Jag vill flytta upp TV signalen till ovanvåning. Men vill helst slippa dra antennkabel. Jag undrar om det finns nåt RF sändare som kan möjligtgöra detta? Att köra med scart vill jag inte, eftersom jag får upp bara en kanal! Vill hellst flytta / sända upp hella kanalutbudet.

Har ni nån lösning på detta?
 
Jag ser ingen lösning annat än en ja just det en koax (antennkabel) det måste vara det enklaste.

Varför finns det bara TV nere, ingen antenn på taket?? Kabel TV?

Om du har betalkanaler så måste du ha en decoder uppe också eller ska decodern stå nere och skicka videosignalen trådlöst och fjärrkontrollens signal tillbaka.

Prototypen
 
jag har kabel tv. 20 kanaler utan dekoder. Ingen egen antenn. Jag hörde att det går att køpa i Tyskland en microsändare. Typ den man kan ha till Ipoden.(FM).
 
Det finns trådlösa lösningar, men de är generellt sätt mycket sämre än en kabel och känsliga för störningar. Jag skulle väldigt noga fundera igenom om du inte ändå kan lösa det med en kabel. Men en snygg kabelkanal behöver det inte bli vare sig mycket jobb eller speciellt fult.
 
Jag har kört via en trådlös rf länk och bytte rätt snabbt ut den mot coaxkabel istället. rf länken fungerade så länge ingen gick förbi, städade eller råkade flytta någon av sändar/motagmodulerna det minsta. Lösningen var med andra ord för känslig för mina behov
 
Min erfarenhet är att trådlös överföring fungerar väldigt individuellt. Jag har provat i en lägenhet mellan två rum med katrastofalt resultat medans det med samma utrustning (och avstånd, dock mellan två våningar) i ett hus fungerade klockrent.

Har också erfarit att pris och kvalitet på dessa apparater inte alls hänger ihop, d v s de dyraste är inte alltid bäst.

Jag tycker det kan vara värt att prova, man har ju normalt en möjlighet att återlämna produkten till butiken om man inte är nöjd...

/tomas
 
Om jag skulle dra coax, vilken typ ger minst förlust? Jag gissar att vanlig antenn slad, stryper signalen en del.
 
Skulle inte oroa mig för vilken coax, man kan alltid köpa förstärkare om nödvändigt. Observera att det går även o dra kabeln utanpå huset. Och, e det inte för mycket barntv tittare i huset kan jag rekommendera en remote sändarförstärkare på Hifiklubben.
 
Om det är under 10m och du drar hyfsad koax så är förlusten i kabeln försumbar, däremot halveras signalstyrkan där du gör din delning från en till två kablar, så det är mycket troligt att det behövs en liten förstärkare iaf.

Jag använder bara trippelskärmad kabel. Även om den är två kronor dyrare är det rätt skönt att vara garderad mot störningar :)

En sån här liten förstärkare duger gott till ändamålet.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30114&path=50000,110000,230000
 
KabelTV brukar ha en rejält fet signal så med en lågförlustkabel (grov kabel) så behövs troligen ingen förstärkare, prova först utan.

Prototypen
 
Lyfter en gammal tråd..
Jag har samma problem/fundering som Kamilenski beskriver i första inlägget.
Har läst igenom ett gäng trådar utan att finna svar på problemet.

Så finns det en lösning på att trådlöst föra bild och ljud från en punkt i huset till en annan tv? UTAN att behöva ha samma kanal på bägge apparater..
Har markbunden analog kabel (likt ett hyreshus) som går till ett uttag och från detta till nästa för att därifrån gå in i tv´n.

Kom igen nu! Måste finnas en lösning!
 
Chepo skrev:
Lyfter en gammal tråd..
Så finns det en lösning på att trådlöst föra bild och ljud från en punkt i huset till en annan tv? UTAN att behöva ha samma kanal på bägge apparater..
Har markbunden analog kabel (likt ett hyreshus) som går till ett uttag och från detta till nästa för att därifrån gå in i tv´n.
Det du ovillkorligen behöver är då en separat mottagare på en plats där du har tillgång till antennsignalen. I detta fall skulle det fungera med en gammal VHS så länge tunern är hel.
Sedan skickar du bild och ljud (samt fjärrkontrollens signaler i andra riktningen) med trådlös AV-överföring, exempelvis http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=57020&path=636500000,682000000 från Kjelle.
 
alfista skrev:
Det du ovillkorligen behöver är då en separat mottagare på en plats där du har tillgång till antennsignalen. I detta fall skulle det fungera med en gammal VHS så länge tunern är hel.
Sedan skickar du bild och ljud (samt fjärrkontrollens signaler i andra riktningen) med trådlös AV-överföring, exempelvis [länk] från Kjelle.
Ok. Om jag fattar dig rätt så gör jag såhär:
1. Från rummet där jag har TV-uttaget kopplar jag in en antennkabel från uttag till video.
2. Kopplar in sändaren i kittet från Kjell i videon.
3. Kopplar in mottagaren i tv'n där jag vill ha alla kanaler.

Då ska det funka?
Kanalbyte på "nya" tv'n?
 
Chepo skrev:
Kanalbyte på "nya" tv'n?
Det gör du med videons fjärrkontroll. Signalerna från den skickas åt andra hållet och den enheten intill videon sänder dem via infrarött till videon som byter kanal.
 
Har testat lösningen med kabel-Tv och en video som "dekoder", visst fungerar det men man blir tokig i slutändan.

Kabel-TV har skitkvalité på bilden från början, att sedan dra signalen genom videon och därefter sända den trådlöst gör saken ännu värre kan jag lova.

Dessutom så har de där 2,4ghz sändarna en tendens att antingen störa ditt trådlösa nätverk, eller tvärtom, att nätverket stör sändaren.

Jag testade med en äldre philips 2,4ghz videosändare och den störde ut min D-link router direkt.

Ska du verkligen ge dig på detta så är det en 5,8ghz sändare som gäller, de kostar lite mer men du slipper störningen av nätverket. Dock kan jag inte påstå att bilden blir bättre.

Efter att ha testat både 2,4 & 5,8ghz sändare så kröp jag till korset och drog en antennkabel, vilket jag inte alls ångrar idag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.