När husleverantören (som tecknade försäkringen) har rätt att motsätta sig att den betalas ut?
7 besiktningsmän har varit i vårt hus och sagt att det finns allvarliga fel,Gar-bo anser också att det finns för stora fel och att sakkunniga måste åtgärda dessa. Men husleverantören säger nej... de vill att byggaren som är en klåpare ska få ordna upp felen.
Så vad är meningen med försärkringen? Den inger bara en falsk trygghet:@
 
För det första:
Den som gör ett arbete till en privatkonsument är enligt lag tvungen att stå för 2 års garanti mot småfel och 10 års garanti för allvarligare fel. Detta skall altså det företag som gjort fel stå för utan att försäkringsbolaget blandas in.
OM firmat inte finns kvar att ställs till svar för felen så går GarBo försäkringen in och skall ta över ansvaret. Skillnaden är att här måste man då dra av för en självrisk.
GarBo försäkringen följer fastigheten och har inget med det husföretaget som tog ut försäkringen. Byggfelsförsäkringen börjar dock endast gälla om man genomfört en slutbesiktning och entreprenaden godkänts.
Om inte entreprenaden godkänts så skall ni iallafall ha hållt inne 10% av produktionskostnaden som kan användas för att åtgärda fel.

Kontakta gärna GarBo direkt för att få klargjort vad som gäller.
 
volvo skrev:
För det första:
Den som gör ett arbete till en privatkonsument är enligt lag tvungen att stå för 2 års garanti mot småfel och 10 års garanti för allvarligare fel. Detta skall altså det företag som gjort fel stå för utan att försäkringsbolaget blandas in.
OM firmat inte finns kvar att ställs till svar för felen så går GarBo försäkringen in och skall ta över ansvaret. Skillnaden är att här måste man då dra av för en självrisk.
GarBo försäkringen följer fastigheten och har inget med det husföretaget som tog ut försäkringen. Byggfelsförsäkringen börjar dock endast gälla om man genomfört en slutbesiktning och entreprenaden godkänts.
Om inte entreprenaden godkänts så skall ni iallafall ha hållt inne 10% av produktionskostnaden som kan användas för att åtgärda fel.

Kontakta gärna GarBo direkt för att få klargjort vad som gäller.
Jo,vi vet allt det där och det har varit många turer och Gar-bo anser att försäkringen ska gälla men det finns tydligen en klausul om att husleverantören får neka till att försäkringen träder i kraft.
Du har rätt i det du skriver men eftersom byggaren satt oss och egendomen i fara så måste vi inte låta honom åtgärda felen själv och byggaren vill låta hans kompisar åtgärda alla 154 felen med honom som arbetsledare och det går vi inte med på.
 
Är det Borohus centralt som försöker neka er att utnyttja försäkringen?
 
mr_bygg skrev:
Är det Borohus centralt som försöker neka er att utnyttja försäkringen?
Hahaha vilket minne!!
Svar:Ja:O
 
Har också byggt med Borohus och haft strul så jag har följt era problem i tidigare trådar.

Vi har haft oändligt mycket strul med Borohus säljare i dalarna som även var entreprenör för bygget, men vi upplever att vi fått hjälp av Borohus centralt för att försöka komma till rätta med de problem vi haft sen 2007 och som delvis fortfarande återstår snart 4 år efter slutbesiktningen. När de gått ca ett år efter tvåårsbesiktningen och deras säljare/vår entreprenör inte visat intresse av att fixa sina fel som konstaterats vid besiktningen så hörde Borohus centralt av sig. De föreslog att vi skulle ta in offert från en ny firma för att åtgärda resterande punkter och sen skicka offerten till dem så skulle de se till att lösa det ekonomiska med säljaren/entreprenören så att vi skulle få ett avslut, slippa entreprenören och istället anlita en ny firma som fixar felen.

Nu är inte det ekonomiska helt löst än, men jag ser ingen anledning varför Borohus inte skulle leva upp till det som de lovat med tanke på att de själva kontaktade oss och själva föreslog upplägget för att vi skulle bli nöjda i slutänden även om de inte är de som strulat.

Låter därför väldigt knepigt att Borohus centralt skulle försöka sätta stopp för en möjlig lösning och försöka tvinga er att låta byggaren åtgärda som ställt till med allt elände och med tanke på vad ni skrivit tidigare borde hållas så långt borta som möjligt från allt vad husbyggen heter.:@ Det måste väl ligga i Borohus intresse, precis som i vårt fall att göra er nöjda, så vad har de angett för skäl för att de vill stoppa försäkringen och dessutom på fullt allvar föröka tvinga er att acceptera att den som ställt till alla problem och uppenbart är helt inkompetent/oseriös ska gå lös på huset igen?
 
Vi har skickat ytterliggare ett mail till den ansvarige på Borohus och vi hoppas på att han svarar den gång,han struntade i att göra det första gången.
Deras säljare och entreprenören säger att entreprenören kan åtgärda felen och det blir ju billigare för Borohus om detta sker och därför vill de inte att försäkringen träder i kraft. Antar att de är också förbannade över tidigare trådar...
Vi har inga problem med att entreprenören betalar(vi struntar i vem som betalar åtgärdandet,så länge det inte blir vi) men vi motsätter oss att han gör det själv eller leder arbetet.
Lite konstigt är det dock eftersom en person på byggahus.se skickade ett mail till Borohus centralt och undrade vad de tänkte göra åt vårt hus och marknadschefen svarade att de kommer att böja sig för vad Gar-bo beslutar.

Var det F som kontaktade er?
Skönt att det ordnades för er!
 
Redigerat:
Mikael_L
Isabel76 skrev:
Hahaha vilket minne!!
Svar:Ja:O
Ja ert hus (era trådar!) glömmer man inte så lätt ... :S


Kan ni inte fråga Borohus om inte de kan försöka hjälpa er istället, för att slutänden kunna vinna en anings goodwill i alla fall.
Påpeka att dom har gjort det i något annat fall och bifoga länk till denna tråd.
Jag misstänker att dom kanske har eller kommer kicka sin säljare och svartlista den där byggaren, men finast vore väl om dom städade ordentligt framför sin dörr och hjälpte de kunder av Borohus som kommit i kläm.

Av allt och döma väntar en klart kyligare marknad för nybyggda hus, då kan det bli väldigt kostsamt med missnöjda kunder. Fast Borohus har ju gått i konkurs tidigare, så dom kanske inte bryr sig ... q(;^;)p
 
Mikael_L skrev:
Ja ert hus (era trådar!) glömmer man inte så lätt ... :S


Kan ni inte fråga Borohus om inte de kan försöka hjälpa er istället, för att slutänden kunna vinna en anings goodwill i alla fall.
Påpeka att dom har gjort det i något annat fall och bifoga länk till denna tråd.
Jag misstänker att dom kanske har eller kommer kicka sin säljare och svartlista den där byggaren, men finast vore väl om dom städade ordentligt framför sin dörr och hjälpte de kunder av Borohus som kommit i kläm.

Av allt och döma väntar en klart kyligare marknad för nybyggda hus, då kan det bli väldigt kostsamt med missnöjda kunder. Fast Borohus har ju gått i konkurs tidigare, så dom kanske inte bryr sig ... q(;^;)p
Vi försökte i början få Borohus hjälp och de drog säljaren i örat och även entreprenören, sedan sa de att vi får klara oss själva och därför valde vi att gå vidare och skrev första tråden.
Borohus har inte visat viljan att hjälpa oss överhuvudtaget och tror mer på säljaren och entreprenören än på 7 besiktningsmän och två särskilda besiktningar och en skadebesiktning beställd av Gar-bo.

De har nog inga planer på att göra sig av med säljaren även om de vet att folk valt bort Borohus pga honom och trots att säljaren under den sista besiktningen skyllde det mesta på Borohus och försvarade entreprenören.
 
Redigerat:
Isabel76 skrev:
Var det F som kontaktade er?
Skönt att det ordnades för er!
Jag har skickat ett PM med info vilka vi varit i kontakt med.
Vi har ännu inte fått en lösning på papper, men jag förutsätter att Borohus står för de löften de gett. Så jag tar inte ut något i förskott, men det ser förhoppningsfullt ut:).
 
mr_bygg skrev:
Jag har skickat ett PM med info vilka vi varit i kontakt med.
Vi har ännu inte fått en lösning på papper, men jag förutsätter att Borohus står för de löften de gett. Så jag tar inte ut något i förskott, men det ser förhoppningsfullt ut:).
Håller tummarna för att allt ordnar sig! Detta tar ju ens hela glädje över att bo i ett hus som har så många fel!!
Och så frustrerande att folk inte vill göra rätt för sig!
 
Isabel76 skrev:
Jo,vi vet allt det där och det har varit många turer och Gar-bo anser att försäkringen ska gälla men det finns tydligen en klausul om att husleverantören får neka till att försäkringen träder i kraft.
Tittade igenom villkoren precis och jag förstår inte vad det skulle vara för klausul. Kan du berätta mer om detta?
 
jaso skrev:
Tittade igenom villkoren precis och jag förstår inte vad det skulle vara för klausul. Kan du berätta mer om detta?
Berättar mer efter att vi fått svar från Gar-bo!
Pratade med en jurist som säger att husleverantören inte borde ha något att säga om försäkringen.
Men jag återkommer.
 
Mikael_L skrev:
Fast Borohus har ju gått i konkurs tidigare, så dom kanske inte bryr sig ... q(;^;)p
Helt andra ägare idag dock.
De som står bakom Boro idag har bara köpt firmanamnet i princip.
 
Byggfelsförsäkringen är ännu ett exempel på en god tanke av välmenande människor men som 1) inte fungerade, 2) hålls vid liv uppenbarligen av en grupp som har sin födkrok av den.

Kvailitet kan aldrig uppnås genom efterkontroller och garantier utan genom att göra rätt från början.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.