Jag fräste. Inga problem alls men fräs med lite rejälare motor och uttag för dammsugare
Sen finns det färdiga fräsar för 17mm golvvärme slang. En fräs kostar lika mycket dom en färdig fräst skiva.man kör lätt 20kvm på ett stål. Jag tyckte det gick som en dans. Absolut inte värt pengarna med färdiga skivor.
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
gadeberg skrev:
Jag fräste. Inga problem alls men fräs med lite rejälare motor och uttag för dammsugare
Sen finns det färdiga fräsar för 17mm golvvärme slang. En fräs kostar lika mycket dom en färdig fräst skiva.man kör lätt 20kvm på ett stål. Jag tyckte det gick som en dans. Absolut inte värt pengarna med färdiga skivor.
Var finns de fräsarna?
 
Jag beställde dom genom min järnaffär. Han hade en katalog med bild på dom och allt. Kan ju höra vart han tog dom ifrån. Kommer inte ihåg om det va en golvvärme katalog eller byggkatalog
 
Har hittat ett helt vanligt 20mm stål hos classe. Finns på andra ställen med. Det är platt botten men spelar ingen roll. 20x20mm. Kostar billigt och plåtarna passar perfekt.
 
Fräser man när skivorna är på plats kanske det inte spelar så stor roll men det är stor skillnad på att hantera en golvspån där man fräst 18-19mm djupt med hålkälsfräs och där man fräst lika djupt med en notfräs.

Min rekommendation när det gäller stål är annars wealdentool.com som har fördelen att de skickar äckligt snabbt och frakten för ett enskilt stål är riktig billig. Art no 420-1/2 är min rekomendation för 17mm slang.
 
  • Gilla
jmilton
  • Laddar…
Ja vet man att man inte kommer köra i spik eller skruv är det väl värt att satsa på lite dyrare stål. Att det blev ett från classe var att Cobolt stålen va slut.
Kan även jag rekommendera den sidan
 
Inte det snyggaste kanske men lite inspiration3e3201175202P7dd9.jpg
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Jag har också fräst själv, flera olika tillfällen/projekt. Inga problem tycker jag. Gött att slippa pussla med färdigfrästa dyr-skivor.
 
Jag håller på att samla information då jag ska bygga ett badrum på en hittills oinredd övervåning. Det jag undrar är om jag kan fräsa spår i den 22mm spånskivan som ligger? Sen givetvis dubbelgips osv.
 
Det du bör kolla är regel avståndet under om du ska ha klinkers. Men annars inga problem med att fräsa så. Jag har precis fräst på min toa. De va plastmatta, bort med den, fräsa, flytspackel med armering och nu är de klinkers där.
 
Ja jag måste tyvärr bort med den för att regla tätare och dra om avlopp:( men vad är att föredra ovanpå gips eller flytspackel? Vilken är enklast?
 
Det bör ju gå bra att fräsa i de spånskivor som ligger, det är ju i praktiken så vi gör som fräser själva, lägger först och fräser sen. Kommer det några skruvar i vägen kan man alltid skruva ur dem och flytta dem lite.

Så här ser min fräsning ut.
 
  • P1020274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mulleson och 3 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut. Men hur gör jag ovanpå det där? Först plåtar, slangar sen armering och flytspackel eller dubbel gips? Vilket är att föredra?

Ursäkta att jag frågar om självklara grejer, men jag tyckte inte att jag fick några bra svar från den finniga tonåringen i kakelbutiken som förmodligen inte har hållit i en skruvdragare ens.
 
Sen plåt och slang.

Sen finns alternativ, om du ska flytspackla så har roth ett speciellt flytspackel som lär ska fästa bra på aluminiumplåtarna, det är annars svårt att få något att fästa på aluminium. Men för styvheten i golvet är det bra om allt fäster i varandra. Det spacklet är ganska dyrt, men man kan lägga ett första lager med det som täcker plåtarna bara, sen köra vidare med vanligt spackel.

Eller så lägger du gips. Jag valde gips och har limmat aluminiumen både mot spån och gips med ett lim från sika som ska funka på aluminuim. Mellan plåten har jag limmat gipsen mot spånet med ett billigare sika lim avsett för ändamålet. Gipsen skruvas fast under tiden limmet torkar, sedan tas skruvarna bort. Markera var du har slang så du inte skruvar i slangen när gipset kommit på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.