Jag brukar parkera så att jag får backa när jag åker pga lamellens temp är lägre då.
 
raveper skrev:
Man ska dra allting till sin spets...
Företag tvingar 2700 anställda att klippa sig För att spara energi

[länk]
Det gör jag redan, fast för att spara schampo ;) (och för att det är så j-kla skönt att slippa allt hår)
Jag häller över mitt schampo i en gammal flaska för flytande tvål, och när det går åt mer än 2 tryck så är det dags att klippa sig :)
Då åker maskinen fram och kör ner till 6mm igen.
 
Daniel78 skrev:
Det gör jag redan, fast för att spara schampo ;) (och för att det är så j-kla skönt att slippa allt hår)
Jag häller över mitt schampo i en gammal flaska för flytande tvål, och när det går åt mer än 2 tryck så är det dags att klippa sig :)
Då åker maskinen fram och kör ner till 6mm igen.
Använd sax nästa gång.
 
Spara energi med rätt frisyr. Jag börjar gilla nivån på detta nu. Hur fungerar det med skägg? Kan man spara energi där också? Om man rakar sig sällan gör rakapparaten av med mindre energi, men när skägget börjar bli långt går det åt mer vatten för att tvätta det. Man borde kunna räkna ut det energimässigt optimala intervallet mellan rakningar.

Erik
 
Använd en grov handduk och håll det kort.
 
jag kom på mig själv med att tänka på att jag klipper mig ca vart annat år. ordentligt. däremellan ser jag ut som den förlorade medlemmen i beatles eller som vår herre jesus som återupstått och åter vandrar på byggena.

jag tycker alltså att det är så dyrt att gå till frisör, och trivs inte i snagg.

shampokostnader- använder fruns finshampoo så antar astronomiska.
 
Jag hade en gång en hemkunskapslärare som förklarade följande för oss elever:

"Det viktigaste (!) att tänka på vid stekning är att lägga stekfettet i pannan innan man sätter på plattan - om man gör tvärtom går en massa energi förlorad."

Vi sjundeklassare skrattade mycket åt all denna extra energi som går åt under de få sekunderna mellan att man sätter på plattan och lägger i matfettet :) (även om vi sannolikt inte tänkte på att det inte går åt någon extra energi alls, eftersom den ändå värmer upp pannan).
 
I Japan parkerar alla med baken innat sa att de slipper backa nar de skall ut. Om man gar forbi en parkeringsplats har ar det latt att hitta jankarnas bilar. De ar parkerade tvartom! Bra satt att spara bensin ocksa.

Min AC har en avfuktningsfunktion vilket gor att man klarar av vasentligt hogre temperaturer inomhus utan att det kanns obehagligt. Bra satt att spara energi.

Jag har gasuppvarmt vatten. Nar jag tvattar gor jag det i kallvatten. Fungerar utmarkt om man har ett kallvattensanpassat tvattmedel. Tvatten hanger jag pa taket och det torkar pa nagra minuter om vinden ligger pa.

Den dar Aftonbladet-artikeln ljuger. Foretaget tvingar ingen och det ar bara ett tips for att fa anstallda att klippa sig sa dom ser propra ut aven efter att ha burit hjalm (det ar ett byggforetag och de maste ha hjalm pa sig enligt lag). Det ar ingen som tvingas att klippa sig.

OT men iallafall. :)
 
Vissa lampor tycker jag verkar ha en tendens att gå sönder strax efter att man rört dem, viket är kostsamt och energikrävande.
Undvik alltid att röra glaset, fett från fingrarna kan påverka livslängden. Inte så mycket på vanliga lampor, men på lampor som går varmare, tex strålkastare på bilar är det viktigt. Tyghandskar är bra.
 
Troberg skrev:
Undvik alltid att röra glaset, fett från fingrarna kan påverka livslängden. Inte så mycket på vanliga lampor, men på lampor som går varmare, tex strålkastare på bilar är det viktigt. Tyghandskar är bra.
Folk tänker inte på det, men de flesta glödlampor man köper (speciellt Halogen) kommer i förpackningar som är utformade som "handtag", så man kan hålla i kartongen/pappret medan man monterar glödlampan och sedan lätt ta bort förpackningen, oftast är det innerförpackningen som är utformad så.
 
Vänta med att spola i toan när man gjort det man ska.. Hur mycke energi den liggande korven avger är beroende på vad den innehåller...
 
Mikael_L
Hrmmm, visst är jag en snål jävel, men just den där bajskorven gick aningens för långt för mig ... :x

d^_^b
 
Jag har faktiskt jobbat på en större fabrik där det var en man som aldrig spolade efter sig, oavsett vad han lämnade där, folk försökte prata med honom om det men han förstod aldrig varför man skulle slösa bort vatten när toaletten inte var "full", han hade inte bott speciellt länge i sverige och detta var hans första jobb, jag antar att det var ont om vatten där han kom ifrån.
 
Och en side-note på detta är något jag både sett på tv och hört Morgan på P3 berätta om, "toaletter" i Indien där dom byggt en mindre byggnad på pålar, där inne finns det bara en massa hål i golvet, och allt man lämnar i dessa hål ramlar rakt ner i hagen där under, där det går runt grisar och äter allt som dom kan komma åt, Morgan på P3 berättade om hur han hade ögonkontakt med grisen och stirrade rakt ner i munnen på den genom hålet i golvet, jag kan dock inte minnas ifall han lämnade något till grisen eller inte.

Där sparar man ju verkligen energi, till och med värme-energin som folk lämnar efter sig kommer till nytta direkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.