Jag håller på att ta in offerter på målerijobb i min lägenhet och har svårt att bedöma tidsåtgången för en målare och undrar därför om nån har en uppfattning vad som är rimligt.


Lägenheten är 3:a på 69kvm (2,50 takhöjd) som ska målas på samtliga väggar och tak. Jag kommer själv att ta ner dom gamla tapeterna i samtliga rum. Under tapeten finns putsad lättbetong så målaren kommer behöva bredspackla alla väggar innan målning. Taket kommer att sänkas i vardagsrum/kök samt hall, så det tillkommer spackling av gipsskarvar på cirka 40kvm utav taket. Övriga tak i lägenheten är i bra skick och behöver endast målning. Ingen målning av lister eller snickerier.


Summering arbete:
Bredspackling och målning av vägg ca 110kvm.
Spackling av gipsskarvar 40kvm sänkt tak.
Målning av tak ca 65kvm.


Hur många dagar bör detta ta för en målare? Jag har tagit in några offerter och det skiljer rätt mycket mellan dom, milt sagt.
 
Målning av tak kan ta hur lång tid som helst, beroende på skicket.. Har någon rökt inomhus? Sprickor, flagad färg mm mm, om allt grundarbete är utfört tar det inte lång tid att rolla stora ytor men du bör nog räkna med att det tar minst 75%av tiden för grundarbetet, om det måste spärrgrundas,grundmålas efter spackling, det finns dessvärre billiga alternativ där vissa inte genomför arbetsmomenten i rätt ordning, eller helt enkelt struntar i vissa moment. Det finns billiga färger som kräver flera strykningar, bra färger som torkar fortare och kräver mindre arbete.... Det blir svårt att ge ett korrekt förslag på tidsåtgången utan att se hur det ser ut. Minst 40 timmar skulle jag gissa vilt på...! ^^
 
Har själv målat om i mitt hus, hallen är ca: 12 kvm tak, tog totalt 6 timmar effektiv tid att måla allt som det ska efter konstens alla regler! (det som står på burkarna) och tips från färgfirman, väggarna tog betydligt längre tid, ny panel, kvistlackning,panelgrund väggfärg 3 lager, ett för mycket, men tanten tyckte att det lyste igenom på vissa ställen... tog totalt 18 timmar väggar samt tak, uppdelat på 3 dagar.... 27 kvm varav 12 kvm till taket
 
Pratade precis med en kollega, han hävdar att han klarar alla moment på ca 50 timmar allt som allt.....Han är målare...
 
instämmer nog med föregående talare... 50h låter rimligt +,- då behöver den stackarn nog inte jobba arslet av sig... men det kan ju som sagt tidigare dyka upp nya problem på vägen och då tar det genast mer tid! sen gäller det nog att du själv gör ett bra jobb med att ta ner tapeterna måste han börja reda upp efter dig så kan det med lätthet fara iväg en dag till (8h)
 
Ok, tack för uppskattningen av tid! Det var ungefär vad jag själv tycker verkar rimligt. Om vi nu säger att det krånglar lite och tar runt 60 timmar. Vad är då rimligt att betala för ett sådant jobb? Hur mycket material går det åt? Det är ju som sagt putsad vägg så det lär ju krävas en del spackel.
 
60 timmar a 450:- ger 27 000 (33 750) i arbetskostnad, har du skattbar inkomst så har du möjlighet till rotavdrag med 50% vilket blir runt 20 000 i arbetskostnad (momsen är ingen rotrabatt på) materialåtgången kan du ringa till en "färgfirma" de vet hur mycket det går åt på ett ungefär... ca 30 000 material, så du borde hamna på runt 65 000:-
 
Pagno skrev:
60 timmar a 450:- ger 27 000 (33 750) i arbetskostnad, har du skattbar inkomst så har du möjlighet till rotavdrag med 50% vilket blir runt 20 000 i arbetskostnad (momsen är ingen rotrabatt på)
Ett timpris på 450:- bör vara inklusive moms. Med 50 % i rotavdrag på exemplets 27.000:- betalar du 13.500:- för arbetet.
 
Kan verkligen materialet uppgå till så mycket som 30000:-? Hur skulle fördelningen se ut då?
Kikar man på exempelvis Beckers hemsida så står det att en normal färgåtgång är 1L räcker till cirka 5 kvm och strykning.

Färgåtgång väggfärg: Strax under 50 liter. Becker eller annan kvalitetsfärg kostar 650:- för tio liter så cirka 3250:-

Färgåtgång takfärg: Strax under 30 liter. 350:- för 10 liter kvalitetsfärg ger 1050:-
Då är vi uppe i 4300:-
Säg att det sedan tillkommer golvpapp, rollers, maskeringtejp mm för 1700:- så är vi uppe i totalt 6000:-.

Skulle det sedan tillkomma spackel för 24000:-? Det blir ca ett 1000liter spackel, om man väljer exempelvis Becker eller nåt annat kvalitetsmärke? Kan det verkligen stämma att det skulle gå åt dom mängderna?

Priserna som jag har valt är från ett utav dom vanligaste byggvaruhusen och är standard priser.
 
De färger jag använder till olika rum kostar runt 210:- för 0,75 liter ca 700 för 3 liter, bara det blir mer än 6000:- till bara väggen, sedan tillkommer det grundfärg, ev spärrgrund, och ja det blir billigare om du köper färg själv och målar, men jag har medvetet valt det "dyraste" på marknaden i förhoppning att inte behöva göra om det inom en snar framtid. Vilket inte är någon garanti även när man köper snuskigt dyra färger, så om du vill komma undan billigare så finns det många bra alternativ. Din fråga var förvisso inte hur mycket det kan kosta utan vad som är rimligt!
rimligt ca 12 000 för färg, spackel mm mm, sedan kan det kosta om målaren använder ett visst fabrikat!
 
Kan tillägga om det inte är tillåtet så ber jag moderator mm om ursäkt! Coop bygg har många bra saker men deras färger är rena sk..... har köpt färger där som de första åren är fina men sedan så spricker de och flagnar, gulnar. Har sedan dess valt det dyraste på marknaden, de ger en bra garanti om du följer alla moment till punkt och pricka..... men valet är alltid konsumentens ( och plånboken) Tyvärr har jag inte alltid råd att köpa det jag( läs sambons) vill ha, då skulle jag bli ruinerad..............
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
Pagno, får man fråga vad det dyraste och bästa är för fabrikat???
 
Flûgger´s färger är bland de dyraste men håller inte någon bättre täckkvalite, men om man gör en extra strykning så håller de både i tvättbarhet samt glans, Alcro´s tålig har jag använt till större delen av väggarna där det har målats..... dessa färger kostar inte under 200:- litern. Alcros tålig är min personliga favorit, torkar snabbt, täcker otroligt bra... Visserligen kan en del tycka att det är bortkastade pengar att köra en "tålig" som är godkänd för våtrum, men den håller i evigheter utan att flaga eller skifta i färg.
 
Ett litet råd att ge dig som ska måla om hemma, kolla på nätet, något som heter Målarelistan, det är något 1000- tal anslutna till detta, de ger prisuppgifter, tidsåtgång, hela kalaset, ingen speciell firma utan du får svar från flera olika, sedan är det ju fritt att välja, har du/ni funderingar om varför vissa färger är billigare än andra så konsultera gärna en målarmästare, råden är gratis....billig färg blir dyrare i slutändan anser jag.... Lycka till med renoveringarna... Natti natt!
 
Pagno, målar du även vardagsrum och sovrum med tålig??

20 glans på väggar brukar man mest ha i tvättstugor och kök...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.