En del säger dreva annars kommer du aldrig kunna justera karmen i efterhand. Fogskummet blir stenhårt och helt omöjligt att justera i efterhand om det behövs.
Nästa säger fogskum, drevningen blir dålig och sjunker ihop med åren och släpper igenom kyla till slut.

Så vad säger ni?
 
Jag valde att skumma samtliga fönster och fönsterdörrar. Jag ser bara fördelar med skum: det blir absolut tätt och fyller ut ordentligt, okänsligt för fukt och vind samt diffusionstätt (om djupare än 50 mm). Allt i ett. Enda nackdelen är just ev efterjustering. Men det är bara att se till att fönstren sitter där de skall innan. Ev kan det vara svårt att få till en luftspalt ytterst mot fodren, men exakt hur viktig denna är vet jag inte.

Absolut viktigt är att skumma i omgångar. Fyll inte hela utrymmet på en gång! Jag skummade varje fönster i två-tre omgångar. Blev helt perfekt.
 
Sök på forumet så hittar du. Allt är sagt om detta redan..... Det finns skum som tillåter efterjustering. Monterar man fönster i ett gammalt hus kan man ju dock fundera på hur viktigt det är. Jag har monterat 20 fönster/altandörrar här i huset och inget har behövt efterjusteras. Det är flera år sedan montage nu.

Att skumma i omgångar är en bra idé tills man fått in snitsen och vet hur mycket som behövs för att fylla utrymmet. När man fått lite känsla för det är det ju rätt enkelt att fylla "lagom".
 
Både fogskum och drev har sina funktioner. Själv renoverar jag ett gammalt hus med en del byggnadsvårdstankar och då sätter jag inte fogskum mot timmerstomme. I mitt fall blev det lindrev, som jag uppskattar otroligt mycket bättre vad det gäller drevandet jämfört med glasfiberremsor, rekommenderas.

Samtidigt har jag assisterat i fönsterbyte på ett annat hus i sommar. Där fogskum passar mycket bra. Det enda jag har att tillägga är att en fogpistol verkligen är ett verktyg som ger dig knontroll över mängden och minskar risken för skum på fel ställen eller för mycket skum. Om du väljer skum, investera i en pistol, det är det värt t.ex. http://www.biltema.no/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/-Fogskumspistol-PRO/
 
Snailman
en del skriver ju att man ska använda lågexpanderande fogskum, finns det sådan?
 
Snailman skrev:
en del skriver ju att man ska använda lågexpanderande fogskum, finns det sådan?
Det har jag aldrig fattat vitsen med. Varför inte använda normalexanderande fogskum och ta lite mindre i stället?
 
Tigersågen skrev:
Det finns en ny typ av drevningsremsa som är smal och som kan expandera upptill 3 cm och som inte består av fogskum.

[länk]

Har ingen erfarenhet av denna remsa.
Jag har använt just den här remsan till hälften av våra fönster. Tycker att den fungerar mycket bra och är klart ett alternativ till drev och skum. Drev ska ju inte komprimeras för hårt för att ge bästa isolereffekt, med den här remsan kan man inte misslyckas om det är stor variation på utrymmet att fylla t ex. Dessutom påverkas den inte av fukt och regn.
 
Såg en video från USA, där skummade man med skum som inte expanderar. Det skulle vara bättre runt dörrar och fönster. Finns det i Sverige?

Men innehåller inte skum hälsovådliga ämnen?
 
Snailman skrev:
en del skriver ju att man ska använda lågexpanderande fogskum, finns det sådan?
Japp det gör det. I min butik hade de endast den sorten som kräver pistol. Pickan modell bra istället för Biltema plast varianten kostade 230pix.
 
Snailman
Suhagg skrev:
Japp det gör det. I min butik hade de endast den sorten som kräver pistol. Pickan modell bra istället för Biltema plast varianten kostade 230pix.
ok, handlade du i nån butikskedja elller så, så man kan hitta samma grejor lite varstans i landet? biltemas pistol kostade väl ca 200kr, vet att de har pistolskum på optimera men har inte läst om den är annorlunda än den som inte kräver pistol...
 
Snailman skrev:
ok, handlade du i nån butikskedja elller så, så man kan hitta samma grejor lite varstans i landet? biltemas pistol kostade väl ca 200kr, vet att de har pistolskum på optimera men har inte läst om den är annorlunda än den som inte kräver pistol...
Handlade hos en liten lokal bygghandlare. De har Bolist men det kanske inte hänger ihop med dessa produkter.
Kom precis på hur fasiken gör man ren den efteråt?
Förtunning eller nått?

Den heter Tremco Skumpistol Standard
Ser ut så här
SikaSkumpistol.jpg

Hittade denna också
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01000_index.html?markets=2&applications=5&products=1547&char=I

trioplex_1_0.0x0.0_0.11944778263568878x0.11944778263568878_0.11944778_1174918245031.jpg
 
Snailman
bitema har nån sorts rengöringsvätska till sin pistol...
 
Snailman skrev:
bitema har nån sorts rengöringsvätska till sin pistol...
Den MÅSTE du ha. Om man inte rengör pistolen med rengöringsvätska efter användning så torkar den ihop och blev en engångsartikel. Så se till att rengöringsvätska finns tillgängligt efter skumning.

Vad det gäller Biltema så har de såväl en budgetvariant som en lite dyrare modell av pistol. Jag länkade till den dyrare, som har "teflon" på insidan, som gör den lättare att rengöra.
 
Rengörningsvätskan är aceton som kommer på en flaska som passar på pistolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.