt ute. Bada badkar hör till vintern för min del men vi är ju alla olika.

 
Ni får väl sätta larm-minering på ängen....
Annars kan man ju sätta sådana häringa betalkikare ute på ängen så har badrummet snart betalat sig ;D
 
Hemmakatten
Vi skall ha ett golv till tak-fönster i vårt blivande badrum. Badkaret precis innanför rutan, nedsänkt i golvet. Utanför glasrutan en jacuzzi nedsänkt i den lilla "privata" verandan med hela gavlar. Nu har vi ingen insyn, bara en liten ängsbacke ner till sjön.
 
Hemmakatten skrev:
Vi skall ha ett golv till tak-fönster i vårt blivande badrum. Badkaret precis innanför rutan, nedsänkt i golvet. Utanför glasrutan en jacuzzi nedsänkt i den lilla "privata" verandan med hela gavlar. Nu har vi ingen insyn, bara en liten ängsbacke ner till sjön.

Jag har sett samma lösning i ett badrum i Frankrike hos en kompis till min sambo. Det var jätte häftigt!
Man blev lite avis... redan byggt huset
:-/
 
Hemmakatten
Tror också det kommer bli underbart! Nu är det tyvärr fortfarande på ritstadiet hos arkitekterna, så jag får vänta till nästa år innan jag kan ligga ute i den varma jacuzzin och titta på stjärnorna. För mig som älskar att bada är detta en klockren lösning. Bad BÅDE inne och ute! ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.