Blev riktigt bra med dom där i taket!
jag har precis fått hem sånna som en kund ska köpa och det är grymmt ljus i dom. =)

en tumregel för koppling av LED:

Spänning(t.ex. 12v) kopplas parallellt, ström(t.ex. 350mA) i serie.
Alla led har ju ett spänningsfall, så när du kopplar i serie ställer donet in vilken spänning det ska skicka ut för att orka driva alla dioder med märkt strömstyrka. Därför ska man inte "dutta" med kablar och anslutningar på sekundärsidan på en konstantströmsdrivning för då säger det puffski =)
 
Här är ett par bilder, den ena visar själva led, förhöjningsring,transformator och kontakt plinten.
Den andra visar när installationen är "klar".
Det är alltså 3 i taket och 3 ovan för spegeln och det är mycket ljusare än det ser ut på bilden.

Har även använt mig av de förhöjningsringarna som säljs som tillbehöver till alla spottar.
Så de i taket är inte infällda på riktigt(men det går ju att få).
Tycker det ser rejält ut med borstade stålringar så det fick bli det överallt samt att de sitter bra då.

Det enda tveksamma är de spottar som sitter ovan för den tilltänkta spegeln.
Bara de inte bländar... vi får "se".
Kanske behöver byta ut dem till nått med snävare vinkel...
Någon som har några bra förslag ?

/P
 
  • IMG_1097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
->Jagarbosse
Ok det var det jag fick intrycket av när jag läste om vilka LED sorter det fanns.
När man skulle koppla allt i serie så tyckte jag det lät för jobbigt =) så när jag såg dessa så var det klockrent.

Du får gärna förklara lite mer angående duttandet.. Kännde att jag inte hängde med där riktigt.
Det jag tolkade som var att om man kör typ 3 leddar i serie och vill koppla in en till eller ta bort en till så skall man inte hålla på och göra detta när allt är på eller dutta med kablarna som du säger ?

/P
 
Jo, det jag menar är precis som du säger; att man ska inte koppla med spänning på eftersom det finns väldigt stor risk att man skjuter grejerna.

Ang spegelspottarna så kan ni ev komma att bli lite bländade, men då kan man bara ta en svart tuschpenna och måls lite på linsen på.... Haha nädå. Men jag hade nog valt ca 60• spridning för dom. Är det öppet uppåt under gipsen så kan ni ju alltid byta till en infälld tex, som har mindre spridning.
 
Det är ju det som är problemet. Det är reglar direkt under spegelspottarna. Så ja vi får se hur jag gör.
Hoppas på en variant från samma tillverkare med mindre spridning kanske ?
 
Problemet i det här läget är att den typen av puckar använder sig av smd-chip, sånna som sitter på t.ex. ledtejpar. Dom kan du inte lika lätt hitta linser till, som tex powerled-chip.
Jag har 3st utanpåliggande puckar som bygger ca 35mm och går på 12v med 3x1w och 60grader spridning. Jag kan pm'a bild senare.
Dom sitter som bänkbelysning under en hylla och ger riktigt bra ljus.
 
Redigerat:
Jagarbosse skrev:
Problemet i det här läget är att den typen av puckar använder sig av smd-chip, sånna som sitter på t.ex. ledtejpar. Dom kan du inte lika lätt hitta linser till, som tex powerled-chip.
Jag har 3st utanpåliggande puckar som bygger ca 35mm och går på 12v med 3x1w och 60grader spridning. Jag kan pm'a bild senare.
Dom sitter som bänkbelysning under en hylla och ger riktigt bra ljus.
Det där låter riktigt intressant. Vad är det för märke/modell?
Har du dem i köket?
 
-> Jagarbosse orkar du lägga ut en liten bild på dem så att man ser hur de ser ut ?
/P
 
jag ska försöka ta mig till att ta en bild.

en fråga; hur ser dimmerfunktionen ut?
 
Har inte köpt en själv men enligt beskrivningen som även finns på elbutik så är det en separat del som ser ut som en transformator som man får köpa till som skall kopplas in mellan transformatorn och leddarna. Sen kopplar man in dimmern till den separata delen. Sen vet jag inte så mycket mer... Jag köpte inte den då jag vill ha full fräs i badrummet, men kanske ångrar mig sen =)
 
ullberg
Jag har dessa slimlinespottar under överskåpen i köket. Jag driver dem med en trafo och en (PWM tror jag det är)-dimmer. Så som elbutik föreskriver om jag förstått det rätt. Den uppsättningen kan dimras antingen med hjälp av en medföljande potentiometer (fast då får man nog se till att bygga in den lite snyggare än den är vid leverans) eller (som jag gör) med en 1-10v styrsignal.

Däremot är det väl så att Jolly-drivdonen klarar såväl konstantspänning som kontanstströms dioder, och i så fall borde ju en sådan funka bra att driva med också (men detta har jag inte provat). Jollyn kan man ju styra med återfjädrande tryckknapp så då kanske det är en bra lösning...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.