Vi kommer förhoppningsvis inom kort att påbörja bygget av vårt nya hus och det kommer att ha totalt 250 m2 golvyta, varav 190 på entréplan och 60 i källaren.

Takhöjderna är lite varierande: sovrum etc = 2.70m, kök,/matsal/vardagsrum/tambur = öppet till nock med genomsnittshöjd på runt 3.70m och källaren c:a 2.50m

Jag får volymen till totalt c:a 750 m3.

Om man tittar på vad BBR säger så blir det ungefär så här:
750 m3 byts ut på två timmar = c:a 105 l/s (1000*750/(2*3600)=)
Om man räknar på golvytan: 270 m2 * 0.35 = 95 l/s

(Jag tänker då att även om volymen är större än ett hus med 2.40m takhöjd överallt så kommer det inte att vara mer folk på samma kvadratmetrar jämfört med ett hus med 2.40m takhöjd.)

Nu vill jag gärna ventilera mer än så, speciellt då det finns astmatiker i huset. Är dubbelt upp alldeles för mycket?

Mina frågor är:
1. Hur mycket borde jag ventilera tycker ni?
2. Vilket aggregat bör man välja för detta?
3. Dimensioner på kanaler för att undvika buller? Så stora som 200 för distribution till 160 eller mindre rör?
 
I kontorsmiljö så räknar man 13 minutliter per person.
Svårigheten med ventilation är att byta luft tillräckligt långsamt.
Dessutom att blanda luften med jämn temperatur..
Golvvärme ger svårare blandning än vanliga element.
Större diameter på rör ger lägre hastighet på luften vilket är bättre!
Tilluften ska släppas så långt som möjligt från frånluften och blandas så att inte det blir dålig luft stående någonstans.
Bra är att behandla luften med e filter och jonisering
 
Tittar du på normerna i BBR så kommer du ha en relativt väl fungerande ventilation så att hålla sig till runt 100 l/s med den storleken på hus kommer uppfattas som välventilerat. Finns egentligen inte anledning att gå högre förutom tex vid radonsaneringar men eftersom det är nybygge så kan vi bortse från detta. Om ni av någon anledning skulle vilja köra lite högre luftväxling se då till att aggregatet når dessa 100 l/s på halvfart (tex fläkthastighet 3 av 5) då man ofta bör undvika maxfarten på aggregaten pga buller. Når du luftomsättningen på läge 3/5 eller 4/7 bör du kunna gå upp en hastighet om du vill utan att få bullerproblem förutsatt att du installerat vettigt med ljuddämpare

Vid speciella krav på inomhusmiljön, tex vid astma och pollenallergi, se till att aggregatet når den önskade luftomsättningen med F7-filter och eftersom filter ska bytas 1-2 ggr om året till en kostnad ta även med detta i beräkningen vid val av aggregat. Ett platt kassettfilter som tex Flexit kör med sätts igen (tycker jag) relativt snabbt medan ett påsfilter som tex Heru kör med är lite tolerantare. Sedan finns det givetvis fördelar med flexit med för att balansera det hela lite. Utifrån detta kan du enkelt kolla in aggregat från flera tillverkare och se vilka som uppfyller dina krav på filter och luftomväxling. Ta kvadratmeteruppgiften dock med en nypa salt om tillverkarna anger den då den ibland är med fläktar på maxvarvtal vilket ofta innebär en del buller. Likaså se att kurvorna med luftflödet är med F7-filter och inte något sämre som tex G-filter. Om extra filter önskas så kan man installera flera filterboxar med påsfilter, dock stryper dessa anläggningen en aning med ökat tryckfall.

Att tänka på även när det gäller luftfuktighet är att en värmeväxlare med rotor återvinner viss fukt och mao inte torkar ut luften lika mycket medans en motströmsväxlare vintertid kan vidra till en väldigt torr inomhusluft.

Dimensioner på kanalerna hjälper installatören till med men normalt för denna storlek på aggregat som blir aktuellt är 200mm anslutningar och sedan ner till 160 vid avstick till flera don och 125mm vid donet. Min stående rekommendation är att sätta en flexdämpare vid respektive don samt en ordentlig 1200mm dämpare mellan aggregat och stammen
 
Redigerat:
0.35l/s, m2 är en sanning med modifikation, man måste också titta på vilka utrymmen som finns. Badrum, WC, klädkammare, kök etc kan göra att du behöver mer luft än så.

Om du skriver ned vilka utrymmen du har så kan man ta fram det exakta värdet. Du kan också införskaffa Håkan Enbergs skrift "Minimikrav på luftväxling". Den innehåller dock bra mycket mer än bara luftkrav för bostäder men är vad VVS-projektörer själva använder. Eller ännu bättre titta på http://www.fresh.se/index.php?show=...r=http://www.fresh.se/p117333/p117333_swe.php, det de skrivit verkar vettigt.

Har du 95 l/s ut ur aggregatet bör du ha en 200 kanal på tilluftsutloppet.
Största luftflödet till ett enskilt utrymme bör blir köket, säg att du tar in en 25-30 l/s vid forcering, då borde en 160 kanal räcka. De övriga utrymmena kommer att få mindre kanaler.

Sedan får du även titta på vilken hastighet du får in till vistelsezonen med tilluften (max är 0,15 m/s). Allmänt dimensioneras kanalsystemen så att man får lufthastighet 2-4 m/s och tryckfall 1 Pa/m.

Tänk också på att köksluften inte kan kopplas mot ett aggregat med roterande VVX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.