Vi har haft snickarhjälp med att sätta upp ett IKEA-kök medan vi var bortresta. Har alltså ingen aning vad de använt för att fästa väggskåpen i den 13 mm-enkelgipsvägg med bakomvarande metallreglar (dvs ej trä) som vi har.

Nu vill vi sätta upp ytterligare ett par skåp intill den rad som sitter uppe och har svårt att veta hur de ska fästas i väggen. Snickaren vi använde har inte haft tid att hjälpa till och verkar vara för upptagen för att ens svara på min fråga om hur de monterade. Vad jag kan se har de i alla fall inte satt upp någon regel eller extraskiva så skåpen måste vara monterade direkt på väggen.

Någon som har några förslag/erfarenheter? Molly? IKEA-skåpen har ju bara två fästpunkter så det gäller att de sitter ordentligt.
 
Gipsexpander borde väl funka, det hade jag använt.
 
Gipsexpander (molly) lär ju då vara det de använt men själv hade jag öppnat upp väggen och fällt in kortlingar istället då jag anser det bättre och skåpen ändå döljer operationen sedan.
 
Ska man använda Molly, ska man använda specialverktyget till att spänna dessa. Inte med att skruva!
Och köp minst 12mm Molly.

P.s. Man kan köpa separat beslagen på Ikea. Montera 2 till i varje skåp.I nedre kanten.
 
Redigerat:
Tack för input! Jag har nog hittat en horisontell träregel i väggen trots allt men den sitter i höjd med mitten av väggskåpet. Horisontella träreglar och vertikala metallreglar; gör man så i väggar?

Det blir nog Molly i gipset och långskruv i träregeln. De där extra beslagen som man tydligen kan köpa från IKEA lär väl kunna användas; tack för tipset!
 
pelpet skrev:
Är det en sån här tång man ska använda till sådana här expanders?
Ja.Annars försvagar man gipset.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Gipsexpander (molly) lär ju då vara det de använt men själv hade jag öppnat upp väggen och fällt in kortlingar istället då jag anser det bättre och skåpen ändå döljer operationen sedan.
Håller med.
Hos en polare som vägrade riva upp väggen körde vi molly, men vi kompletterade med att decka reglarna och lägga in en vitmålad liggande regel längst upp i skåpen (mot "taket", skruv från korsidan av skåpet in i regeln/kottlingen) och fästa denna i väggreglarna. Syns inte om man inte vet det, men känns grymt mycket säkrare.
 
Känner man sig osäker, går det att skruva fast liggande vinkel längst alla skåpen med L upp. Den fästes mot reglar. Skåpen kan vila mot denna. En liknande grej uppeifrån. Sitter som berg. Hoppas ni hänger med :)
 
Med en Fein är det ju superenkelt att öppna gipsen och fälla in kortlingar samt skruva tillbaka samma gipsbitar eftersom det som sagt inte syns sedan ändå...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Med en Fein är det ju superenkelt att öppna gipsen och fälla in kortlingar samt skruva tillbaka samma gipsbitar eftersom det som sagt inte syns sedan ändå...
Jaja Paul. Vi vet vilka verktyg du har ;)
 
kamilenski skrev:
Jaja Paul. Vi vet vilka verktyg du har ;)
:D

Går med Boschs gröna multi också... ;)

...och i nödfall även med fogsvans... ;)
 
:wow::wow::wow:
 
2 st 10 mm molly skall räcka till 600 mm skåp. 2 x 40 kg + att skåpen är fästa i varandra, så har du fyra skåp så ska de klara 240 kg tillsammans + 80 kg skåpvikt. 240 kg porslin är mycket disk :)
Insåg just att 40 kg/molly har säkerhetsfaktor 3, alltså nema problema

Men det klart har man hela skåpet fullt med tallrikar så kanske man bör komplettera med 2 extra molly.

Annars är en horisontell regel i skåpen suveränt då man alltid kan skruva i regel. Nu går ju inte plåtreglar att jämföra med träreglar, då det är MYCKET sämre draghållfasthet på de tunna plåtreglarna (typ skruven sitter med ett gängvarv + noll i skjuvmotsånd).

Att såga upp gipsen och kortla i plåtprofiler hade då jag valt som absolut sista utväg.
 
Redigerat:
Läste inte ordentligt, såg att du hittat en horisontell träregel, problem solved.

I gamla kök ser man ofta att skåpen har den horisontella regel i mitten eller något över och det verkar ju ha funkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.