Jag har byggt till och flyttat ingången till andra våningen. Detta innebär att jag skall gjuta en balkong och installera/gjuta en trappa. På bilden ser man var trappan slutar (på ett ungefär).
Men jag har inte riktigt koll på vad jag skall göra mellan vägen och trappan, ca 12m. Backen lutar så det jag har att välja på är trappsteg eller bara en backe av plattor eller sten.

Är det någon som kan bidra med goda idéer på vad jag skall ha och hur jag skall göra det?
 
  • 2011-08-28 14.07.57.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjut en platta över, eller bygg ett trädäck över så får du en carport.
 
I mina ögon har både trappa och backe sina fördelar. Om det är hyfsat brant är det kanske enklare att gå i en trappa, förutsatt att man får till bra proportioner på steghöjd/-djup etc. Backe är smidigare att sopa ren från höstlöv, skotta ren från snö samt att dra exempelvis barnvagn upp och nedför.
Spontant skulle jag luta mer åt backe att döma av bilden.
 
Du har rätt i att en backe medför vissa fördelar... Finns det någon generell rekommendation när det antal grader innan en backe blir för jobbig? Jag tror att min backe lutar med ca 13gr...
 
Hej!
Jag hade nog byggt ett trädäck i anslutning till entrén och carport under och backen inte fullt så brant som det ser ut nu... Löv och skottning blir ändå lättare. Värre med att få upp barnvagnen när barnet blir tyngre ;)
Det är snyggt med etager också =)
Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.