Hur bedömer ni detta. För ett år sen köpte jag en kall mangel av märket Cylinda. Ganska exakt efter 12 mån och 3 veckor har den gått sönder. Motor vill inte röra sig. Som om den hade skurit. Man kan röra den typ 50 grader sen tar det stopp. Tvingar man den förbi, släpper det tills den kommer till samma läge och då blir det stopp igen.

Enligt Cylinda är det ett typiskt fel som man som konsument själv kan påverka således går det inte att kräva att detta åtgärdas under reklamation.

De skulle titta en gång till på detta (Det är Elektroskandia).

Vad tycker ni?
 
Det har inget med reklemation att göra för då ska felet funnits vid köpet. Dock om du har garanti kvar så går det under den.
 
huggan, det beror ju på hur lång garantin är, garanti är ju ett frivilligt åtagande från tillverkaren eller säljaren. Var garantin ett år är det kört i detta fallet och kamilenski får inte reparationen gjord utan kostnad. Kamilenski kanske inte ens hade någon garanti från början.

Konsumentens reklamationsrätt är tre år, således gjorde kamilenski helt rätt som reklamerade. Däremot är det konsumentens skyldighet att efter 6 månaders bruk av varan påvisa att felet fanns vid inköpet för att kunna kräva åtgärder utan kostnad. Hade felet uppstått inom de första 6 månaderna skulle det varit tillverkarens skyldighet att bevisa att det INTE är ett fabrikationsfel utan handhavandefel.

Så kamilenski, jag misstänker att det Cylinda menade (ett typiskt fel som man som konsument själv kan påverka ) var att felet du drabbats av inte är ett fabrikationsfel utan ett fel som uppstår av användning, alltså inte ett fel som redan fanns där när du köpte kallmangeln och som visat sig först nu.

Troligen innebär detta att Cylinda erbjuder sig att reparera men att det inte kommer ske gratis för konsumenten.
 
Cylinda lämnade 1 års garanti.
Således får jag taga bort den och fixa själv. :(
Demontera motor, sandpappra och montera :(
 
Hej!
Jag har ett fall som är snarlikt som påverkar funktionen hos mangeln.

Jag köpte en dammsugare i september 2010, i somras gick ett munstycke sönder, plasten bara brast. så det gick inte att använda dammsugaren. Alternativet var att tejpa fast munstycket men jag kände att det ska man inte behöva för det ska faktiskt hålla iallafall två år(fabriksgarantin). Kanske har de monterat komponenterna dåligt i fabriken!
Din mangel ska bannemej hålla mer än ett år annars kunde du köpt en mangel på något lågprisvaruhus. Tillbaka med varan och förklara att du som konsument ska med fog kunna förvänta dig att en mangels funktioner håller garantin ut!
Oftast tar de tillbaka varan utan att tjabba eftersom de inte vill ge varumärket dåligt rykte för vem vill köpa en vara med det märket. Min dammsugare var en electrolux och jag köpte den på Elgiganten.d^_^b
 
Cylinda lämnade 1 år garanti. Således har det gått 3 veckor för lång tid. Frågan är snarare om man kan detta som reklamation. Hur kan jag som kosument påverka en motor för att få den att fastna?
 
Fan. Jag måste ta tllbaka detta. Elektroskandia tar det som reklamation. Fick veta det nyligen.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Cylinda lämnade 1 år garanti. Således har det gått 3 veckor för lång tid. Frågan är snarare om man kan detta som reklamation. Hur kan jag som kosument påverka en motor för att få den att fastna?
Att använda den ??? :x

Fan. Jag måste ta tllbaka detta. Elektroskandia tar det som reklamation. Fick veta det nyligen.
Skönt att det löste sig.
 
Tydligen läser de Byggahus!!!

Eller är rädda om kunden ;)
 
Det kan eventuellt vara att Elektroskandia köper in 2 års garanti från tillverkaren? För Elektroskandias del innebär i sådana fall inte denna reklamation någon extra kostnad.

Nu vet jag inte hur lång garanti de verkligen har köpt in, men jag vet att återförsäljare kan köpa in vissa varor med garanti eller t.o.m. helt utan. För konsumenten innebär inte detta någonting eftersom återförsäljaren alltid ansvarar för reklamations- och garantiåtaganden. Men om de köper in mer än 1 år från tillverkare kan det ju vara till fördel ibland... :)

I dagens prispressade läge vet jag dock inte hur vanligt detta är? Jag känner bara till hur det fungerade för 10 år sedan (då jag jobbade inom hemelektronikbranschen).
 
Jag köpte min på Trettio. Och där står det på kvittot 1 års garanti.

Då den gick sönder, lämnades den till Elektroskandia. Dock har en person underrättat mig idag att "kärvande" motorer går ej under reklamationsrätten att reparera. Per telefon.
Detta fick mig att köra till Malmö. Där träffade jag service tekniker som tyckte att detta ska de fixa ;)

Och det var så nära jag skulle tappa förtroende för Cylinda.

Tack Er alla för all hjälp och stöd. :)
 
Skönt att det löste sig, däremot så hade skadan garanterat räknats som "ursprungligt fel" då du inte varit inne och ändrat något på konstruktionen. ARN och konsumentverket anser rätt och riktigt att t.ex vitvaror och konsumentprodukter skall hålla i minst 3 år vid normalt bruk, dvs man använder tvättmaskinen till att tvätta tvätt osv. Har själv haft ett par duster med firmor som hävdat att "det ingår inte i reklamationsrätten" och då bara påtalat att jag strax skall kontakta konsumentvägledaren och ARN samt talat om för säljaren hur reklamationsrätten är skriven. Vid båda tillfällena så tillkallades butikschefen som gav mig rätt och löste situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.